Jump to content

Endelig fått kjøpt meg saltvannskarr:).

Recommended Posts

Nå på morran så tok jeg endelig en avgjørelse på hva jeg kjøper.

Og det ble et Percula 90 karr, med oppgradert lys.

150 watt + 2x24 watt.

Ellers så er det orginalt.

Karret er relativt nytt også, kjøpt i okt 2007.

Så kl.16 idag så er jeg og henter det;).

Er nå på jakt etter levende stein + bunnsand.

Så har noen i østfold levende stein til en "fornuftig" pris så er jeg intresert.

Er det ikke minimum 10% jeg "bør"ha av levende stein da?

Så dvs at jeg er på jakt etter 20-30 kg.

Denne gangen skal jeg virkelig bruke tid på innkjøring av karret.

Skal jo mest sansynlig bli et anemone/klovn karr, med ikke så altfor mange fisker.

Vil satse på anemone + endel andre koraller som jeg kan ha sammen anemone/r.

Tar gjerne imot tips om fargerike og relativt lette "nybegynner"koraller.

Jeg bør vel vente en stund før jeg begynner med innsettning av koraller.

Bør jeg vente til algeoppblomstringen som alle sier kommer er over?

Det kommer nok til å bli en del "teite"spørsmål fra meg fremover, håper dere er overberende med det.

Trenger egentlig tips og råd på det meste.

Så bare kjør i vei og kom med råd.

Så nå er jeg i saltvanns"bransjen"igjen;), samtidig som jeg/vi har over 1800 l med ferskvann, der har jeg en kjempe interesse for diskuser , L maller og kulefisk(brakkvann), disse artene har jeg i noen karr og kommer ikke til å slutte med det.

Jeg vil kunne vise mennesker som kommer på besøk, forskjellen på 2 verdener, salt og ferskvann.

Geare som fy nå, en ny saltvanns"spire"er født.

Hipp hurra, endelig eier av det møbelkarret som jeg egentlig har hatt mest lyst på, og det er jo ikke noe ulempe at lyset er oppgradert, burde vel ha nok lys til alt det "vanlige"nå.

Er jo 198 watt nå på 280 l, men reelt vannvolum er velknapt 250 l, eller kanskje mindre enn det, resten er vel i den såkalte sumpen.

Så da har jeg ihvertfall i under kant av 1 watt pr. liter.

Har et testsett fra sera, som jeg kan måle ph, kh, gh og no2 med i ferskvann.

Men står ingen ting om bruk i saltvann, noen som vet om dette også fungerer i saltvann?

Eller om det er komplett ubrukelig.

Fant også noen gamle sporstoffer, ca og nh3/4 test fra min forgje tid som saltvannsakvarist(som var mislykket, til del pga for dårlig utstyr og altfor lite kunskap).

• Replies 340
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gratulerer med nytt akvarie! Jeg prøver meg på spørsmålene dine;

1) Jo, det er ca. 10% LS man sier er et greit utgangspunkt. Mer skader aldri :-)

2) Tips om fargerike/enkle koraller - tja, det er litt delte meninger om hva som er enkelt og vanskelig. Tror det første du bør gjøre er å tenke litt over om du vil ha harde eller myke koraller. Det kan kombineres altså, men det enkleste er vel å holde fokus på en av dem. Generelt sett kan man si at myke koraller er litt enklere å holde. De krever mindre lys, er mindre kresne på vannverdier osv. Denne typen mykkoraller er derimot ikke blandt de mest fargerike, så det KAN fort bli litt "brunaktig" utseende på akvariet ditt. Harde koraller blir litt motsatt, de krever litt mer lys (du skulle ha nok allerede), er litt mer kresne på vannverdier (litt ala Diskus kanskje? :)), men er til gjengjeld mer fargerike hvis man får det til. De som sier at harde koraller er vanskelig de er enten for sløve eller uvitende :-) Du får det til om du vil..

3) Ja, det er lurt å vente med innsetting av koraller til algene har sluppet tak. Det kan ta opptil en måneds tid. Det samme gjelder anemoner, disse er også kresne på vannkvalitet så du må vente til akvariet er skikkelig innkjørt. Nyttedyr og noen fisker kan du derimot forsiktig introdusere.. Et par klovner skader ingenting etter et par uker, så for du også litt å se på..

4) Jeg tror jeg ville spandert på meg nye testsett.. Men du trenger ikke allverdens.. CA, KH og MG er det jeg måler en gang i måneden. Og PH kanskje, men har du de andre riktig så er stort sett PH riktig også. NO3, PO4 osv måler jeg "nesten aldri", men det kan være kjekt i oppstarten hvis du tar deg råd til det. Ikke noe must etter min mening dog.

5) På samme måte som testsett har heller ikke sporstoffer uendelig holdbarhetsdato, så også her ville jeg skaffet nye forsyninger i løpet av en måneds tid. Du trenger ikke allverdens sporstoffer med en gang uansett.

Lykke til, spør bare mer hvis det er noe :-)

Gratulerer, Ken :-)

Livet er kanskje mere enn bare L-maller og discus... ;-)

Håper du snart kan ønske meg "velkommen etter" :mrgreen:

Joa livet er nok mere en L maller og diskuser-men de over 1800 l med de blir her de:).

Men gleder meg stort over mitt nye saltvannskarr.

Håper du kommer etter.

Har nå fylt karret, så det står og putrer:).

Har et spørsmålom lyset.

I midten er det 150 watt MT og på hver side(foran/bak er det lys rør), et hvit og et blått, hvilket av de rørene skal hvere i fronten av karret? Det blå eller hvite??

Vedder en kasse pils på at de er kastet ut om ett års tid :lol:

Oki Høyern. Tar imot veddemålet jeg og setter en kasse pils imot, så vil tiden vise, om diskusene og L mallene er kastet ut innen 13/9-09.

Men uansett så er jeg utrolig fornøyd nå.

Perculaen er også veldig stue venlig, lager ikke mye lyd den nei:), og bra er det.

Husker det hjemme"mekka"utstyret jeg kjøpte for 4-5 årsiden, det bråka og plaska noe "jævli", så det ble kastet på "hue og ræva"ut av vårt da ny innkjøpte hus på 3-4 mnd.

Men er nå utrolig fornøyd med at jeg sagte men foriktig har begynt med saltvann igjen.

Får Høyern rett, ja da står det mellom 1500-2000 l saltvann her snart;). Vi får se;).

Diskusene er

fine de og, så blir det jo litt kroner av både diskusene og L mallene, driver og dretter disse og selger.

Min først saltvanns vannmåling:).

Greide ikke å vente lengre før jeg tok den først vanntesten.

Målte kalsium nå og kom fram til at jeg hadde 380 mg/l, ikke galt det når tilsetningene er gjord på "feelingen".

Trodde verdien var endel lavere, men moro og treffe ganske bra;).

Jeg tilsatt litt mere flyttende kalcium fra aqua medic, så nå er nok verdiene innen for 400-440 mg/l.

Er det ikke innenfor de "rammene"kalsiumen bør ligge?

Er det noe "farlig vis f.eks kalciumen ligger på 500 mg/l?? Tenker da seff på når karret inneholder forskjellige levende dyr.

Og over til noe annet, mange "turbo"sneiler og eremitter bør jeg ha i dette karret?

Karret er på 280 l.

Nettopp ferdig med å henge opp lampen over karret, den henger seff i vaiere fra taket.

Lampen henger ca 20 cm over vannoverflaten, er det en grei høyde??

150 watt MT + 2x24 watt T5.

Forresten relativ dårlig aktivitet her, er det slik bestandig??

Driver jo også endel med diskuser og L maller og er derfor også relativt aktiv på 2 andre forum, der er aktiviteten mye høyere enn her.

Er jo noen år siden jeg var aktiv her sist, men mener og huske at aktiviteten var mye høyere da.

Husker jeg feil, eller er aktiviteten blitt mindre de siste årene?

Har jo noen spørsmål som nybegynner og hadde ventet masse svar fra aktive saltvannsakvarister, men slik er det jo ikke:(.

Nettopp ferdig med å henge opp lampen over karret, den henger seff i vaiere fra taket.

Lampen henger ca 20 cm over vannoverflaten, er det en grei høyde??

150 watt MT + 2x24 watt T5.

Forresten relativ dårlig aktivitet her, er det slik bestandig??

Driver jo også endel med diskuser og L maller og er derfor også relativt aktiv på 2 andre forum, der er aktiviteten mye høyere enn her.

