Jump to content

Skal kjøpe akvarie

Recommended Posts

Endelig har vi tatt avgjørelsen, til helga skal vi kjøpe akvarie... La oss håpe vi har gjort et godt valg... Akvariet er brukt, av typen Aqua Medic Chromis.... Siden vi har lite plass i leiligheten og er nybegynnere ville vi starte med et med litt størrelse men med mulighet for å beholde de møblene vi har og samtidig finne ut om saltvann er noe vi virkelig ønsker å satse på... (vi kan ikke bli angrepet av litersyken uten å selge både det ene og andre)

Spesifikasjoner:

- Biostar flotor, et eksternt filter med biohjul og skummer

- PF 1000 power filter for ekstra vannbevegelse.

- Akvastabil 2x39 watt T5 lysarmatur.

Vi får med varmekolbe, levende stein og koralgrus... Akvariet er modifisert litt for bedre lys og stillere skummer... Fikk vi vite... Vi kommer til å ta det rolig i starten nå, siden det fortsatt er mye vi ikke vet noe om enda....

Spørsmål:

1. Burde vi ta med allerde stabilisert vsann som er i akvariet per dags dato eller starte på nytt??

2. Hvordan fraktes LS???

Nå er vi spente på å få hente dette.... :-D Litt skummelt også... Håper på mye hjelp fremover....

Du kan starte med nytt vann og LS transporteres i pose med vann fra butikk og hjem til deg.De har i alle fall min stein blitt gjort.

Litt avhengig av om den er kurert i butikken elle ei.

Men be om og få den pakket våt slik at du tar vare på mest mulig av livet i den.

Wiggo

Guest Knut-Arne Berg
jeg vil anbefale å kjøpe en pumpe med magnetfeste, hydor koralia og tunze nanostream er fine pumper som gir en mye bredere sirkulasjon enn maxijeten som bare blåser rett fram.

Hmm.. Koralia:roll:..

Har tidligere her vært en av koralia,enes varme tilhengere,da jeg synest det er bra guff til prisen:-), og har hatt 4 stk nr.4.i 343literen min..

De har gått trofast i rundt 1 år..

Pluttselig rett før jul,fikk jeg meg en "Karamell",når jeg måtte nedi med hånden,for å justere på en løs korall,så håret reiste seg:shock:

Strøm i vannet,og en kubbet pumpe..

Vel 2uker etterpå. gjentok det samme seg,med TO nye pumper..

Opp av vannet med de og..

Det er nesten utrolig å si det, men det samme skjedde med nr. 4 for en god uke siden:shock:,og var godt jeg hadde den 6100,en jeg kjøpte av deg tidligere nu Joacim:mrgreen::lol:

Nu skal det legges til at jeg får nye pumper på garantien(ville ha ett annet merke ja..),men har rett og slett ikke "turt" å fortelle leverandøren min,om det siste tilfellet,for da må han tro,jeg har hatt en "finger" med i spillet her:roll::roll:

Utroligt at alle pumpene kolappset på vel 1.mnd....,og rundt året var de alle sammen:!:

Enten er det den utrolige "uflakksen" min ,som gjør seg gjeldene igjen:roll:,eller så har jeg bare vært mer enn helmax uheldig,og tilfeldigheter er vel helt utelukket i en sånn sammenheng...

Alle pumpene var rengjort og stelt som normalt dette året jeg hadde de,så er DET sagt;-)

Det merkelige er jo att ikke sikringene slo seg ut,og har fått lagt inn "siste skrik" i sikringer for under ett år siden ,av ett elektikkerfirma,i forbindelse med at de la opp kurser til det nye prosjektet mitt,og alt ble da oppgradert i el-skapet,og fiskene lever i beste velgående..

Pumpene bare "dauet",og jeg har enda "angst" for å stikke fingrene mine i vannet ja..:mrgreen:

Sirkulasjon (tar det etterhvert som pengene kommer nå i oppstarten)

Tunze - Nanostream 6045

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=1432

Tunze - Turbelle Stream 6060

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=741

Hvem av disse to er å foretrekke??

Skummer - om fremtidig oppgradering er denne noe å satse på?

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=29_202&products_id=767

Hva slags saltmåler bør man ha? Salifert salinitetstest eller en manuell/optisk/digital??

Tester - er dette nok for oppstart?

- Saltmåler

- Ph

- KH/Alk

- Ca

- Nitrat

- Nitrit

- Amoniakk

Salt- hvilket merke er å anbefale??

Hva slags tilsetningsstoffer trenger man?

jeg vil anbefale å kjøpe en pumpe med magnetfeste, hydor koralia og tunze nanostream er fine pumper som gir en mye bredere sirkulasjon enn maxijeten som bare blåser rett fram.

hvis dette er mitt gamle kar er det ikke maxijet som følger med mindre selger har endret dette selv

Jeg var nede his Kenneth Olsen i helgen og kan bekrefte det du sier om Hydor Koralia 4.

Han har fått flere reklamasjoner på akkurat denne pumpen som plutselig stopper,men det gjelder vist spesielt nr 4.

Tunze nanostream sliter med festene fra pumpa til magneten,de er så forbaska tynne at de rett og slett ryker.

Men jeg er enig med de som annbefaler deg og skaffe deg en sirkulasjonspumpe til.

Det er spesielt viktig med GOD sirkulasjon om du skal kjøre inn LS.

WIGGO

Sirkulasjon (tar det etterhvert som pengene kommer nå i oppstarten)

Tunze - Nanostream 6045

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=1432

Tunze - Turbelle Stream 6060

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=741

Hvem av disse to er å foretrekke??

Skummer - om fremtidig oppgradering er denne noe å satse på?

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=29_202&products_id=767

Hva slags saltmåler bør man ha? Salifert salinitetstest eller en manuell/optisk/digital??

Tester - er dette nok for oppstart?

- Saltmåler

- Ph

- KH/Alk

- Ca

- Nitrat

- Nitrit

- Amoniakk

Salt- hvilket merke er å anbefale??

Hva slags tilsetningsstoffer trenger man?

Det du trenger av tilsetningstoffer er først og fremst Kalsium og magnesium.

Dette forbrukes av koraller og muslinger men kan være greit og få opp på riktige verdier da også kalkalger er avhengig av dette.

Ettervert som du får inn organismer som forbruker sporelementer så må også dette tilsettes.

Jeg har et hydrometer som saltmåler fra Tropic Marine,dette er etter min mening den beste saltmåleren og er rett og slett ufeilbarlig.

Den flyter i vannet og saltinnholdet leses av etter hvor dypt den flyter med egen skala på selve hyrdometeret.

Ville selv ha valgt Tunze nanostream,turbelle stream blir for voldsom for karet ditt.

Wiggo

Jeg var nede his Kenneth Olsen i helgen og kan bekrefte det du sier om Hydor Koralia 4.

Han har fått flere reklamasjoner på akkurat denne pumpen som plutselig stopper,men det gjelder vist spesielt nr 4.

Tunze nanostream sliter med festene fra pumpa til magneten,de er så forbaska tynne at de rett og slett ryker.

Men jeg er enig med de som annbefaler deg og skaffe deg en sirkulasjonspumpe til.

Det er spesielt viktig med GOD sirkulasjon om du skal kjøre inn LS.

WIGGO

Jeg var en tur i butikken til Tor i Tropefisk for en tid tilbake og forhørte meg om hydor pumpene. Det har vært et parti med Hydor som det har vært feil på. Tror det var nr. 4 som det var problemer med.

Tar jeg ikke feil er det mitt gamle kar som jeg solgte for 14 dager siden.

Hvis det er dette karet er det bra sirkulasjon i det som det er og det er dermed ikke noe du trenger og tenke på i starten.

Er nok det samme karet ser jeg ut fra tidligere tråder her på forum.... Da vet vi ihvertfall at sirkulasjonen kan la seg vente på litt... Selv aner jeg ikke noe om hbor mange liter per time denne pumper, men har hørt noe om at 20 ganger litervolum skal være tilstrekkelig... Hva er kapasiteten?

Holder på å planlegge plass til herligheten nå da og har så smått begynt å diskutere muligheten for hva slags fisk vi skal ha oppi der... Foreløpig er det snakk om klovn og (av mangel på annet navn) Gramma loreto.... Forhåpentligvis er karet stort nok for disse og evt goby... Vi ønsker også å få muligheten til å ha en del fargesterke koraller, muslinger men ser at det kreves ekstremt med lys for dette i følge flere....

Saltmåler

Jeg har et hydrometer som saltmåler fra Tropic Marine,dette er etter min mening den beste saltmåleren og er rett og slett ufeilbarlig.

