Jump to content

Vår AquaMedic Chromis

Recommended Posts

Guest Knut-Arne Berg

Fordelen med en slik jeg siktet til,er at du som sagt får gjort begge opperasjonene i en engang,og får tatt kalkalgene i sin spede begynnelse..(og de vokser fort,ved ideelle forhold!)

Skal ikke prøve å "overtale deg" her:lol:,men når karet ditt er godt oppe og går,da skjønner du sikkert hva jeg vil frem til her:mrgreen:

Flott med kalkalger...bare ikke på frontglasset,he-he..

Lykke til videre med karet ditt:-)

Guest Knut-Arne Berg

De er gode ja:-),og så får du med en 5.pakk,med utskiftbare blader også..

Pst!.. må ærligtalt innrømme at jeg aldri har hatt noe eget termometer i 343 litreren min:roll:,men har to kolber oppi der,som "sikkerhet",da karet står bortgjemt i en uoppvarmet kjeller:oops:,i påvente på at jeg skal bli ferdig med det nye oppsettet mitt ....

Takk for svar angående algeskraper... Da er det bare å ta avgjørelsen... Fikk en sprø tanke om å montere den på den med termometeret siden det sto "og lignende" på beskrivelsen av produktet... hehe

Tålmodigheten begynner å bli tynnere på visse partier, men uten å vite hva veridene i karet er så må vi bare vente med disse nyttedyrene, dessuten tror jeg det er for lite mat til der enda, lite alger å "skryte" av, men begyner å ane litt grønnskjær på de øverste steinene...

Men begynner jo så smått å tenke litt på hva slags nyttedyr man kan ha oppi, noen forslag???? (gjerne latinsk og norsk/eng navn)

Alger

Ser at det begynner å komme noe alger i karet og lurer litt på om det er vanlige brunalger eller dinoalger?? Får ikke til å ta et ordentlig skarpt bilde... De er mørk rødbrune i fargen og kan børstes veldig enkelt av (sitter igjen noe da)... Noen som vet??

Ser at det begynner å komme noe alger i karet og kurer litt på om det er vanlige brunalger eller dinoalger?? Får ikke tik å ta et ordentlig skarpt bilde... De er mørk rødbrune i fargen og kan børstes veldig enkelt av (sitter igjen noe da)... Noen som vet??

Som jeg skrev til deg for et par dager siden; først brunt og så grønt.. La naturen gå sin gang og ikke få panikk. Det er det viktigste nå ;)

• 3 weeks later...

Akvariet er oppe og går fortsatt, men lite med liv å øyne på denne steinen... Vi har startet opp med noen tester og nitritt+nitrat var i høyeste laget får en si...

Første måling:

Salt: 1026

Ph: 8.3

Nitritt : 0.1

Nitrat: 75

Brunalgene kom, i meget liten mengde, grønnalger kan vi vel ikke skryte på å ha hatt noe særlig av bortsett fra grønnskjær og nå begynner steinen å se ganske hvit ut... Så vi sitter her og klør oss i huet og leser litt rundt omkring her inne...

Så langt har vi lagt merke til noen forskjeller..

1. De fleste andre brukere ser ut til å ha større oppblomstring av alger enn hva vi har... MEGET større

2. Det er ikke noe tegn til liv på steinen, ei heller ikke etter at lyset har vært av en god stund og det er fullstendig mørkt i rommet... INGENTING av levende organismer, worms eller noe som helst..

Spørsmål:

1. Er steinen vår død??

2. Burde vi kjøpe en stein fra dyrebutikken (evt noen som har til salgs en god stein??)og plassere oppi for å se om det skjer noe der??

Vi bestemte oss for å gjøre om litt i akvariet.. for å få en hule, pluss en liten bro, samt platå for å sette koraller på da den tid kommer...

Håper på svar

Bilde av hvordan akvariet så ut 23.02.2008 (hvordan ser den steinen ut??)

SL700764.JPG

Kanskje den er stein dau? :P (sorry.. klarte ikke la være)..

Nei, det ser vel ikke ut til at steinen din yrer av liv. Det kan vel også forklare en noe moderat algevekst i innkjøringen. Hvis du har noen kroner til overs så skader det sikkert ikke å kjøpe et par steiner i butikken hvis du finner noe "nytt" der. Så vil det jo smitte over på de andre over tid. Fargen behøver nødvendigvis ikke bety noe altså, men på stein jeg har kjøpt så har det vokst frem alt fra steinkoraller til zooanthider og makroalger..

Til en pris på 217kr KG (var ihvertfall det vi ble opplyst om da vi ringte på lørdag forrige uke) så bør det være en liten stein, karet er snart fullstappet, pga mye store steiner... Og er synd å kaste steinen da den sikkert vil komme til liv igjen bare den kommer i kar sammen med stein som har levende organismer på seg...

Noen som kunne tenke seg å bytte 1stk stein med levende organismer på (snakker ikke koraller her altså) mot 1stk stein uten synlige organismer??

Måtte spørre...

Dette er ikke noe fasitsvar, men ut fra bildene dine vil nok jeg mistenke at det meste av den stenen du har i karet har vært rimelig livløs fra starten. Det vil ta lang tid før denne er oppe og går, og sannsynligvis vil du ende opp med sten med en etterhvert brukbar bakteriekultur. Noe makroliv kan du ikke forvente før du tilsetter ferskere og god kvalitet LS.

Har du dårlig plass, tror jeg ikke du taper mye ved å fjerne noe av den stenen du har og erstatte denne med ny....

Til en pris på 217kr KG så bør det være en liten stein, karet er snart fullstappet, pga mye store steiner... Og er synd å kaste steinen da den sikkert vil komme til liv igjen bare den kommer i kar sammen med stein som har levende organismer på seg...

Noen som kunne tenke seg å bytte 1stk stein med levende organismer på (snakker ikke koraller her altså) mot 1stk stein uten synlige organismer??

Det bør jo være enda bedre å kjøpe fra noen privat, som har hatt steinen stående i karet i lengre tid. Hadde det ikke vært for at du er langt unna, skulle jeg gjerne byttet en kilo eller 2 med deg, har et stort "blomkålhode" av en stein som jeg ikke får plassert ordentlig blant annet.

• 3 weeks later...

Første innbygger er ankommet

En snegle.. Men synes den oppfører seg merkelig... Da den ble plassert i karet var vi litt uheldig for den datt ut av posen og ned på steinene.. Men den snudde seg selv og begynte å krype opp på glasset av seg selv...

SL700781.JPG

Etter en stund der slapp den taket og landet på rygg på steinen igjen, da tok sambo og snudde den og satte den på sanden. Der begynte den nesten med en gang å grave seg ned..

SL700783.JPG

Da vi så etter den idag morges var den forsvunnet helt, fant den nå for ølitt siden helt nedgravd og den har sugd seg totalt fast til bunnglasset... dyttet bare borti den med en spisepinne prøvde ikke å få den løs da jeg merker den satt veldig godt fast...

Er dette normal adferd?? Har ikke set så mange snegler og har ingen bok som sier hva slags type det er... Den er ganske stor, og har fargene svart, brun, rød, oransje og beige...

Er dette normal adferd?? Har ikke set så mange snegler og har ingen bok som sier hva slags type det er... Den er ganske stor, og har fargene svart, brun, rød, oransje og beige...

Ja det er normal adferd for den type snegler. Mine ligger stort sett nedgravet i sanden for så å komme frem av og til når jeg mater fiskene.

Jeg tror de populært blir kalt for månesnegler.(Latinske navnet er polinices aurantius tror jeg).

Sandvendende snegle

Jeg kjøpte en liknende snegle for litt siden og fikk beskjed om at det var en sandvendende snegle. Min også tar seg en tur oppover glasset i mellom, slipper taket og deiser i sanda. Så snur den seg rundt, graver seg ned og blir borte. Så det virker som det er helt normalt :rolleyes:

Oppdatering om innbyggere

Sneglen var et lite iøynefallende kjøp... Det eneste vi ser er snabelen som stikke opp fra sanden, så regner med at den livnærer seg på organismer i sanden... Ser den forflytter seg fra sted til sted så den er i live, men den er liksom ikke det man sitter å ser trollbundet på..

clarkii.jpg

Vi falt for fristelsen her på tirsdag og kjøpte oss et klovnepar, A. clarkii. De ser ut til slå seg til ro, spiser og viser antydning til å drive med romantiske tilnærmelser, ihvertfall hannen.. (ble litt bekymret i begynnelsen siden disse flørtebevegelsen ser mere ut som muskelkramper enn noe annet)

Venter fortsatt på å få bestillingen vår som inneholder salifert produkter, er nå gått 1 mnd siden vi bestillte de og det er fortsatt ikke kommet noe.. Så vi vet fint lite om vannkvaliteten fortsatt bortsett fra Ph, nitritt og nitrat.. Ph er helt grei, nitritt har trekkt seg til så nær null som vi kan se mens nitrat fortsatt ligger på ca 75 (som er noe høyt, men vi har en god del nitrat i vannet fra kommunen her)

Foreløpig har vi ikke flere nyttedyr enn den månesneglen vi kjøpte men blir nok flere etterhvert.. Er det veldig negativt å ikke ha mange nyttedyr nå som vi har fisk??

• 10 months later...

Børste støv av "eldgammel" tråd

Lenge siden sist jeg har vært innom her, men tiden har altså kommet for å si at jeg tenker det akvariet har modnet godt nok for muligheten til introdukdjon av evt nye dyr.. Interessen sloknet nok en god del i løpet av sommeren... Men samboeren har igjen begynt å pusle litt rundt det..

Steinen har fått en herlig rosafarge på de fleste toppflater så liv har det blitt (etter litt hjelp av gaupetassen, som forærte vårs noen små steiner)

Innbyggerne er de samme fortsatt 2 stk Amphiprion clarkii og en sandvende snegle man ser ytterst sjelden (men som utrolig nok fortsatt er i live)

Vi lurer på hvilke dyr som kan passe sammen med dise 2 klovnefiskene?? Kom gjerne med noen sammensetninger som vi kan holde sammen med disse 2 "bråkmakerne"

Har lyst på evt litt mykkoraller for å få litt mere liv og farge i akvariet.. Men også lyst til å se litt mere liv i form av dyr..

Tanken er som sagt 140l så den er ikke verdens største...

Håper noen har noe tips å komme med...