Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Pjot

Strontium

Anbefalte innlegg

E` det nokken som har erfart at strontium e` livsnødvendig for koraller? Om man "obduserer" koraller finner man små mengder med strontium, men kan ikkje det være bare fordi det e` tilgjengelig og rett og slett ikkje livsnødvendig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For steinkoraller er det essensielt med strontium tilførsel.

For at korallen skal vokse slik den skal, bygger korallen lagvis kalsium og strontium, med en layer av aminosyrer i mellom. Om korallen ikke blir bygd opp riktig, klarer den ikke å utføre de biologiske funksjonene på riktig måte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nødvendig, hmmmmmmmmmmmm.............

Det er sant at det er lite strontium i koraller, men det er det også i vannet og det blir jo heller ikke forbukt på samme måte som kalsium. Så forholdet kalsium/strontium i en korall er nødvendigvis stort.

En ting som er sikkert er at karr som kjører lavt på sporstoffer generelt har MYE lettere for å krasje og derfor er nok også strontium viktig selvom innholdet i koraller er lite. Som det skrives så er det viktig i korallens bygging av skjellet og det gjelder også mykkoraller.

Har selv vært lav på strontium innimellom og det synes på korallene, dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SR

Etter hva jeg vet så er Strontium (Sr) er et fundamentalt element i sjøvann, og finnes i naturlig sjøvann i mengder av 8 mg/lt, Strontium er meget viktig for korallenes fysiologi og forkalkningsprosess. Biologisk forskning har vist at koraller har evnen til å bytte ut kalsium med strontium under forkalkningsprosessen. Noen steinkoraller fra arten Acrophora, har vanligvis en kjemisk forkalkingsprosess i forholdet 4:1 (kalsium:strontium). I noen spesielle tilfeller kan dette forholdet være motsatt!

Dessverre fjernes strontium enkelt fra vannet ved kjemisk og fysisk filtrering. Ved testing i saltvannsakvarier, er det oppdaget at innholdet av strontium er faretruende nær null. I akvarier med heftig skumming er denne tendensen enda mer markert og nedbryting av strontium foregår enda raskere.

Strontium bør tilføres saltvannsakvarier jevnlig, noe som ofte vil løfte en seriøs korallrevsakvarist til suksess og nye høyder.

mvh Per Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tilsetter 45ml Saliferts Strontium i mitt ca. 220 liter (m/sump) akvarie hver uke, det ser ut til å fungere veldig greit, men er langt over anbefalt dose på flaska. Men det er hva som må til for å holde strontiumen på 10..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tillsetter ca. 40ml Salifert uttynnede Strontium i uka på 360l. Jeg overskummer, kjører kull osv. uten at strontiumverdiene har sunket. De har ligget på 10mgL hver gang jeg har målt med unntak av et tillfelle hvor den var en del lavere. I naturlig sjøvan er verdien rundt 8mgL.

Mitt forbruk har vært ca. 2 liter uttynnet vare på et år. Grunnen til at jeg påpeker uttynnet er at rent stoff er meget utstabilt og ikke egnet for hobby bruk. Hvor mange gram Strontium det er i en flaske er ikke godt å si men det er nok ikke stort så her er det viktig å følge veiledningen som står på forpakningen.

I tillegg så har jeg nok brukt ca. 15kg reaktormedium med 7,4gram strontium per kg så her har jeg også fått litt på kjøpet. Forbruket mitt er nok langt over gjennomsnittet så det er viktig at hver enkelt finner sitt forbruk for det er korallene og andre dyr som bestemmer hvor mye strontium man skal benytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kordan kan man se på korallene at de lider av mangel på strontium?. Må innrømme at målinger av strontium ikkje har vært gjort på et par år. Det tar så jæ..... lang tid. Men eg har heve i litt salifert strontium i ny og ne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testen tar ikke mer enn ca. 20 minutter da :) Og mens du venter på den kan du jo gjøre noen andre tester innimellom .. Jeg ville nok spandert en runde for å sjekke hvordan du ligger an på verdiene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kordan kan man se på korallene at de lider av mangel på strontium?. Må innrømme at målinger av strontium ikkje har vært gjort på et par år. Det tar så jæ..... lang tid. Men eg har heve i litt salifert strontium i ny og ne.

Man ser jo at korallene ikke trives i form av at de viser lite pollypper, sammentrykne osv. På SPS kan det medføre RTN eller STN.

Det må en måling til for å vite sikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På SPS kan det medføre RTN eller STN.

QUOTE]

Ka e` RTN og STN, e` det to former for sykdom som f.eks. avskalling av roten på korallen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strontium er viktig - synes å se dette hos meg også. men testen er jeg betydelig mer usikker på.

