Jump to content

Rudi's 900 liter

Recommended Posts

• Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vet desverre ikke hvordan akkurat dette kameraet stiller hvitballansen..

Men de aller fleste slike kameraer tester på dette når de slåes på. Så hvis du passer på å rette kameraet mot noe hvitt i karet når du skrur det på vil det mest sansynlig ordne opp i dette selv :)

..gleder meg til å se videoen når jeg kommer meg hjem fra jobben (streaming-fri sone)

Godt å høre at korallen har kommet seg.

Her er første forsøk på film. Har ikke funnet hvitbalansen på kameraet så fargene er litt på tur :roll:

http://www.saltvannsforum.no/foto/showphoto.php?photo=512&cat=517

Synest ikke hvitebalansen ble så gal, litt svake farger, men ingen katastrofe, morsomt å se, men maten så jeg ikke :-)

En annen interessant detalj fra bildene av hele akvariet, det blir en kolosal dybdevirkning når man ikke har en malt bakgrunn, kanskje man skulle finne på noe nytt når det gjelder bakgrunn?

Svein

1250.jpg

Hey Rudi!

Dette er absolutt helt knallvakkert!! Et av de vakreste akvariebildene jeg noen gang har sett, faktisk! Fikk nesten tårer i halsen og gråten i øynenen eller hva det nå heter, av dette!

Grattis med nytt og vellykket akvarium. Et veldig åpent, og etter mitt syn fornuftig oppsett, med god plass for korallene til å vokse. Ikke bare en "bonsai-garden" med avleggere i alle regnbuens farger. Som du sikkert vil merke (merker?), så er de første månedene med et stort system kanskje de enkleste. Etterhvert vil alltid diverse "forbruksproblematikk" dukke opp, men ingenting som ikke lar seg løse.

Ved å kunne poste bilder av et slikt system har du allerede bevist at du er en mann som behersker perfeksjonisme, uten at det ligger noe negativt i dèt uttrykket. Snarere er det positivt ment i denne sammenheng. For det er sans for detaljer, i kombinasjon med en helhets forståelse for hva som skjer oppi glassbolla, som skiller vellykkede saltvannsakvarister fra hopen. Og disse tingene har du tydeligvis forstått !! Følger spent med på fortsettelsen

edit: skriveleif

Takk for hyggelige kommentarer :-)

Fredrik, hun er 19 måneder og kan peke ut alle fiskene når hun hører navnene. Når hun var mindre kunne hun sitte timesvis i vippestolen og se på akvariet uten å lage en lyd :-)

Vegard, jeg tilsetter Tropic Marine elements. Det er jod i denne. Hva er KJ ?

Ellers måtte jeg kaste inn håndkleet og flytte imperatoren ned i sumpen i dag. Den hadde fått et par favoritt koraller som begynte å slite.

Selv med mating 4-5 ganger om dagen så nappet den :roll:

• 4 weeks later...

På tide med en oppdatering. Her er litt info om oppsettet. Håper det kan være til nytte for andre. Det har blitt noen endringer underveis. Learning by doing :-)

Akvariet er satt opp som en delt skillevegg i stuen. Alt i alt så veier det nok opp i mot 1500 kg. Vi har totalrenovert så det gjorde det enklere å få gjennomslag for byggingen. Gulvet er forsterket med ekstra bærebjelker, og på kortsiden av akvariet lengst fra ytterveggen satt vi opp en bærevegg på ca en meter i etasjen under. Rør ned til sumpen er lagt i gulvet og alt utstyret er gjemt i kjelleren. Utrolig deilig med et lydløst akvarie :-) Vifte er satt inn i toppen over akvariet så varm/fuktig luft går rett ut av huset. Det er lagt opp 2 kurser for akvariet. Av erfaring så er det greit at ingen andre duppeditter bruker samme kurs og kan kutte strømmen. Dessuten så er det rundt en 20+ stikkontakter for utstyret i sumpen og ca 10 stk oppe til lys og sirkulasjonspumper mm.

1020.jpg

1110.jpg

Akvariet ble først satt opp på et Porsa aluminiums stativ med regulerbare ben. Dette var skikkelig ustøtt så etter å ha fylt opp halve akvariet med vann så fant vi ut at det ikke kom til å fungere. Med barn i huset så kunne det fort ha blitt 1000 liter ut over stuegulvet. Butikken hvor akvariet ble bestilt fikset raskt et stålstativ, og det ble dønn stabilt. Det som kom frem etter hvert var at stålstativet trekker seg noe sammen under sveising, så over stativet bør man ha utjevningsunderlag > plate > utjevningsunderlag > akvarie. Prøvde først uten platen i midten og det ble ikke jevnt.

1120.jpg

Det er ca 1000 liter vann i systemet og turnover til sumpen er på ca 1800 liter/timen. Istedenfor å kjøre overavrenningen rett i skummeren går vannet ned i et stort pvc rør i sumpen. Nederst i røret er matepumpen til skummeren koblet på, og det er laget inntak på toppen av røret, så om pumpen til skummeren trekker mer vann enn det som kommer fra akvariet så tar den inn overflatevannet i sumpen. På den måten går alt overflatevannet fra akvariet innom skummeren, og skummeren får den gjennomstrømningen den er beregnet for. Det gir mer stabil høyde i stigerøret enn om overavrenningen hadde vært koblet rett på inntaket.

1450.jpg

1400.jpg

Ellers bør man styre unna MDF plater på steder hvor det er mye vannsøl. Platen under sumpen er MDF malt med 3 lag med våtromsmaling, og har på under et halvt år est så mye at den må byttes ut. Regner med å bli ferdig med innbyggingen av akvariet i løpet av noen uker så da kommer ny update.

• 2 weeks later...

Underlag under bord?

Hei

Har fulgt tråden din og lest og beundret bilder, vel planlagt og vakkert.

Jeg har et kort spørsmål; under bordet har du en plate liggende direkte på gulvet, hva slags materiale er det i denne platen?

Jeg skal selv i løpet av kort tid sette opp et 400 liters Delteckar med kabinett og sump, og er skeptisk til å plassere kabinettet direkte på gulvet. Mitt gulv er et massivt furugulv med ca. 2,5 cm tykke furubord. Det er 60 cm mellom bjelkene under gulvet.

Det har stått et 500 liters kar på samme sted før med 200 kg sten, så jeg er ikke redd for at gulvet ikke holder, men tenker mer på utjevning og beskyttelse mot søl.

Hei

Jeg har et kort spørsmål; under bordet har du en plate liggende direkte på gulvet, hva slags materiale er det i denne platen?

Det er en mdf plate på 1,6 eller 1,8 cm. Sånn i ettertid når jeg ser hvor fort platen under sumpen ble ødelagt av vann hadde det muligens vært bedre med et annet materiale.

Det er en mdf plate på 1,6 eller 1,8 cm. Sånn i ettertid når jeg ser hvor fort platen under sumpen ble ødelagt av vann hadde det muligens vært bedre med et annet materiale.

Stikk innom utleveringen til obs bygg el. en dag. Der har de fullt av kjøkkenbenkplater som har skjønnhetsfeil eller er blitt kappet feil/levert tilbake. Disse får man som regel da de bare tar plass for dem. Burde tåle saltvannssøl bra da de er overflate behandlet. :D:D

En liten oppdatering. Har endelig fått bygget inn akvariet denne uken. Mangler litt sparkling og maling, men ting begynner å falle på plass :)

Noen endringer har det blitt. Har byttet ut viften som trekker ut luft og den som blåser luft over vannet til merket Pax. Disse viftene er nærmest lydløse. Ellers er det blitt en utfordring med temperatur. Økning har nesten blitt det dobbelte med toppen. Koblet på en Aqua Medic titan 2000 men den ble for effektiv ettersom den kjølet vannet for raskt. Har byttet til en Titan 1500 som settes på i morgen. Regner med at det blir bedre.

1625.jpg

1650.jpg

1700.jpg

1710.jpg