Jump to content

PC eller MAC???

Recommended Posts

Siden jeg absolutt ikke er noen datafreak, kun en glad amatørbruker både i jobb og privat, ei heller kjent med et mere passende forum, forsøker jeg et spørsmål her.

Regner med at temaet vil vekke debattanter på både saklig og sterkt følelsesmessig grunnlag.

Jeg vurderer å skifte ut min gamle hjemmePC, 7 år gammel:shock: med Windows ME:shock::shock:.

Har vel da i utgangspunktet tenkt tradisjonelt og peilet meg mot en ny PC med Windows Vista.

Bruken er mest internett, e-post, bildebehandling og div. tekstbehandling. Har to barn som foreløpig ikke er i verste spillalderen, men det kommer nok:confused:.

Lurer på om noen på et saklig og forståelig vis kan gi noen erfaringer og råd med hensyn til om jeg skal velge tradisjonelt, eller heller velge MAC.

Har sett litt på sistnevnte siste tiden, og det virker jo besnærende mildt sagt.

Kjør debatt og helst saklig Vær så snill8-)

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Foreløpig har vel Vista fått ganske mye pepper i forhold til XP, så hvis du vil kjøre safe, ville jeg i allefall valgt XP, hvis du velger PC. PC vs Mac er vel litt smakssak og mye religion - man kan jo selvsagt kaste inn Linux også bare for å ha litt for enhver smak.

Hvis du ikke er spesielt datakyndig/interessert - hold deg unna Linux.

Mac er vel kjent for at Plug & Play faktisk virker. Alt er designet for å være enkelt for brukeren, og min erfaring så langt er at det tar litt tid å bli vant til det hvis du har vært i Micro$ofts vidunderlige verden en stund, men det går.

Med Mac så slipper du stort sett unna virus og andre ulumskheter og det er jo et pluss. Ulempen med Mac er for mange at det ikke finnes så mange morsomme programmer til dem, og hvis du har planer om at barna skal få spille på den, så er vel utvalget innen spill noe mere begrenset for Mac enn for Windows.

Det er normalt også mye enklere å få hjelp med Windows, men mulig at man ikke trenger så mye hjelp med Mac....

Selv kjører jeg Linux og XP og er igrunnen fornøyd med det.

Jeg skal forsøke å være så nøytral som jeg bare klarer.

Først: På jobb bruker jeg PC/Windows.

Hjemme har jeg: En Stasjonær Win PC og en bærbar Win PC. Og en iMac (stasjonær) og en MacBook Air. (bærbar)

Det jeg bruker er: Mac enten iMaken eller Airen.

Madammen som er/var PC frelst tar heller ikke i win. maskinene om hun har noe valg.

Så vi har da blitt Hovedbrukere av Mac.

Hvorfor?

OsX Leopard er et elegant oprativsystem, lett å bruke og hurtigere å jobbe med.

Vi har selvfølgelig innstalert Microsoft Office for Mac og kan da lese, lagre og konvertere alle formater.

Er rart med Word, Excel osv....

Når jeg lager foredrag foretrekker jeg Keynote fra Apple, synes dette er raskere, penere en Powerpoint.

Så er det dette med Virus, pr. i dag finnes det ikke virus til Mac.

På PC har man et virus program som trasker og trekker resurser..

Tilkobling til nettverk eller printere bare virker på Mac.

På en PC er det "dullioner" med innstillinger og drivere og annet hærk.

Min erfaring er:

Mac= Plug and Play

PC = Plug and Pray (og last inn drivere og restart osv)

Kjenner mange som bytter til Mac men ennå ingen som bytter fra Mac til Windows....

Og blir Windows suget stort er det bare å innstalere windows på Macen ;-)

For Mac kjører også Win. om man skulle trenge det.

Har du kikket på denne siden?

http://www.apple.com/no/getamac/whymac/

Lykke til med valget :mrgreen:

Lurer du på noe så fyr løs.

ulempa er bare at det er installert vista i så og si alle nye maskiner nå, så dersom du ønsker deg xp, må du forsikre om at du kan få tak i nedgraderingssett på operativsystemet.

Vista er sulten, den sluker kapasitet.

Det beste er sånt sett å få noen til å installere en clean XP for deg i så fall. Lisens har du allerede - Hvis du har lisens på et Windows operativsystem, så har du lov til å installere en tidligere versjon istedet. (Hvis ikke de har endret lisensreglene i det siste...)

Jeg har iallefall fått nok av formatering, bluescreen, programmer som henger, virus osv så det blir definitivt mac på meg neste gang.

For meg er grunnen åpenbar, ett system som er stabilt, brukervennlig og med ett design og kvalitetspreg som overgår det jeg har vært borti av pcer.

Bruker pt windows-pc, men fruen har imac og macbook og jeg har igrunn sett nok til å bli småfrelst allerede. iphonen jeg fikk for ett par mnd har iallefall på ingen måte fått meg til å få noe avsamk forappleproduktene, tvert om..!

Om du velger windows ville jeg som nevnt over revurdert vista og gått for xp av ovennevnte grunner

Lykke til med valget :mrgreen:

Lurer du på noe så fyr løs.

Men barna, Sven-Egil, hva med barna..... ?;-)

Ikke kan de spille, og ikke kan de bruke skolens PC'er. Jeg tviler på at skolene har råd til å investere i Mac'er til alle barna.....eller hva mener du Magdalena?

Det er jo ikke til å stikke under en stol at Mac er "mye" dyrere i innkjøp enn PC.

Ikke kan de spille, og ikke kan de bruke skolens PC'er. Jeg tviler på at skolene har råd til å investere i Mac'er til alle barna.....eller hva mener du Magdalena?

Det er jo ikke til å stikke under en stol at Mac er "mye" dyrere i innkjøp enn PC.

eeeh, det er utopi å tro at skolen kommer til å kjøpe pc til alle barna også...

men det var vel ikke hva denne debatten handlet om.

Dersom du skal la ungene bruke maskina i forhold til skolen, så ville jeg undersøkt om det var kompatibel programvare for mac. Mest sansynlig er det ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg "switchet" for et år siden. Har lang fartstid med microsoft og ser at det er lenge til jeg klarer meg uten f.eks office. Men tingene som jeg synes er verdt å vurdere mac:

Komplett pakke: Inneholder det meste du trenger av programmer out-of-the-box. Bilde/video redigering, web/mail osv osv

Stabilt OS: I tillegg til at det for meg oppleves som dønn stabilt, så er det raskt (starter opp på 1-2-3)

Macbookn har svært bra batteri (iforhold til ibm og dell som jeg har)

Nevnte jeg stabilt?

Mange påstår at sikkerhet er bedre, tja føler meg ikke så sikker på dette. Brukermassen øker og det blir mer aktuelt for hackere å se etter svakheter.

Kan kjøre windows uten problemer.

Downside:

Flere spill til PC, men hva med å kjøpe en xbox360 tili unga? eller en WII?

Påstanden er at den er dyr.

Vil bare legge til at programvarepakkene som følger med på en Mac er av veldig høy kvalitet.

Slik som bildebehandlig, musikk, videoredigering etc.

*kremt, og ting bare virker*

En Mac jobber du på, en PC jobber du med.....

Fortsatt ganske nøytral eller :engel

Jepp, med iLife pakka har du i stort sett det du trenger. Legger du til OpenOffice også, så er du i mål.

Skal det spilles, så finnes det en del løsninger på det. Mange nye windows spill kan kjøres under Cider (se link: http://www.transgaming.com/?module=ContentExpress&file=index&func=display&ceid=24 )

Barna ja ;-)

Skole:

Skolen bruker stort sett Word og Excel og Powerpoint og det virker jo like bra på Macen..

Er bare å lagre i "standard" word format.. og filer sender de elektronisk mellom skolen og hjemme.. eller minne pen.

Ennå ikke møt noen komabilitets problemer ennå ;-)

Spill:

Alle nettspill fungerer "gull" og WoW finnes på Mac... og en god del andre spill.

Gutta mine spiller stort sett nettspill på Data enten på Macen eller på en av de to pcene som vi har.. ellers går det i Playstation3 og Nintendo Wii og DS.

Når de spiller noe mer "Heftig".

Pris:

Kvalitet koster jo litt ;-)

Men f.eks en iMac mener jeg ikke koster stor mer en en PC om vi regner med Skjerm, ytelse, mus og tastatur, osv og medfølgende programvare.

Er jo faktisk en grunn til at Mac ikke har virus da, det er jo i bunn og grunn basert på samme systemet som linux.

Linux er gratis, osx koster penger, men det er samme motor med forskjellige hjul, til forskjellig pris.

Kan godt anbefale linux, men da må du kjøpe en pc der alle delene er støttet. da fungerer alt uten mere tull. ellers kan du jo godt teste linux på din gamle pc. Da linux fungerer glimrende på eldre pcer, og pcen du har går mye raskere da. Unix system bruker ikke så mye resurser.

Ellers, finn deg en pc som du kan trives med. Evt sleng med så mye minne som går ann, da dette er nesten gratis i disse dager.

mac er luksus, men ut i fra dødeliges behov, så koster jo dette ganske mye. du får veeldig mye pc for prisen av mac. tipp topp bærbare pcer ligger på rundt 5-6tusen.

God jule shopping i alle fall

Er jo faktisk en grunn til at Mac ikke har virus da, det er jo i bunn og grunn basert på samme systemet som linux.

Linux er gratis, osx koster penger, men det er samme motor med forskjellige hjul, til forskjellig pris.

Kan godt anbefale linux, men da må du kjøpe en pc der alle delene er støttet. da fungerer alt uten mere tull. ellers kan du jo godt teste linux på din gamle pc. Da linux fungerer glimrende på eldre pcer, og pcen du har går mye raskere da. Unix system bruker ikke så mye resurser.

Ellers, finn deg en pc som du kan trives med. Evt sleng med så mye minne som går ann, da dette er nesten gratis i disse dager.

mac er luksus, men ut i fra dødeliges behov, så koster jo dette ganske mye. du får veeldig mye pc for prisen av mac. tipp topp bærbare pcer ligger på rundt 5-6tusen.

God jule shopping i alle fall

Ikke for å virke pirkete, men OSX er vel ikke basert på linux?

Det er vel basert på BSD....

Ikke for å virke pirkete, men OSX er vel ikke basert på linux?

Det er vel basert på BSD....

De henger ganske godt sammen, både BSD,Linux og OSX og henter litt ideer fra hverandre, så å si at noe er basert på det ene og det andre blir kansje feil. Jeg beklager dette. Forskjellen er pris og hvor godt OSX er optimalisert for mac.

Eneste ulempen jeg ser med mac, er at man blir fastlåst til utrolig dyre ekstraprogram, om man ikke tyr til gråsone program. (Piratvarer).

Her er en link som underbygger min påstand om at OSX og Linux henger godt sammen. for de som orker å lese.

http://ccrma.stanford.edu/guides/planetccrma/OS_X.html

Eneste ulempen jeg ser med mac, er at man blir fastlåst til utrolig dyre ekstraprogram, om man ikke tyr til gråsone program. (Piratvarer).

Hva mener du?

Jeg har brukt mer penger på programmer til Pc en jeg har brukt til Mac...

Synes faktisk det er omvendt :confused:

Har også gått over til Mac, og har ikke angret. Liker spesielt at den kommer med en ganske komplett og lekker programpakke, samt at sikkerheten (virus, uønsket programvare) virker bedre ivaretatt.

Har du spesielle programmer som kun kjører under Windows har du et par alternativer. Du kan legge inn Windows på en egen partisjon, og ved oppstart velge om du skal bruke Windows eller Osx. Jeg har bruker et verktøy fra Vmware som heter Fusion, som gjør at du kan kjøre windows program i Osx (virtuell maskin).

En ulempe er selfølgelig at du må lære deg et nytt operativsystem. Selv om Osx er brukervennlig, kan det føles litt uvant i begynnelsen. Jeg måtte f.eks google for å finne ut hvordan jeg skulle avinstallere program, da jeg forventet "add/remove programs" som i Windows, mens det viste seg at det bare var å dra programmet over i søppelbøtten.

Mike

jeg skal være så nøytral som mulig jeg og , skaff deg en mac :)

jeg har brukt PC siden 486 og hatt x antall maskiner inn og ut, jeg har jobba med PC, jeg har hatt PC på hobbybasis og PC på skole.

I mars kjøpte jeg meg en macbook og hata den i ca 1 mnd fordi det var uvant. nå kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til PC.

og en annen ting, hvis noen prøver å fortelle deg at du skal skaffe deg Ubuntu eller no annet Linux piss så bare ignorer det. Linux/unix er bra på servere men ikke som desktop.

Jeg som er snart ferdig utdanna dataingeniør bruker mer tid på å fikse ting i linux enn å bruke det (som desktop)

OSX er skrevet på darwin som er en vidre utvikling av OpenBSD og FreeBSD... Dette er ett system med god stabilitet, og med ett GUI on top som er fantastisk å jobbe med...

Jeg har alt som mange år banna over Microsoft og fytterakkærn... Jeg eier ikke en windows pc...

Gikk over til Lunix og vidre over til FreeBSD (som jeg i dag kjører på servere i heimen), men som workstation... KUN MAC!!! (Man får også installert Leopard på en PC, men det er litt knot... ;)=

Håper dette kunne være en fin upartisk beskrivelse...

og en annen ting, hvis noen prøver å fortelle deg at du skal skaffe deg Ubuntu eller no annet Linux piss så bare ignorer det. Linux/unix er bra på servere men ikke som desktop.

Jeg som er snart ferdig utdanna dataingeniør bruker mer tid på å fikse ting i linux enn å bruke det (som desktop)

Linux is user-friendly, it's just picky about who its friends are 8-)

De henger ganske godt sammen, både BSD,Linux og OSX og henter litt ideer fra hverandre, så å si at noe er basert på det ene og det andre blir kansje feil. Jeg beklager dette. Forskjellen er pris og hvor godt OSX er optimalisert for mac.

Her er en link som underbygger min påstand om at OSX og Linux henger godt sammen. for de som orker å lese.

http://ccrma.stanford.edu/guides/planetccrma/OS_X.html

Var ikke ute etter å krangle, men nå kan jeg godt krangle dersom du vil :-)

BSD er vel basert på AT&T Unix (grøsser og håper jeg aldri trenger å jobbe mer med dette). Trodde at starten på BSD var at standford fikk tilgang til kildekoden fra ATT, men da bsd gikk opensource saksøkte AT&T (og tapte sikkert). At unix og linux har en viss sammenheng er en annen historie.

Linux kjernen er bygget av mange av de samme steinene, det tipper jeg vi kan være enig om, mange av kommandoene er like osv, MEN at OSX er basert på en linux kjerne kommer jeg nok ikke til å gi meg på... However: Siden flere kjenner til ordet LINUX enn Unix, så kan vi vel gjerne si at påstanden din var riktig nok på et saltvannsforum :-)

Hva mener du?

Jeg har brukt mer penger på programmer til Pc en jeg har brukt til Mac...

Synes faktisk det er omvendt :confused:

Finnes jo også gratis programmer for windows også, da openoffice, avg antivirus, osv. er bare at vi blir pakket på med office osv som koster utrolig mye. Er ikke helt bevandret med mac, men søsteren min i usa, har mac, og hun måtte betale like mye for ekstra programvare som det kostet for en billig pc der. Hvordan de norske prisene er er jeg litt usikker på. kommer vel på 10+ lapper, men da virker jo allt.

Til mammut89:

Er vel slik at vi som skal fikse alt på pcn selv ødelegger mer enn vi reparerer. Går selv på en datarelatert ingeniørutdanning. Søsteren min på 9år bruker ubuntu, og allt virker perfekt til henne. Windows på maskinen har hun mye trøbbel med.

Linux virker, så lenge du ikke må ha den nyeste versjonen, men gir det litt tid til å få rettet opp feil. Når det er sakt, har vel aldri vært så mye tull med noe OS som Windows. Men de fleste godtar alle feil som ligger der. Det er noe som altid har vært der, og blir der. de fleste kjenner til Bluescreen of death. før man måtte trykke inn reset knappen. Med andre OS så er ikke dette akseptert, av en eller merkelig grunn. 99% av de fleste datafeil er det mannen/damen som trykker på tastaturet som forårsaker. derav: servere er mye mere stabilt.

Ble langt dette, men jeg fikk det ikke kortere.:engel "skrive kløe"

Beklager å spore av tråden her, men måtte bare si dette