Er jo noen år siden jeg var aktiv her sist, men mener og huske at aktiviteten var mye høyere da.

Husker jeg feil, eller er aktiviteten blitt mindre de siste årene?

Har jo noen spørsmål som nybegynner og hadde ventet masse svar fra aktive saltvannsakvarister, men slik er det jo ikke:(.

Høyden er ok.

Aktivitet:

Vi har vært en gjeng på SaltvannsCruiset i helgen, derfor veeeedlig stille i helgen...

Og tid for Stillhet & Ettertanke for ganske mange i dag :rolleyes:

Sven-Egil

Nå er jeg medlem i klubben;).

Nå melte jeg meg inn i klubben, må jo støtte den-får jo knall hjelp fra dere "proffene"her inne, og føler da at det minste jeg kan gjøre er å støtte klubben.

Håper jeg får noe levende stein i dag.

levende stein

du bor jo i østfold,og da er det ikke lange veien til strømstad:)

mener å huske de tokk 85 kr kg der..

god tur:)

Nå melte jeg meg inn i klubben, må jo støtte den-får jo knall hjelp fra dere "proffene"her inne, og føler da at det minste jeg kan gjøre er å støtte klubben.

Håper jeg får noe levende stein i dag.

Satt inn mellom 25-30 kg levende stein igår kveld.

Kjøpt på dahlsdyrerike og etter min "bedømning"hadde han masse knall fin levende stein, med de utroligste"former".

Har jo sett endel levende i steienen alt.

Krabber, alle er vel ikke slemme eller:)? Har ihvertfall 2 stk små svarte/mørke med en hvit prikk på klo, noen som har oeiiling på hvilken type det er(etter min proffe forklaring:)).

Og det er noe "brunt"hårete som kom ut av et hul i en stein, hadde jeg ikke vist bedre så hadde jeg ropt tarantella, den hadde utrolig hårete bein, men fikk ikke sett hele skapningen, så tør ikke si hva det var.

Finnes det brun hårete krabbe;)???? Var på størrelse med et litt stort kronestykke.

Men hadde ventet at skummeren skulle gå "amok", men den skummer fremdeles hvit fint skum og ikke noe dritt.

Er dette normalt???

Det med krabbene er vanskelig å gi gode svar på, de fleste her inne vil nok si at du bør ta ut alle krabber du ser, og jeg stiller meg bak dem :-)

Skummeren din vil nok ikke begynne å skumme ut skit før du tilfører noe skit, steinene kan føre til det etterhvert når noe av livet dør ut og steinen tilpasser seg ditt miljø.

Satt inn mellom 25-30 kg levende stein igår kveld.

Kjøpt på dahlsdyrerike og etter min "bedømning"hadde han masse knall fin levende stein, med de utroligste"former".

Har jo sett endel levende i steienen alt.

Krabber, alle er vel ikke slemme eller:)? Har ihvertfall 2 stk små svarte/mørke med en hvit prikk på klo, noen som har oeiiling på hvilken type det er(etter min proffe forklaring:)).

Og det er noe "brunt"hårete som kom ut av et hul i en stein, hadde jeg ikke vist bedre så hadde jeg ropt tarantella, den hadde utrolig hårete bein, men fikk ikke sett hele skapningen, så tør ikke si hva det var.

Finnes det brun hårete krabbe;)???? Var på størrelse med et litt stort kronestykke.

Men hadde ventet at skummeren skulle gå "amok", men den skummer fremdeles hvit fint skum og ikke noe dritt.

Er dette normalt???

Hei!

Jeg har kommet like langt som deg omtrent. Satte i godt innkjørt levende stein på lørdag og trodde egentlig det var noe galt med skummeren min siden det ikke skjedde noe på flere dager. Men i går begynte det å komme noe lysebrunt skum over kanten gitt. Ser ut som det tar lang tid før skummeren virker ordentlig. Må kjøres inn.

Hva den hårete skapningen måtte være må nok andre svare på. Blir spennende å følge oppstarten din siden vi startet helt likt.:-)

Hei!

Jeg har kommet like langt som deg omtrent. Satte i godt innkjørt levende stein på lørdag og trodde egentlig det var noe galt med skummeren min siden det ikke skjedde noe på flere dager. Men i går begynte det å komme noe lysebrunt skum over kanten gitt. Ser ut som det tar lang tid før skummeren virker ordentlig. Må kjøres inn.

