Jump to content

stian_michael`s nye prosjekt

Recommended Posts

Da jeg syntes at 160 literen ble alt for lite så har jeg godt til innkjøp av en 720 liter med målene 160(L)*80(b)*60(h). Dette akvariet blir ikke satt opp før i starten av september da jeg skal flytte og det hadde vært bare dumt å sette det opp 2mnd før jeg må ta det ned igjen. OG JA, DET KØR I FINGRENE!

Her ser dere akvariet i garasjen.

08072007197.jpg

160(L)*80(b)*60(h).

Overrenninga:

08072007198.jpg

Angående bord så har jeg tenkt til å prøve på noe av det samme som bård laget til sitt ny akvariet.

Akvariet:

720 liter 160(L)*80(b)*60(h)

med 112liters sump

Sirkulasjon:

Har ikke helt bestemt meg helt hva jeg skal bruke enda.Noen forslag?

Filtrering:

Deltec apf 600

Levende stein: ca 70 kg

aktivt kull

Belysning:

Gieseman Nova ll 250 w. Da jeg tenkte at jeg skulle ha 2stk av nova ll så skal jeg kjøpe meg en til før oppstart.

Annet utstyr:

Deltec Km 500 Kalkmixer

Dette er det jeg har tenkt sånn i starten,men det vil bli mere utstyr etter som lønningene kommer inn;-) Planen er å få kjøpt en kalkreaktor og automatisk vanpåfylling.

Gleder meg fryktelig til å få satt det opp i det nye huset.

• Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Knut-Arne Berg

stian_michaels..

Flott det er flere enn meg som prioriterer bredde fremfor lengde i karet;-)

Ikke så langt unna målene jeg har opgitt på den siste forespørselen min til Kenneth,n dette Stian!:D

Må jo forsøke igjen hvet du...

Skal følge med deg i tråen din:D :D

Flott det er flere enn meg som prioriterer bredde fremfor lengde i karet;-)

Ikke så langt unna målene jeg har opgitt på den siste forespørselen min til Kenneth,n dette Stian!:D

Må jo forsøke igjen hvet du...

Skal følge med deg i tråen din:D :D

Ja du må ikke gi opp! Gleder meg veldig til å få dette karet opp. Og syntes det er veldig pent med litt bredde i karet!

Jeg bruker Eheim 1260 med 2400 l/t på mitt 390 liters kar. Har riktignok kun gått i 2,5 mnd, men det er vel ingen grunn til å betvile Eheims tekniske kvalitet.

Den er i hvertfall stillegående, jeg har ikke sett noen grunn for å støyisolere denne pumpen. Min er plassert i kabinettet under akvariet.

Kan hende du bør gå opp en størrelse til Eheim 1262, 3400 l/t siden karet ditt er større??

Jeg vurderte Red Dragon og andre, men ser nå (riktignok etter kort tid men...) at den mer enn doble prisen på disse sannsynligvis ikke er verdt forskjellen.

Hvilke typer returpumper fra eheim er brukanes? Noen som bruker Eheim sine?Eventuelle andre merker?

Halla!

Jeg bruker nå Eheim 1250 sine pumper da jeg ikke har rotor til min 1262 (betaler ikke 700 "spenn" hos webzoo for en slik en. :evil: ) Så da får jeg heller kjøre med det jeg har intil videre. Men de funker bra de. ;-)

Ellers så har jeg prøvd de New Jet (nyutvikla etter maxi-jet) pumpene fra Aquarium Systems. De er veldig bra.

Mvh Jan Rune :-)

Pumpehøyden får du oppgitt på nettet eller i bruksanvisningen som følger pumpen. med mindre du skal ha sumpen i kjelleren er det ikke noe spes å tenke på, eheim er et kvelitetsmerke.

Skal du kjøre returvannet rett i skummeren?

Er litt usikker akkurat der,hva gjør dere?Og hva mener dere er best? Har tenkt en del på det,men er veldig usikker på hva som er best.

Etter min mening vil jeg tro det er best direkte fra avrenning med et 'T' stykke til sump som sikkerhet for tetting av rør til skummer o.l.

Jeg skal hvertfall kjøre det slik på mitt neste oppsett