Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
anita81

Anita og Sjoder's 530L

Anbefalte innlegg

Det her skulle vært gjort for en stund siden, men bedre sent enn aldri.:-D

For det første så skulle jeg jo ALDRI og da mener jeg aldri ha noe saltvannsakvariet i mitt hus. Jeg skulle jo holde på med malawien min jeg... De hadde jo så flotte farger... Vel...

Så er det de herre mannfolka da som man ikke klarer og styre seg unna så var det gjort.:D Det var en titt på karet til erik (sjoder) det så var jeg solgt... Jeg hadde jo en 530 liter effektline ståendes så da var ikke valget så vanskelig. Men det stod da på det enkleste som man får kjøpt så siden jeg skulle ha saltvann måtte jeg investere i et effektline møbel også.:D Og jeg kan ikke si jeg angrer på det i dag.

Nok om det...

Her er da utgangspunkter:

IMG_5566_resize.JPG

Så var det bare resten igjen...

Her har vi da Erik som limer overrenningsboks:

IMG_5579_resize.JPG

IMG_5576_resize.JPG

Jeg må si det var en festlig seanse og fly og knipse bilder når han holdt på oppi der ja.:D

Jeg vil også takke Thor Winter Dhal som driver Dhals Dyrerike så mye for tiden han var her og borret til gjennomføringer.

Når overrenningsboksen stod klar og overføringene var satt på og mini sumpen på plass...

IMG_5564_resize.JPG

Så var det klart for og fylle i vannet. Jeg må si jeg var meget skeptisk til og fylle i vann med et kar som var borret i... For det skal da ikke være hull i et akvarium... det er da skvakene feil. :D

IMG_5596_resize.JPG

Der står sjefen og holder utkikk så alt skal gå etter planen...

Når vi skulle prøve og fylle det med ferskvann for og se om overrenningsboksen var tett så så vi det vi ikke ville se... Den var ikke tett. Det lakk vann inn.

IMG_5599_resize.JPG

så etter en stund så var vannet tappet ut og sanden tatt bort også var det og fylle i litt ekstra silikon.

Så når det var ordnet så gikk det ikke mange dagene før steinen kom. Jeg gikk og venta akkurat som en unge.:D

Her har vi fått oppi steinen og alt er perfekt.

IMG_5606_resize.JPG

Det er et meget dårlig bildet, men tok det med alikevel jeg jeg da.

Så var alt perfekt ja, en liten stund... Så var det lekk i overføringene så da var det og tappe ut vannet IGJEN og hive ut steinen for og få fikset det...

Men når det var gjort og vi var ferdig med svettingen så var det endelig oppe og gikk.:D

IMG_5611_resize.JPG

Teknisk utstyr:

1x AM Turboflutor SL 1000

1x Am SP3000 Niveumat

1x Deltek KM 500

1x Tunze Turbelle 8060 -8500 l/t

1x Seio M720 -2800 l/t

1x Seio M1100 -4400 l/t

1x Newjet 3000 -retur pumpe

2x 2x80W TS Dimmbar Effectlight m/am 15000 kelvin rør

Jeg beklager skrivefeil på det tekniske utstyret, men gartneren min Erik skriver som en kråke... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ventet på denne!! Flott å se at det ikke bare er jeg som har en skrue eller to løs:-). Liker svært godt måten dere har bygget opp revet på. Skal følge med her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette er galskapen... Var ikke morro å lime den overrenningsboksen... Hadde jo alderig gjort dette før ;) Men det gikk bra da...

Jossi: Revet ser ikke sånn ut i dag, men vidre oppdatering og fotografering av tyyligere utstyr kommer etterhvert... :)

Håper dere finner denne tråden litt underholdene :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut-Arne Berg

Flott finisj på de karene der ja:-)

Hadde selv ett likt ,sort 900 liter med flott malawi i..

"offret" både kar og malawi :(,når jeg begynte med saltvann for vel halvannet år siden..

Men hvordan går det med toppen og saltvann da?

Ellers veldigt fint sålangt,og lykke til videre:D:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke ofre begge deler jeg da...

Men det blir forholdsvis varmt av den lystoppen. I starten var det oppi 35 grader. Så Erik har lagd en kjøler som fungerer kjempe bra.:D Og med min skepsis så trodde jeg ikke den ville holde, men den har gått nå siden rundt juni så "gartneren" min gjorde en god jobb.:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med flott oppsett, ser bra ut dette :-)

Hvordan lys tenker du å bruke til dette karet?

Bruker du den orginale lyskassen til karet som vist på de første bildene? T5?

Mvh:

Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er femi klompen våres Velifemi:D Den er helt utrolig. vi kan håndmate den også kan vi også "kose" med den... Så fort jeg går inn utgangsdøra når jeg kommer hjem fra jobb så møter han meg ved endeglasset og er helt rabiat. Åh mennesker... Nå får jeg mat...:D Når vi da tar nedi hånda så kommer han med en gang, dem andre tar det par sekunder før kommer og særlig klovnene trenger noen sekunder på seg før de tørr og spise fra fingeren, men herr Velifemi kommer løpende og da er det akkurat som han stryker seg mot håndflaten. Han er utrolig merkelig. Kjempe artig fisk.:D Har aldri vært borti makan til tam fisk.

Her er det par bilder, men de er litt uklare...

Bilde105_resize.jpg

Bilde108_resize.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frister litt dette...

Ser jo kjempefint ut.

Skulle aldri lest denne tråden, nå begynner det å spøke for vår 530 l akvastabil med malawi som står i stua. :lol:

Skal vi fortsett i samme tempo som vi har gjort blir dette neste skritt. Vi gikk fra Chromis til Percula 90 på 14 dager, så om en uke må vi derfor gjøre om vår 530 til saltvann. ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt ut malawien med saltvann;-) Mye penere og se på a gitt *ler*

Jeg har jo tatt en del bilder når jeg hadde malawi i karet og det er ikke

til og sammenligne med åssen det ser ut nå... Så jeg angrer ikke et sekund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut-Arne Berg

Som jeg nevnte før.. kjempefine kar dette,og ser jo at dere har begynt å få det veldigt lekkert nu ang. innholdet også nu ja:D8-)

Er det T-5,og hvor mye lys i toppen?

Thomas Eriksen:shock:... nu MÅ du roe deg ned litt!!

Blir ALDRI stort nok uannsett,er en først bitt av "dilla":cry:...,men er jo ikke sååå lite dette 90" karet ditt,og kan få mye fint oppi dette:lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Som jeg nevnte før.. kjempefine kar dette,og ser jo at dere har begynt å få det veldigt lekkert nu ang. innholdet også nu ja:D8-)

Er det T-5,og hvor mye lys i toppen?

Thomas Eriksen:shock:... nu MÅ du roe deg ned litt!!

Blir ALDRI stort nok uannsett,er en først bitt av "dilla":cry:...,men er jo ikke sååå lite dette 90" karet ditt,og kan få mye fint oppi dette:lol:

Hehehe, skal roe ned nå. Er meget fornøyd med akvariet vi har fått oss nå, synes det er sånn passe stort. :-) Skal konsentrere meg om å få det fint oppe i det.

mvh

Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut-Arne Berg
Har T5 rør ja. Det står i første innlegget.

Har:

2x 2x80W TS Dimmbar Effectlight m/am 20000 kelvin rør

Opps,ja:oops:.. beklager anita,er vel den "klassiske"med å glemme å sappe tilbake til begynnelsen..hmm..:roll:

2*80w*2..=320Watt på vel 500 liter..ja...blir vel ikke enkelt å innstalere en parabolrekke til i denne toppen,kan jeg tenke meg:roll:

Jeg husker jeg fikk plass til tre dobble rekker T-5 på samme type topp på 900literen min med Malawi.., men der var det jo 75cm dybbde på karet.

(jeg hadde 39wattere,tilsammen 6 dobble paraboler..2 i rekken,om du skjønner)

Ble jo ikke mer enn 468watt på 900liter,men det var jo Malawi..

Låser dere vel litt, ang.SPS,men mesteparten av LPS/mykoraller,skulle det ikke være noe problem i karet selvsagt:D

Men selv om jeg personligt er veldig glad i SPS,så finnes det jo så masse annet fint i andre typer,og det er jo blitt litt sånn nu,at "alle" skal ha SPS:-|

Sett veldig mange flotte kar,som ikke er SPS dominert også,og egentlig altfor lite av disse å se synest jeg8-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå