Jump to content

Enda en fersking!

Recommended Posts

Etter å ha drevet med ferskvannsakvarier i mange år, hovedsakalig malawi, skal vi endelig forsøke oss på saltvann.

På fredag var vi og hentet herligheten, en Aqua Medic Chromis. Tror dette kan bli et greit akvarie å starte med da det ikke kostet all verden.

Vi fikk med en del levende sten og saltvann som allerede har gått en stund. På lørdag kjøpte jeg inn litt mer levende sten. Så nå er det vel bare å sitte på henda en god stund.

Vår 4 år gamle datter gleder seg kjempemye til at vi endelig skal få "nemofisk." Har forsøkt å forklare henne at det er en god stund til at vi kan kjøpe inn fisk da vannet må bli bra først. Nå går hun rundt hele tiden og sier at nå ser vannet veldig bra ut, det ser ut som saltvann nå! :D Ekke så greit. Hun har også forklart kona mi at dette faktisk ikke er vanlig ferskvann, men faktisk saltvann. hehe. Dem er morsomme i den alderen.

Litt om utstyret:

Lys:

2 X 39 w T5 akvastabil, et blått og et hvitt lys.

Skummer:

Den orginale hangon skummer som fulgte med akvarie. Da pumpe enheten til denne bråket og duret noe forferdelig har jeg byttet ut denne med en vanlig powerhead som pumper vannet inn i skummeren. Noen som vet om dette har noe å si for skummeren? Ser ut til at det strømmer ut lik mengde vann ut skummeren som det gjorde men den orginale pumpeenheten. Har planer om å bytte ut hele denne skummeren.

Sirkulasjon:

1 stk Hydor 3, 3200 l/t. + den orginale powerheaden som følger med chromisakvarie, usikker på gjennomstrømningen i denne.

Fikk også med en innvendig pumpe fra Aquael med innebygget UV lys.

Velkommen til hobbyen! Har en sønn på 8 i huset her selv, og det er artig å overhøre et av hans foredrag for klassekameratene om innholdet i karret :-)

Det trenger ikke gå så mange dagene før du kan sette inn et par klovnefisker, de er forholdsvis hardføre.

Ja velkommen

Du bor nå strategisk til da, mtp saltvann. Med Trond i østfoldhalllen, Kenneth (korallen.no) og dahls dyrerike i Moss. Alle muligheter til å brenne av noen tusen i de butikkene.

Ja unger er morsomme, bare vent til du skal forklare at nemoene er gutter og at en forvandler seg til jente. Eller at rekene er både jente og gutt samtidig. Da skal du se at det tenkes hardt oppi hodet på lillejenta.

Nei skummere bryr seg ikke om hvilket merke pumpen som forsyner den med vann er.

Både lyset og sirkulasjonen greier seg i begynnelsen. men litt frem i tid hvis du vil ha stenkoraller så blir det snaut.

Takker og bukker!

Har i første omgang bare lagt steinen ned i akvarie, tenkte jeg skulle få dandert disse litt bedre etterhvert.

Ja jeg bor ganske greit i forhold til steder å få tak i stæsj til akvariet, både fordeler og ulemper med dette. hehe. Går nok litt kroner i førsten. Er vel også overhengende fare for at vi får lyst på større akvarie etterhvert.

• 2 weeks later...

Percula 90

Etter å ha hatt en Chromis i hele 14 dager, hentet vi endelig akvariet vi i utgangspunktet hadde lyst på i helga, en Percula 90.

Har blitt mobbet litt for mitt akutte tilfelle av litersyken her på forumet. ;-)

Nå står ihvertfall herligheten oppe og folket jubler. Kona er også meget fornøyd med valget, det er jo viktig at akvariet er konevennlig. ;-)

Legger ved et bilde av akvarie (tatt med mobil) slik det så ut på søndag. Kommer med flere bilder når jeg får tilbake kameraet mitt. Dette er forøvrig utlånt til en kamerat som sverger til såkallt "sølevann." Han river seg i håret etter at jeg bestemte meg for å prøve saltvann, han er redd han skal bli bitt av basillen. Kan bli dyrt mener han, jeg skjønner ikke det...;-)

Akvarie kjøres med orginalt utstyr. Etter å ha overskummet skummeren et par ganger, ser det nå ut til at jeg har fått den til å skumme riktig.

Vi fikk med innkjørt levendesten og fine koraller som det etterhvert hadde vært fint å få identifisert. Fikk også med oss 100 l av vannet. På forhånd hadde jeg også satt i gang noen tomme akvarier med saltvann og sirkulasjon, slik at alt var timet og tilrettelagt. :-)

DSC00181.JPG.9e24b6e7bda78ce1680a918c2b99ceb2.JPG

Rask

Se her ja!!!

Du var rask til å få opp akvariet...Bra du er fornøyd!!

Hvordan gikk transporten med tanke på korallene og steinen...Ser på bildet at sinularien slimer litt..

Ser veldig bra ut med oppsettet og aquascapingen din..

Sal prøve å stikke innom deg en tur når jeg er i Fr.stad slik at du får den reservedelen din..

Dan

Se her ja!!!

Du var rask til å få opp akvariet...Bra du er fornøyd!!

Hvordan gikk transporten med tanke på korallene og steinen...Ser på bildet at sinularien slimer litt..

Ser veldig bra ut med oppsettet og aquascapingen din..

Sal prøve å stikke innom deg en tur når jeg er i Fr.stad slik at du får den reservedelen din..

Dan

Korallene furtet litt i førsten, men de kom seg relativt fort igjen.

Sinularien slimer fortsatt litt, men bortsett fra det ser den fin ut. Vet du hvorfor den gjør slik? Kvitter den seg med avfallsstoffer?

Oppsettet ble ikke så galt når jeg fikk satt stein og koraller på plass, det er passe med stein synes jeg ihvertfall selv.

Du er selvfølgelig hjertlig velkommen til å ta en tur innom og hilse på gamlekarret ditt. :-)

Skal legge ut flere bilder når jeg får tilbake det digitale speilrefleks kameraet mitt. Blir liksom ikke så bra med mobilkameraet. Er heller ikke helt venn med kompakt kameraet til fruen.

Har hatt litt problemer med glassroser, men de ser ut til å ha forsvunnet etter at jeg kjøpte noen peppermynte reker.

Klarte heller ikke vente så lenge før jeg kjøpte en chelmon rostratus, tror også den har kost seg med litt glassroser. Ser ut som det går bra med den, spiser godt også. Har lest de kan være litt leie til å ta til seg mat i akvarie, men denne er glad i frossen artemia. Skikkelig morsomt å se den snapper i seg maten med den lille munnen sin. :-)

• 4 weeks later...