Jump to content

Rudi's 900 liter

Recommended Posts

• Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ser veldig bra ut Rudi! Tenker fru var glad for å få gjemt unna litt teknisk utstyr eller? ;)

Det ble veldig mye mer konevennlig nå som det er bygget inn. Nesten lydløst og man blir ikke snøblind av å være i nærheten. Ellers er vel jeg en av de få heldige som har en som også er interessert i akvarium. Det var faktisk kona som foreslo at vi skulle kjøpe et 25 liters ferskvanns akvarie 4 år siden etter å ha vært å dykket i Thailand. Akvariet ble fort større og det har tatt litt av :roll:

Fikk koblet til kjøleren i dag. Den fikk kjørt seg. Sumpen står i i kjelleren i et rom på ca 8 kvadrat. Kjøleren avga mye varme og det utgjorde ekstremt stor forskjell i effekten om vinduet var lukket eller ikke.

• 2 weeks later...

Hei Rudi!

Dette ser jo bare helt fantastisk ut!!! Bare å ta av seg hatten ;)

Lurer på hvilen type plater du har brukt til å kle enn karet med? Skal starte på ett inn-byggnings prosjekt selv, og dette er ren inspirasjon...

• 2 weeks later...

Nok en gang Rudi, dette er bare en nytelse å se på :-)

Hva med et avstandsbilde så vi kan se hvor lekkert hele akvariet har blitt?

Er bildet av germ tangen gammelt eller har du fremdeles litt cyano?

Jeg har fremdeles noe cyano etter at jeg startet med Rowaphos for en stund siden.

Vidar

Bildet av gemmatumen er noen uker gammelt. Har hatt litt cyano helt siden jeg startet opp. Tror det kan komme av at jeg har lav turnover til sumpen og ikke hatt tid til vannbytter. Med to bleiebarn så blir det ikke så mye tid til akvariet. Skal oppgradere returpumpen nå i helgen til en Deltec HLP 8070, og i neste uke så kommer noe chaetomorpha makroalge. Regner med at det gjør at cyanoen forsvinner.

Gjør ikke så mye annet enn å peke og klikke med kameraet. Har stilt inn hvitbalansen på akvariet og bruker manuell lukkerhastighet. Kutter til bildene i photoshop. Ellers er det ikke ingen triks. Men, tar _mange_ bilder for å få et som er brukbart :-)

Gjør ikke så mye annet enn å peke og klikke med kameraet. Har stilt inn hvitbalansen på akvariet og bruker manuell lukkerhastighet. Kutter til bildene i photoshop. Ellers er det ikke ingen triks. Men, tar _mange_ bilder for å få et som er brukbart :-)

Har du stilt hvitbalansen ved å legge et hvitt ark oppi karet eller hvordan gjorde du det?

Har du stilt hvitbalansen ved å legge et hvitt ark oppi karet eller hvordan gjorde du det?

Jeg brukte et kaffefilter med en gul post-it lapp på baksiden i akvariet. :lol: Så det var en på Reefcentral som hadde prøvd mye forskjellig og kommet frem til at dette ga mest naturlige farger. Det blir faktisk mer likt virkligheten enn med et helt hvitt ark.

Etter å ha sett andre ha Clown triggere med koraller så tok jeg sjansen i dag. Foreløpig så går det greit.

Ingen slåssing med andre fisk og koraller har stort sett fått være i fred. *krysser fingre*

DSC_5744w.jpg

DSC_5747w.jpg

DSC_5754w.jpg

Det blir spennende å følge med. Har sett på RC at noen har den, men jeg har også sett et voksent ekseplar i action og det var ikke pent. Jeg hadde ikke tort å futte fingrene i det karret. Den tygde på glasset når du kom for nærme.

Det skal jo sies at mange grenser er flyttet de siste 5 åra så at det kan gå overrasker meg ikke :-)

• 2 weeks later...
.... Skal oppgradere returpumpen nå i helgen til en Deltec HLP 8070, og i neste uke så kommer noe chaetomorpha makroalge. Regner med at det gjør at cyanoen forsvinner.

....

Hvordan gikk det, fremdeles cyano?

Vidar

hehehe, du er iallefall modig Rudi!

Blir nervøs bare ved tanken.. Akkurat klovn og undulat triggere lar jeg være uprøvd, skumle saker når de vokser seg litt større. Blir spennende å se hvordan det går.

Men at det er en nydelig fisk, er det vel få som er uenige i.

Enig - er en utrolig flott fisk! Hvor effektiv kan den være om den går løs på koraller? Er det slik at den napper "nå og da" eller..?

blir stadig imponert over karet ditt. bruker det som referanse ovenfor konemor, når noe nytt trengs i mitt kar;-)

Ser på det ene bilde ditt, at du bare så vidt har begynt å fylle, men har allerede plassert SPS i karet. er det nytt eller gammelt vann?

I følge "alle", skal det jo modnes minst 2 mnd.

Hvem er "alle" ;-)

Selv har jeg startet opp med SPS etter meget kort tid uten problemer. Det er mange andre som har gjort det samme med godt resultat.

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=2653

Det er de færreste som gjør oppgraderinger som "igangkjører" karret. Selv har jeg aldri gjort det uten å påstå at min måte er den beste. Det virker bare som om at hurtigmetoden har gitt mindre alger enn seigpiningsmetoden hos meg vell og merke når jeg sammenligner med andre oppstarter.

Grunnen til at eg spør, er at eg selv holder på å fylle opp nytt kar (450 ltr.)

Har fått Cyano i "lille" karet og vil ikke ta vann derfra.

Siden eg bruker osmose vann og har kun død levende stein foreløpig, mangler bakterie kulturen, men tenkte å prøve en SPS avlegger, så snart verdiene er stabile. Om ikke det da ikke blir sterkt frarådet...?

Grunnen til at eg spør, er at eg selv holder på å fylle opp nytt kar (450 ltr.)

Har fått Cyano i "lille" karet og vil ikke ta vann derfra.

Siden eg bruker osmose vann og har kun død levende stein foreløpig, mangler bakterie kulturen, men tenkte å prøve en SPS avlegger, så snart verdiene er stabile. Om ikke det da ikke blir sterkt frarådet...?

Her står det at cyano alltid finnes i vannet, så det skulle bety at ikke du trenger være redd for å bruke vannet videre.

Hvordan gikk det, fremdeles cyano?

Det er fortsatt litt cyano igjen men det har blitt mye mindre. Cheatoen er foreløpig kun en god håndfull stor så det er nok økt turnover til sumpen som har gitt størst utslag.

Enig - er en utrolig flott fisk! Hvor effektiv kan den være om den går løs på koraller? Er det slik at den napper "nå og da" eller..?

Korallene er vel ikke det verste. Utfordringen er at dette er en dr. jekyll og mr. hyde fisk, og når den blir større kan den være helt fredelig og plutselig en dag uten forvarsel ta livet av alle andre fisk. Det er i verste tilfelle, men mange mener det kun er et spørsmål om tid. Det ble uansett en kortvarig glede for min del. Selv om jeg lesset på med mat så begynte den å hente ut slangestjernene en etter en og spise de opp, i tillegg beit den av tupper på acroporaene. Byttet den ut med en Potters Angel som også er en utrolig fin fisk.

Ser på det ene bilde ditt, at du bare så vidt har begynt å fylle, men har allerede plassert SPS i karet. er det nytt eller gammelt vann?

Det er en god blanding av nytt og gammelt. Den gamle 325 literen hadde rundt 250 liter netto vannvolum. Jeg byttet ca 100 liter vann daglig de siste fire dagene og tok vannet over i den nye akvariet. Totalt sett så ble det ca 250 liter gammelt og 750 liter nytt vann. Jeg har hørt tidligere at vannet er mindre viktig ettersom det er i stein og bunnlaget de nyttige bakteriene sitter, og det kan jo stemme bra det med hvor smertefritt oppgraderingen gikk.

Ja, den fikk ikke lang fartstid i akvariet. Det ble litt over en uke :-) Første dagen så prøvesmakte den på alt av koraller. Så gikk det en uke hvor den ikke rørte noe som helst, før den gikk helt bananas. Det er vel individuelle forskjeller på denne som med mange andre fisk.