diggo 10 Posted March 10, 2008 Report Share Posted March 10, 2008 I går kveld skulle jeg putte oppi en stor LS fra et tidligere akvarie. Denne steinen har bare ligget i en bøtte med noe sikulasjon i ca. en mnd. tid. Jeg har hatt mine misstanker om at det har vært noe skadedyr av en type i det gamle karet mitt. Der har det forsvunnet 2 stk. gramma loreto, 1 stk. salaris, div eremitter og snegler. I det jeg skal gi steinen et ferskvannsdypp, tittet jeg litt nærmere etter og så noe som beveget seg inne i steinen! Da var det fram med hammer og skrutrekker. Og dæven der var det jammen en mantis reke. Utrolig at den har overlevd i det kalde vannet i bøtta...hmmm.. må være utrolig hardfør? Lever nå i beste velgående i sumpen min.. Er litt usikker på hviken type mantis dette er? Den er nesten selvlysene grønn! Mvh Dan Quote Link to post Share on other sites
Idaida 10 Posted March 10, 2008 Report Share Posted March 10, 2008 Det er nesten umulig å si hvilken art det er uten et godt nærbilde, hvor steinen kommer fra og hvilken farge den har på flekkene på innsiden av klubbene. Om jeg skulle gjette måtte det være en G.viridis. Quote Link to post Share on other sites
diggo 10 Posted March 10, 2008 Author Report Share Posted March 10, 2008 Mantis Steinen er fra Bali mener jeg..Har hørt klikk fra akvariet om kveldene så jeg tror det er en smasher jeg og.. Quote Link to post Share on other sites
Idaida 10 Posted March 10, 2008 Report Share Posted March 10, 2008 Smasher er det nok ja. De med spyd er forholdsvis sjeldne, og de lever i sanden. Har aldri hørt om noen her i landet som har fått med en spidder i steinen. Quote Link to post Share on other sites
diggo 10 Posted March 10, 2008 Author Report Share Posted March 10, 2008 Takk for raskt svar!! Den er hvertfall utrolig fasinerende, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den ennå, så den får vel gå litt i sumpen inntil videre! Quote Link to post Share on other sites
Idaida 10 Posted March 10, 2008 Report Share Posted March 10, 2008 Om jeg har rett ang art, kan du ha den i en 20 liter. Denne arten vil aldri klare å knuse glass så det trenger du ikke å tenke på. Quote Link to post Share on other sites
diggo 10 Posted March 10, 2008 Author Report Share Posted March 10, 2008 Da virker det som at det blir et lite nano på kjøkkenbenken for min skyld..hehe Quote Link to post Share on other sites
Idaida 10 Posted March 10, 2008 Report Share Posted March 10, 2008 Det er festlige skapninger. Den jeg har nå er forholdsvis passiv men jeg hadde en viridis tidligere og den tuslet rundt forbi stadig vekk. Om du får muligheten til å se på fargene på innsiden av klubbene, vil dette være med på å avgjøre hvilken art det er. Quote Link to post Share on other sites
diggo 10 Posted March 10, 2008 Author Report Share Posted March 10, 2008 Ok..men vet ikke helt hvor interessert jeg er i å pirke rundt klubbene hans, kan de ikke klype litt hardt a? Quote Link to post Share on other sites
Idaida 10 Posted March 10, 2008 Report Share Posted March 10, 2008 Den klyper ikke, bare slår. ;-) Det går an å holde den over ryggen med f.eks et hånkle. Holde deg unna klubbene, den slår hardt! Bruk en pinne eller noe og skyv forsiktig klubben til side så du ser fargene. Eller du kan vente til den viser deg dem selv. Når den blir litt husvarm, vil den vise deg hvor stor og tøff den er. Det er dette disse flekken er til. Showe og signalisere. ;-) Quote Link to post Share on other sites
diggo 10 Posted March 10, 2008 Author Report Share Posted March 10, 2008 Veldig lik denne syntes jeg.. Quote Link to post Share on other sites
Goofy 10 Posted March 17, 2008 Report Share Posted March 17, 2008 Om jeg har rett ang art, kan du ha den i en 20 liter. Denne arten vil aldri klare å knuse glass så det trenger du ikke å tenke på. Finnes det:shock: Quote Link to post Share on other sites
Idaida 10 Posted March 17, 2008 Report Share Posted March 17, 2008 Ja, de artene som blir større enn 10 cm kan klare det, men det skal mye til for at de skal gidde å slå så hardt i glasset. Heldigvis er disse svært sjeldne her i landet, og jeg har aldri hørt om at disse artene har fulgt med ls. Quote Link to post Share on other sites
Goofy 10 Posted March 17, 2008 Report Share Posted March 17, 2008 Shit, håper at jeg slipper unna sånt svineri som det. Quote Link to post Share on other sites
Idaida 10 Posted March 17, 2008 Report Share Posted March 17, 2008 Du trenger ikke å uroe deg for de store. De er så sjeldne. De små klarer å gjøre mer enn nok ugang de om de får muligheten. ;-) Det er sikkert flere her som sitter på noen historier. Selv har jeg vært heldig og aldri mistet fisk pga mantis. Quote Link to post Share on other sites
Sven-Egil 265 Posted March 17, 2008 Report Share Posted March 17, 2008 Her er også en rimlig "heftig" mantis video. Mvh Sven-Egil Quote Link to post Share on other sites
Goofy 10 Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Wow, mantiser er havets "Lucky Luke" ingen tvil om det:shock: Visste ikke at de var så brutalt kjappe, bare at de er brutale nådeløse drapsmaskiner. Ren og skjær ondskap8-) Uten videre sammenligning forøvrig så irriterer det vettet av meg at det nye kjøleskapet mitt høres ut som en mantis i full slåsskamp hver gang kompressoren drar i gang:evil::evil: Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts