Jump to content

Grønn smasher mantis?

Recommended Posts

I går kveld skulle jeg putte oppi en stor LS fra et tidligere akvarie. Denne steinen har bare ligget i en bøtte med noe sikulasjon i ca. en mnd. tid.

Jeg har hatt mine misstanker om at det har vært noe skadedyr av en type i det gamle karet mitt. Der har det forsvunnet 2 stk. gramma loreto, 1 stk. salaris, div eremitter og snegler.

I det jeg skal gi steinen et ferskvannsdypp, tittet jeg litt nærmere etter og så noe som beveget seg inne i steinen!

Da var det fram med hammer og skrutrekker. Og dæven der var det jammen en mantis reke.

Utrolig at den har overlevd i det kalde vannet i bøtta...hmmm.. må være utrolig hardfør?

Lever nå i beste velgående i sumpen min..

Er litt usikker på hviken type mantis dette er? Den er nesten selvlysene grønn!

Mvh Dan

Det er festlige skapninger. Den jeg har nå er forholdsvis passiv men jeg hadde en viridis tidligere og den tuslet rundt forbi stadig vekk. Om du får muligheten til å se på fargene på innsiden av klubbene, vil dette være med på å avgjøre hvilken art det er.

Den klyper ikke, bare slår. ;-) Det går an å holde den over ryggen med f.eks et hånkle. Holde deg unna klubbene, den slår hardt! Bruk en pinne eller noe og skyv forsiktig klubben til side så du ser fargene.

Eller du kan vente til den viser deg dem selv. :D Når den blir litt husvarm, vil den vise deg hvor stor og tøff den er. Det er dette disse flekken er til. Showe og signalisere. ;-)

Ja, de artene som blir større enn 10 cm kan klare det, men det skal mye til for at de skal gidde å slå så hardt i glasset. Heldigvis er disse svært sjeldne her i landet, og jeg har aldri hørt om at disse artene har fulgt med ls.

Du trenger ikke å uroe deg for de store. De er så sjeldne. De små klarer å gjøre mer enn nok ugang de om de får muligheten. ;-)

Det er sikkert flere her som sitter på noen historier. Selv har jeg vært heldig og aldri mistet fisk pga mantis.

Wow, mantiser er havets "Lucky Luke" ingen tvil om det:shock:

Visste ikke at de var så brutalt kjappe, bare at de er brutale nådeløse drapsmaskiner.

Ren og skjær ondskap8-)

Uten videre sammenligning forøvrig så irriterer det vettet av meg at det nye kjøleskapet mitt høres ut som en mantis i full slåsskamp hver gang kompressoren drar i gang:evil::evil::evil: