Jump to content

Rudi's 900 liter

Recommended Posts

Skjønner Rudi godt jeg.

Med minst to unger i "rett" alder, så har ikke døgnet nok timer. Unger er jo som mange vet ikke helt kostnad og vedlikeholdsfrie.

Var så heldig å se akvariet noe før det ble TOTM på RC. Ett SPS akvarie på det nivået er rimelig kostnad og vedlikeholdskrevende.

Karet er jo ikke lagt ned, det er jo bare forenklet litt. Det er jo fremdeles et saltvannskar.

• Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da er det vel fru Rudi du må bearbeide litt

Nei, faktisk ikke. Jeg er en av de heldige der. Så lenge klovnefiskene er på plass (og gjerne en rosa hystrix) så er det frie tøyler :-)

Nå om dagen så er det tid (og interesse) det står på.

Vi satser på at Rudi kommer tilbake for fullt likevel! :rolleyes:

(pass deg nå så du ikke selger mye som du senere må kjøpe på nytt)

Ingen fare for det. Alt utstyret for å drifte sps beholdes :)

Ballastene skulle uansett byttes ut med 250 wattere...

På tide med en oppdatering. Her er litt info om oppsettet. Håper det kan være til nytte for andre. Det har blitt noen endringer underveis. Learning by doing :-)

Akvariet er satt opp som en delt skillevegg i stuen. Alt i alt så veier det nok opp i mot 1500 kg. Vi har totalrenovert så det gjorde det enklere å få gjennomslag for byggingen. Gulvet er forsterket med ekstra bærebjelker, og på kortsiden av akvariet lengst fra ytterveggen satt vi opp en bærevegg på ca en meter i etasjen under. Rør ned til sumpen er lagt i gulvet og alt utstyret er gjemt i kjelleren. Utrolig deilig med et lydløst akvarie :-) Vifte er satt inn i toppen over akvariet så varm/fuktig luft går rett ut av huset. Det er lagt opp 2 kurser for akvariet. Av erfaring så er det greit at ingen andre duppeditter bruker samme kurs og kan kutte strømmen. Dessuten så er det rundt en 20+ stikkontakter for utstyret i sumpen og ca 10 stk oppe til lys og sirkulasjonspumper mm.

1020.jpg

1110.jpg

Akvariet ble først satt opp på et Porsa aluminiums stativ med regulerbare ben. Dette var skikkelig ustøtt så etter å ha fylt opp halve akvariet med vann så fant vi ut at det ikke kom til å fungere. Med barn i huset så kunne det fort ha blitt 1000 liter ut over stuegulvet. Butikken hvor akvariet ble bestilt fikset raskt et stålstativ, og det ble dønn stabilt. Det som kom frem etter hvert var at stålstativet trekker seg noe sammen under sveising, så over stativet bør man ha utjevningsunderlag > plate > utjevningsunderlag > akvarie. Prøvde først uten platen i midten og det ble ikke jevnt.

1120.jpg

Det er ca 1000 liter vann i systemet og turnover til sumpen er på ca 1800 liter/timen. Istedenfor å kjøre overavrenningen rett i skummeren går vannet ned i et stort pvc rør i sumpen. Nederst i røret er matepumpen til skummeren koblet på, og det er laget inntak på toppen av røret, så om pumpen til skummeren trekker mer vann enn det som kommer fra akvariet så tar den inn overflatevannet i sumpen. På den måten går alt overflatevannet fra akvariet innom skummeren, og skummeren får den gjennomstrømningen den er beregnet for. Det gir mer stabil høyde i stigerøret enn om overavrenningen hadde vært koblet rett på inntaket.

1450.jpg

1400.jpg

Ellers bør man styre unna MDF plater på steder hvor det er mye vannsøl. Platen under sumpen er MDF malt med 3 lag med våtromsmaling, og har på under et halvt år est så mye at den må byttes ut. Regner med å bli ferdig med innbyggingen av akvariet i løpet av noen uker så da kommer ny update.

Hei Rudi!

Driver med noe lignende og lurer på. Hva slags rør har du brukt melom sump og akvarie? Er dette rør i rør system?

Hvor fikk du tak i dette?

Eddy

Hei,

Supert. Takk for tilbudene med avleggere. Skal ha det i bakhodet :-)

I mellomtiden så er det helt allright å kunne teste ut fisk man har siklet på i lengre tid som ikke passet inn.

Har tilført en Queen Angel som raskt ble sjefen i karet. Nydelig fisk tilsvarende denne i utfargingen.

http://animal-world.com/encyclo/marine/angels/images/QueenAngelHolocanthusCiliarisWMA_C1400.jpg

Fish, det er riktig som Bård skriver. Jeg kjøpte mine rør hos Jan Holt.

• 2 years later...
  • 1 month later...

Rudi og Frank er de personene som har bidratt mest til mine akvarier gjennom tidenene..

Vil også nevne at logoen i SF med korallvokteren øverst på siden er tatt fra Rudi Placht's akvarie. Det var han som fikk fart på webtjenestene hos SF.

Selv om jeg var treg til å komme til det nye forumet i 2004,, var jeg mye på det tidligere forumet som Rudi skal ha all ære for..

Han var Webmaster når jeg var kasserer.

Håper at Rudi kommer tilbake når de små barna har vokst seg litt større -> når han har mer tid til hobbyen :-)

• 4 months later...

Hei,

En stund siden jeg har vært inne på forumet. Begynner å bli noen år faktisk J Ser det fortsatt er bra aktivitet og ting skjer. (Bare)Are og Dag-Jostein har lagt ned, og det gamle akvariet mitt fikk en smell ? Ingen planer om å sette opp nytt foreløpig, men interessen er der fortsatt så det er nok et spørsmål om tid. Vurderer et lite akvarium med noen klovnefisk nå som barna har blitt litt eldre og ting er roligere på hjemmefronten. I tilfelle så begynner nok ballen å rulle og litersyken er fort på plass igjen, hehe

Siste nytt her er at det kom en forespørsel fra Red Sea om de kunne bruke bilder fra 900 literen i 2012 katalogen. Morsomt at det endte med 9 bilder i katalogen og en produkteske J

redsea101_800.jpg

Katalogen ligger som vedlegg.

Om det er noen som er interessert i de grønne rørene så send meg gjerne en PM. Har de fortsatt liggende, og kan sikkert brukes om de får seg en vask.

Hvis jeg ikke husker feil så er det 2 stk på 6,4 meter – 40mm, og 5,2 meter + 2,5 meter – 32mm

redsea_catalog_2012.pdf

Heisann

Stemmer det at 900 liter`n din fikk en smell. Den er kondemnert og restene er nå bygget om til en sump på ca 600 liter. Men ikke dårlig å ha en sump i Optiwhite.

Så det ble akryl som erstatning til 900 litern.

Fint å høre at interessen fortsatt er der, Rudi. Om du skal starte igjen så har jeg ballastene dine fortsatt;-), har nettopp gått over til LED, så de selges snart videre.

Og ikke minst, så har jeg fortsatt 2 av korallene fra deg, som er på bildet.

Hadde vært moro om du kom tilbake. (Gamle)Karet ditt har jo legende-status :D blir spennende å se hva du kan komme opp med en gang til. Neste norske TOTM? :rolleyes:

Heldigvis er det fortsatt noen kar oppe og går her inne, og Dag-Jostein starter vel snart opp igjen ;)

Gratulerer med bildene. Det var virkelig gøy :D