Jump to content

Rudi's 900 liter

Recommended Posts

Nettsiden hvor bildene er linket til er lagt ned. Alle bilder og mer informasjon finnes på Reefkeeping Tank of the month: 

http://reefkeeping.com/issues/2007-07/totm/index.php

1750a.jpg

Tenkte å legge ut litt info om det nye akvariet nå som ting endelig har gått seg til :)

Flyttet i sommer og hadde relativt frie tøyler fra kona til å bygge nytt så lenge nemo ble med på lasset. Det ble en 900 liter som er satt opp som en delt skillevegg i stua. Det er innsyn fra tre sider og rør er lagt ned i kjelleren så alt av utstyr og støy er satt bort. Innholdet er fra den gamle 325 literen pluss litt ekstra stein og fisk. Flytting og oppgradering gikk heldigvis uten tap. Gutta som ellers har liten forståelse for interessen for akvarium syntes det var hystersisk morsomt når tre muslinger begynte med "gangbang" og tåkela hele akvariet etter flyttingen 🙂

_DSC1919w.jpg

_DSC1787w.jpg

Akvarium

900 liter WoHa med optiwhite glass. Mål 200*75*60 cm. Sump ca 150 liter.

Belysning

3x 250 watt 14.5K Giesemann

4x 80 watt T5 2 stk Actinic Plus/2 stk Actinic Pure

HQI: 10.00 - 19.30

T5: 09.00 - 21.00

Sirkulasjon

2 stk Tunze stream 6200 (20.000 liter/timen)

2 stk Tunze stream 6000 (7.000 liter/timen)

Annet utstyr

Deltec AP1004 Skummer

Deltec P601S Kalkreaktor

Deltec KM500S kalkmikser

Deltec FR509 Rowaphosreaktor

Deltec 5250 returpumpe

39 watt T5 UV

Sander Ozoniser 50

Levende sten: ca 120 kg

IKS styrer kalkreaktor og en iks vario 180 doseringspumpe, i tillegg til måling av temperatur og ph.

Vannverdier

kalsium: 400-420 mg/l

Alkalinitet: 10 dKH

Saltinnhold: 1.026

Temperatur: 27C

pH: 8.1 - 8.2

Nitrat,nitrit,ammonia: 0 mg/l

Magnesium: 1350 mg/l

Fosfat: 0 mg/l

Fisk

1x Goldflake Angel - Apolemichthys xanthopunctatus

1x Majestic Angel - Euxiphipops(Pomacanthus)Navarchus

1x Imperator Angel - Pomacanthus Imperator

1x Zebrasoma Gemmatum - Gem Tang

1x Blonde Naso Tang - Naso lituratus

1x Flame Hawkfish - Neocirrhitus armatus

2x Ocellaris Clown Fish - Amphiprion Ocellaris

2x Spotted Mandarin - Synchiropus picturatus

1x Sixline Wrasse - Pseudocheilinus hexataenia

1x Cleaner Wrasse - Labroides dimidiatus

Koraller

65x Småpolyppede stenkoraller(sps)

2x Storpolyppede stenkoraler(lps)

3x Tridacna Crocea

Ricordea

Nyttedyr

70x Snegler(Turbo, Astrea, Trochus, Cerith)

2x eremitter

8x Slangestjerner. diverse

2x Pussereker - Lysmata amboinensis

2x Sand Sifting Sea Star - Astropecten polycanthus

2x Strombus - Fighting Conch

Akvariet har vært i drift nå i litt over 3 måneder og ting vokser utrolig raskt.

3 måneder vekst på Green Bali slimer 17 september > 17 desember.

_DSC9889w.jpg

_DSC1842w.jpg

Edited by Rudi
  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gratulerer Rudi dette er "berre lekkert" :-)

Med den veksthastigheten du har kan jeg tenke meg det blir muligheter for mange avleggere. Jeg må mase på arkitekten min så jeg snart får min "nye" tank opp å stå før din er helt overgrodd ;-) Det er inspirerende å se så fine akvarier.

Vidar

Thx :-)

Sanden er CaribSea Special Grade Reef Sand. 1.0 - 2.0 mm størrelse. Jeg har lagt ca 2-3 cm dybde i akvariet.

Akvariet viser i likhet med siste prosjektet til Frank at SPS ikke er så vanskelig som mange skal ha det til om man har tunga rett i munnen og er nøye med oppfølgingen. 900 literen ble startet opp med 60 kg stein fra det gamle akvariet mitt, 60 kg ny godt innkjørt stein og helt ny sand. I tillegg til 250 liter vann fra det gamle akvariet så brukte jeg 750 liter nyblandet saltvann. Fisk og koraller så ikke ut til å være påvirket i noen særlig grad av endringene.

Vidar, utstyr til avleggerkar er kjøpt inn og blir satt opp i løpet av kort tid :-)

_DSC1962w.jpg

_DSC9424w.jpg

_DSC0585w.jpg

_DSC0983w.jpg

_DSC1542w.jpg

_DSC1064w.jpg

_DSC1965w.jpg

Nydelig kar, artig at det kan bli så fint :) Har mange spørsmål. men kan du si litt om hva du gjør med vannet før det kommer inn i karet:

- om du bruker syntetisk salt, lufter du osmosevannet før du eventuelt tilsetter salt?

- om du bruker syntetisk, hvor lenge står vannet før du tar det opp i karet?

- hvor mye og hvor ofte bytter du vann?

Gleder meg til fortsettelsen.

Tor

Nydelig kar, artig at det kan bli så fint :) Har mange spørsmål. men kan du si litt om hva du gjør med vannet før det kommer inn i karet:

- om du bruker syntetisk salt, lufter du osmosevannet før du eventuelt tilsetter salt?

- om du bruker syntetisk, hvor lenge står vannet før du tar det opp i karet?

- hvor mye og hvor ofte bytter du vann?

Gleder meg til fortsettelsen.

Tor

Jeg bruker Tropic Marine Pro syntetisk salt. Sjøvann har jeg aldri brukt og kommer aldri til å bruke. Tar ikke sjansen. Jeg har som målsetning å bytte 10% ukentlig men i praksis så blir det ca 10% annenhver uke. Fyller opp en 100 liters dunk med osmosevann, fyller på salt og lar det stå i kraftig sirkulasjon over natten.

Hei Erik!

Jeg har en 20.000 l/t øverst i karet på hver side av overavrenningen, og en 7.000 l/t på hver side nede. http://www.cowfish.info//content/900%20liter/Bilder/_DSC9375w.jpg

Jeg husker ikke hva valget på tunze controlleren heter, men pumpene starter en etter en til alle er på, så går den tilbake til èn pumpe igjen. Begge pumpene på den ene siden er i gang før pumpe tre på andre siden starter. Det gir god sirkulasjon i hele akvariet. Kjørte på pulse først men da fikk jeg en dødsone i enden.

Har du fått noe info om når 30.000 l/t kommer for salg ?

Jeg har pumpene på 70-100%. Sanden ligger stort sett i ro bortsett fra midt på hver langside hvor det blir et bart område. Sandkornene er store nok til at de ikke virvler opp og lager sandstorm. Neste hakk opp i størrelse blir 2 - 5.5 mm og det synes jeg blir i største laget.

• 2 weeks later...

Har fått tatt noen flere bilder. Nå som jeg har blitt kvitt dino og cyano så har jeg kjørt opp hqi lystiden til 10 timer, satt opp 4x80 watt med t5 actinic og begynt med sporstoffer. Allerede etter noen uker så har korallene kommet seg i fargen.

_DSC2880w.jpg

_DSC2584w.jpg

DSC_2994w.jpg

1250.jpg

1230.jpg

Rudi's kar er helt fantastisk. Har vært så heldig å se det "live" to ganger.

Bildene dine er helt supre Rudi :-)

Når får vi se filmsnutter? Du som har så fint DVD-videokamera får vel et format det er enkelt å laste opp med en gang?

Korallen som ble plaget av dine "engler" trives godt hos meg ;-)