Den flyter i vannet og saltinnholdet leses av etter hvor dypt den flyter med egen skala på selve hydrometeret.

Har du en link til dette? Litt nysgjerrig på pris og hvordan det brukes i forhold til en optisk saltmåler... Bare det gir nøyaktig resultater og er lett å se hva det står og til en ikke altfor høy pris så er det intr.. Hva med disse variantene som viser både temperatur og saltinnhold?? Er de noe bra?

Den flyter i vannet og saltinnholdet leses av etter hvor dypt den flyter med egen skala på selve hyrdometeret.

Har testet refractometer imot Tropic Marine's hydrometer.

Testet tre forskjellige refractometer, som alle viste lik verdi, men det gjorde IKKE hydrometertet...

Disse plast beholderne, med "flyte nål", er enda verre!

De viste 1.024, når saliniteten var 1.030!!!

Du får et refractometer, til kun en 100 lapp dyrere en et hydrometer, på ebay.

Og det mener JEG, at er en god investering...

Vel mitt hydrometer er IKKE noen billig plastbeholder men en glasskolbe som du kan sammenligne med en gigantisk dupp.

Som sagt så er den idiotsikker såfremt skalaen er riktig plassert fra produsenten.

Flytehøyden varierer med saltinnholde da det som kjent blir bedre oppdrift med høyere saltinnhold.

Hvordan noen kan klare og måle feil saltinnhold med denne er meg ukjent.

Jeg har denne,du finner den under PRODUCTS og Equipments.

http://www.tropic-marin.com/web/english/homepage.html

Wiggo

Vel mitt hydrometer er IKKE noen billig plastbeholder men en glasskolbe som du kan sammenligne med en gigantisk dupp.

Som sagt så er den idiotsikker såfremt skalaen er riktig plassert fra produsenten.

Flytehøyden varierer med saltinnholde da det som kjent blir bedre oppdrift med høyere saltinnhold.

Hvordan noen kan klare og måle feil saltinnhold med denne er meg ukjent.

Jeg har denne,du finner den under PRODUCTS og Equipments.

http://www.tropic-marin.com/web/english/homepage.html

Wiggo

Det var denne, altså den du har, som ble testet...

Den viste ca 1.027, når refractometerene viste 1,024.

Det ble testet to stk. en brukt, og en splitter ny, begge viste imellom 1.026-1.028.

Virket som om at de var for lette...

Ser det er forskjellige meninger her som med alt annet i verden.. :-) Bare man er fornøyd selv og karet går uten å "kræsje" eller viser helt sinnsyke verdier så burde vel ikke merke/str/pris/optisk/ikke optisk ha så stor betydning.. :confused: Så jeg lurer jo fortsatt på det fra aquaMedic jeg la ved link til lenger oppe??

Jeg tror ikke varemerke behøver bety så mye. Jeg har selv tre slike flytesaltmålere av forskjellig type. Ingen viser samme verdi...

Jeg har sammenlignet alle tre mot mitt refraktometer som er korrekt kalibrert, og de tre avviker med inntil 0,003 for det verste alternativet.

Om du har anledning til å sammenligne med et refraktometer fra en medakvarist som er korrekt innstilt, får du en indikasjon på hvor stort et evt. avvik er, så kan du ta høyde for dette ved fremtidig bruk.

Disse flytesaltmålerne er i hvertfall stabile, så et systematisk avvik vil sannsynligvis ikke endres over tid.

Ser det er forskjellige meninger her som med alt annet i verden.. :-) Bare man er fornøyd selv og karet går uten å "kræsje" eller viser helt sinnsyke verdier så burde vel ikke merke/str/pris/optisk/ikke optisk ha så stor betydning.. :confused: Så jeg lurer jo fortsatt på det fra aquaMedic jeg la ved link til lenger oppe??

Ja den er grei. Har akkurat samme selv, samt et refraktometer fra Ebay.

Duppen er kalibrert på 25 grader, så du må vente til termometeret viser det før du leser av. Dog jeg foretrekker refraktometeret, det går mye kjappere.

Etter denne diskusjonen så ble jeg nyskjerrig og tok jeg fram min gamle dupp og sammenlignet. Duppen viste 1,024 og refraktometeret viste 1,026. Da sier vi det er 1,025 og det er greit nok.