Hva den hårete skapningen måtte være må nok andre svare på. Blir spennende å følge oppstarten din siden vi startet helt likt.:-)

Jepp blir spennende det, husker jeg begynte å følge tråden din for noen dager siden.

Hvordan er tids"planen"i ditt hode(foreløpig)? Lenge skal du prøve å vente før du setter inn noe levende dyr?

Og hva er planen, hvilket dyr skal være det/de første?

Tenke selv å ha endel sneiler og eremitter. Snakket med en i går som sa at det egentlig ikke går ann å få for mange turbosneiler i karret? Går på smak og behag mente vedkommende.

Med den påstanden så mente han at jeg ihvertfall fint kunne ha 60-80 stk turbosneiler.

Høres det fornuftig ut eller ikke?

Samtidig så mente han at jeg også burde ha mange eremitter, relativt høyt antall der og.

Vedkommende vet jeg har alger på "hjernen", dvs ikke liger "uønsket"algevekst og derfor prøver å bekjempe disse før de kommer og/eller får fotfeste.

Så turbosneiler og eremitter er nok de følrste dyrene som kommer oppi dette karret fra min side.

Høres det fornuftig ut?

Og når kan jeg begynne å innsette de? Etter "boka"mener jeg, ha planer om å bruke "lang"tid på innkjøringen/igang kjøringen av dette karret.

Dvs bruke mange mnd før den første anemonen flytter inn og andre litt "kjenslige"dyr.

Liv redd for å få et algebefengt saltvannskarr som ser ut som "guffa"som flyter i havnområder.

Vil gjøre det jeg kan for å få et korallkarr som jeg etterhvert er veldig stolt av.

Her kommer 1000,- spørsmålet-har en gul kirurg som går i sumpen til en jeg kjenner.

Når er karret mitt klart til å ta imot den? Husk jeg skal kjøre innkarret etter "boka", hvor lenge bør jeg vente da?

Jeg kommer til å kjøpe inn en 10-15 eremitter og en haug med ulike snegler og en eller to pussereker, men vil vente til jeg ser at algene begynner så vidt slik at det er mat nok til de. om 3-4 dager tenker jeg.

Har selvfølgelig mest lyst til å løpe å kjøpe, men jeg har bestemt meg for å holde igjen og være tålmodig, noe som ikke er lett ;-).

Venter så lenge jeg må før jeg kjøper et par Ocellaris, dvs til jeg er sikker på at ammonia og nitrit toppene er over.

Siden jeg har hentet god stein rett fra etablert akvarium i vann så tror jeg ikke mye har dødd på veien og det er vel mulig at ammonia og nitrit perioden ikke kommer i det hele tatt. Kanskje de to første fiskene kommer i løpet av et par uker.:rolleyes:

Vedder en kasse pils på at de er kastet ut om ett års tid :lol:

Jeg elsker saltvann,men savner fortsatt Diskusene mine.

Kan ikke stille saltvann og diskuss opp mot hverandre,Diskus gir deg gleder man faktisk ikke finner i saltvannshobbyene.

Ja takk begge deler:D

Wiggo

Jeg elsker saltvann,men savner fortsatt Diskusene mine.

Kan ikke stille saltvann og diskuss opp mot hverandre,Diskus gir deg gleder man faktisk ikke finner i saltvannshobbyene.

Ja takk begge deler:D

Wiggo

Så enig.

Og flere av de største diskusene er faktisk drettetet her i huset, så det skal utrolig mye til for at de "forsvinner"ut av huset;).

Igår ettermiddag så begynte endelig skummeren og skumme "skikkelig"skum, og ikke det vannskummet.'

Tok underkant av et døgn fra jeg satt inn steinene til forurensningen begynner å komme.

Vet jo at det er unødvendig, men målte NH3/NH4 igår kveld, disse var fortsatt på null.

Hva er det første målbare som dukker opp i et nystartet karr? Og når?

Nå har jeg nettopp fylt på bunn"substrat" og vannet er "jævla"hvit;).

Valget falt på caribsea Arag-Alive "sand"blandet med Aragonite"død sand".

Så nå er vannet veldig klart:).

Men det retter seg vel iløpet av en dag eller 2.

Oppgraderte percula 90 min litt til.

Synes det var litt "dårlig"sirkulasjon der, så jeg satt inn en powerhead 802 ekstra.

Den har vel en gjennomstrømning på 1500 L/T, så nå sammen de 3 orginale sirkulasjonspumpene, så har jeg en "brukbar"gjennomstrømning i timen.

Litt usikker på mange liter i timen de orginale sirkulasjonspumpene i perculaen har, noen som kan hjelpe meg med det spørsmålet?

Nå jobber ihvertfall skummeren som fy.

Har jo fått en rimelig stor belastning på kort tid, først ca.30 kg levende stein + 10 kg levende sand, så nå burde bakterie kulturen være på vei opp.

Er "geara"som fy på åfå vannverdiene ditt de skal , slik at jeg nå "snart"kan sette inn noen nytte dyr.

Tror det blir turbosneiler og eremitter først, er det en grei start? Eller er det også noen andre nytte dyr jeg også bør sette inn?

Nå føler jeg percula settet begynner å bli bra.

Først oppgradert lys og så oppgradering av gjennomstrømningen, da føler jeg at jeg er på rett vei.

Så nå tror jeg oppgraderingen er ferdig, ihvertfall på en god stund.

Hørte at det er samme type skummer på percula 120 som det er på min, stemmer det?

Er det noen tips fra dere erfarende "saltiser"? Så jeg slipper å gå i de typiske nybegynner fellene;).

Krabbe jakt:).

Har jo sett noen krabber i karret etter jeg satt inn den levende steien.

Kom hjem fra jobben , og så karret begynte å bli klart igjen, etter fylling av bunnsubstrat igår.

Ja ja tenkte jeg, dette varer lenge:(, hadde bestemt meg for å "kille"krabber idag.

Så jeg begynte å plukke ut steien, og for hver stein så ble karret hvitere og hvitere, til slutt var det akurat lik som igår, etter jeg fylte "sand":(.

Men men, fikk tatt "rotta"på garantert 3, men også stor mulighet for at jeg spiddet "spider"krabben, men ikke sikker. 3-1 (kanske 4-1 til meg mot krabbene:)).

Den forsvat inn i steien, men vet jeg traff den med en tynt og spist grill"spid".

Men som sagt fikk knust 3 som "hoppet"ut etter et ferskvannsbad:).

Har nå lagt steien med mulig levende spiderkrabbe slik at jeg ser den helt, så får bare titte ekstra nøye på den steien hvergang jeg er ved karre, lever den så ser jeg den iløpet av 2 dager(så lenge man vet hvor den "bor");).

Men alt i alt en god jakt".

Bortsett fra 2 dager med uklart vann igjen.

Vannet var faktisk omtrent helt klart når jeg stod opp idag, så moro:).

Så idag skal stien plasseres slik jeg vil ha den.

Det skal bli mye huler og hjemmeplasser til fisker/dyr + a steinene skal gå omtrent opp til vannoverflaten et sted.

Mye pga div koraller som kommer etterhvert, og som krever mye lys, men også får det estetiskes skyld, kort og godt det er slik jeg "tror"et korallrev ser ut;).

Men over til vannverdier, kan noen forklare meg prossesen et nytt saltvannskarr går?

Hvilken vannverdi"gift"kommer først? Amonium"NH3/4? så nitrit"NO2"? Også evt nitrat "NO3"?

Er dette riktig tankegang?

Tanken har nå godt 5 dager med levende stein og 2 dager med levende sand.

Har ikke målt noen viktige vannverdier enda, bortsett fra kalcium(for moro skyld) og den var perfekt.

Etter "vanlige"oppstart av et saltvannskarr, når kommer NH3/4, no2 og no3?

Er det noe som hels poeng for meg å måle vannet nå? Eller bare vis jeg skal sette inn noen dyr?

Vet man skal ha tolmodighet og prøver å ha det, men når mener dere "proffer"at jeg kan begynne å innsette div sneiler og eremitter?

Fordi om fiskene og de andre dyrene er "finere"enn sneilene og eremittene så tenker jeg at på lang sikt så har jeg igjen for å bruke pengene på nyttedyr nå i starten, eller hva mener dere?

Pleas hjelp;), når er det trykt å sette inn nyttedyrene? Vet det ikke er noen fasit, men vil gjerne høre deres erfaring.