Jump to content

Rudi's 900 liter

Recommended Posts

• Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En liten oppdatering. Har endelig fått bygget inn akvariet denne uken. Mangler litt sparkling og maling, men ting begynner å falle på plass :)

Noen endringer har det blitt. Har byttet ut viften som trekker ut luft og den som blåser luft over vannet til merket Pax. Disse viftene er nærmest lydløse. Ellers er det blitt en utfordring med temperatur. Økning har nesten blitt det dobbelte med toppen. Koblet på en Aqua Medic titan 2000 men den ble for effektiv ettersom den kjølet vannet for raskt. Har byttet til en Titan 1500 som settes på i morgen. Regner med at det blir bedre.

1625.jpg

1650.jpg

1700.jpg

1710.jpg

hva slags matrial ble brukt til innebyggingen rudi?

Platene er malt. Etter at det var ferdig bygget ble det demontert og malt et annet sted.

Jeg sjekket med produsenten og det tar visst minst 4-5 dager før malingen er avgasset i normal romtemperatur.

• 4 weeks later...
Kan du ikke skrive litt om korallene du har, f.eks favoritter eller hvilke som vokser best :-)

Jeg har stort sett kun små polypede stenkoraller, to LPS og noen ricordea. Har vel egentlig ingen favoritter, men har sansen for montipora, har en grønn montipora spongodes og en blå/rød supermann montipora som er skikkelig knæsj i fargen. Vekst er veldig forskjellig også innenfor de ulike koralltypene. Montipora vokser generelt fort, men jeg har acropora som vokser raskere og er som ugress, og noen som har stått på stedet hvil i nesten et år. Det varierer veldig. Plasseringsmessig har jeg satt acropora der hvor det er mest lys. Montipora, turbinaria og seriatopora krever ikke så mye lys så de har jeg satt nede. Stylophora og pocillopora medium/høyt. Avstandsmessig så har jeg prøvd å ha ihvertfall 15 cm i mellom korallene. Har noen acropora millepora som har fått bedre plass å vokse på siden de griller alt som kommer i nærheten. Det er vanskelig å si noe generelt. Fyr løs om du har noen spørsmål :-)

• 1 month later...
  • 1 month later...

Gratulerer

Jeg har åpenbart sovet i timen Rudi, for det var først nå jeg fikk med meg at du gikk av med seieren om Reefkeepings Tank of the Month July 2007

http://reefkeeping.com/issues/2007-07/totm/index.php

Jeg var tilfeldig innom Reefkeeping for å vise min mor hvordan korallrevsakvarier kan se ut ...

Gratulerer så mye!

Du må ta oss andre i klubben i et fotokurs snart ;-)

Bildene dine er fantastiske.

Det skal bli spennende å se tanken din med Lumenarc-reflektorene. Mine Lumenarc III reflektorer + IceCap ballaster sendes fra Lumenarc Lighting i slutten av uka. De hadde noe ventetid på 240V 400W IceCap ballaster ...

Frank holder av 3 x 400W Giesemann Megachrome Coral for meg, så jeg gleder meg som en unge til neste uke :D

Gisle

Takk Gisle. Gleder meg som en liten unge på juleaften til å sette opp de nye lampene. Reflektorene fikk jeg forrige uke, og de er brutale i forhold til de andre lampene jeg har. Ligger vel på 4-5 ganger størrelsen av Nova og Aquaspacelight, og da var det Lumen Arc mini stealth jeg bestilte. Hadde vært morsomt å se når du får satt opp full size. Ellers venter jeg fortsatt på ballastene fra england. Det ble noe rot med papirene så de må sende pakken på nytt.

Postkassen er tømt nå :-)

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Overgangen til 400 watt gikk forsåvidt smertefritt. Jeg har gått på en smell og svidd koraller før, så jeg tok det helt piano denne gangen og startet på 4 timer og 50 cm over akvariet. Mistet mye av fargene men det er på vei tilbake igjen. Det har blitt en 2-4 grader varmere i toppen og kjøleren går noe mer. Ellers så måtte jeg ta ut hele den lille øya for å få ut den /¤#&¤(/# ormen som gikk bananas på korallene. Fikk den omsider ut men måtte sette inn en del ny stein med dertil cyano og alge oppblomstring... karet er litt på halv tolv om dagen, men det begynner å komme seg igjen, men ting går saaakte..... Har tatt noen bilder jeg skal få lagt ut etterhvert.

Det var visst ikke så mange bilder jeg hadde. Skal se om jeg får tatt noen fler av lampene.

Beistet av en eunicid orm som har tatt kverken på mange koraller. Fikk en Monti Cap avlegger av Vegard på størrelse med en femmer som ble borte i løpet av en natt.

Mrk dette er bunnen av en 25 liters saltbøtte - 31 cm i diameter. 1/3 av ormen fikk jeg klippet av tidligere, og dette er resten som delte seg. Svær jævel :shock:

DSC_6861w800.jpg

DSC_3998w.jpg

Sammenligning av lampene.

Aquaspacelight, Breislen, Ice cap led moonlight og Lumen Arc Mini.

051_w800.jpg

Hmmm.....mente det var noen etiske regler for at man aldri skal spørre en akvarist hvor mye han har brukt på akvariet :) Jeg er ikke helt sikker siden jeg har kjøpt en del over tid og en god del brukt. Men jeg vil anslå at hvis man ser bort i fra innbygging og innhold så vil et tilsvarende akvarie med teknisk utstyr ligge på ca 100-110.000 kr ny pris. *krysser fingre for at kona ikke leser denne tråden*

Siden du har kjøpt litt over tid og mye brukt, så er jo nypris kun teoretisk. Jeg trur at kona di på samme måte krysser det hun har av fingre på at du ikke skal bli interessert i hva innholdet i klesskapet hennes egentlig koster ;-)

Det var litt av et beist du har fanget ja. Når jeg har lyst inn i akvariet natterstid så har jeg sett tilsvarende skapninger bukte seg rundt i LS'en. Bør jeg fjerne alt av slike skapninger?