Saliferts test må gjøres utrolig nøyaktig. Så nøyaktig at jeg tror ikke at det i praksis går ann. En forskjell på 0,01 ml (fra 0,94 til 0,95) i resultat er forskjellen på om man har anbefalt konsentrasjon Sr i akvarievannet eller om det er for lite. I tillegg opererer testen med en målefeil på +/- 5 mg/ml. Forskjellen mellom dårlig verdi (=0,94ml som tilsvarer 4 mg/L) og en god verdi (=0,95ml som tilsvarer 10 mg/L) er jo også nesten lik variasjonen i testen.

Slik jeg ser det er denne testen helt meningsløs og bortkastet penger.

Jeg tilfører Strontium regelmessig etter hva som står på pakken + kalkreaktormedium samt en ekstra skvett hvis korallene begynner å miste farge og jeg ikke ser noen annen opplagt årsak til at dette skjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke testet for Sr i mitt kar da jeg ikke har koraller, men hvis du sier at saliferts test er litt komplisert å måle med nøyaktig så lurte jeg på om det finnes andre tester som er enklere ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg har lest i Saliferts testkit så er det visst utrolig vanskelig å måle Strontium innholdet i vannet, så jeg antar at ikke det finnes noen enkel måte å måle det på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Strontium er viktig - synes å se dette hos meg også. men testen er jeg betydelig mer usikker på.

Saliferts test må gjøres utrolig nøyaktig. Så nøyaktig at jeg tror ikke at det i praksis går ann. En forskjell på 0,01 ml (fra 0,94 til 0,95) i resultat er forskjellen på om man har anbefalt konsentrasjon Sr i akvarievannet eller om det er for lite. I tillegg opererer testen med en målefeil på +/- 5 mg/ml. Forskjellen mellom dårlig verdi (=0,94ml som tilsvarer 4 mg/L) og en god verdi (=0,95ml som tilsvarer 10 mg/L) er jo også nesten lik variasjonen i testen.

Slik jeg ser det er denne testen helt meningsløs og bortkastet penger.

Jeg tilfører Strontium regelmessig etter hva som står på pakken + kalkreaktormedium samt en ekstra skvett hvis korallene begynner å miste farge og jeg ikke ser noen annen opplagt årsak til at dette skjer.

Kan jo være greit å vite at man i det hele tatt har strontium tilgjengelig i akvariet, hvis man sikter på 10 eller mer vil man iallefall være i nærheten. Har hatt målinger for nokken år siden som viste at eg under 1 i strontium, men kan ikkje si at eg har merket nokke fra eller til på polypper, farger eller annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På SPS kan det medføre RTN eller STN.

QUOTE]

Ka e` RTN og STN, e` det to former for sykdom som f.eks. avskalling av roten på korallen?

RTN og STN er to varianter av samme sak. Ved RTN mister f.eks. SPS vevet i løpet av kort tid. I mange tilfeller i løpet av timer. STN er den langsomme varianten av samme sak.

Denne sykdommen kommer som oftest av stress i form av feil vannverdier, temperatur ol.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strontium i våre farvann

Er Strontiumverdiene 8ppm over 'hele' kloden og konstant gjennom hele året..?

Eller.. Har vi 8ppm Sr utenfor vår egen kyst? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er Strontiumverdiene 8ppm over 'hele' kloden og konstant gjennom hele året..?

Eller.. Har vi 8ppm Sr utenfor vår egen kyst? :)

Det er jo bare å gå ut å måla :-)

Om det er konstant og likt over alt er vel tvilsom pga. tilsig fra elver, strømmer osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke målesett :)

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har lyst å vite utgangspunktet i karet mitt når jeg henter sjøvann selv..

Tenkte på at Kalsium og særlig Magnesium finnes i lavare konsentrasjoner her hos oss enn de gjøre rundt revene ...så kanskje dette gjaldt Strontium også? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
har ikke målesett :)

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har lyst å vite utgangspunktet i karet mitt når jeg henter sjøvann selv..

Tenkte på at Kalsium og særlig Magnesium finnes i lavare konsentrasjoner her hos oss enn de gjøre rundt revene ...så kanskje dette gjaldt Strontium også? :)

Da er det nok det samme for Sr. Om du reiser ut på havet kan nok verdiene være anderledes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ser at flere ligger på rundt 10ppm i akvariene sine..

Er det noen grunn for at en skal ligge litt høyere enn 'naturlig' konsentrasjon ?

Og har noen opplevd en forgifting el.l pga. for høye verdier av Strontium?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ligger selv høyt på Sr i forhold til naturlig sjøvann. Det gjelder også magnesium. Kommer jeg ned mot sjøvann verdier blir farger og vekst svakere.

I sjøen er det jevn tilførsel av sporstoffer, men i et lukket system er mengden begrenset. Med mange organismer som forbruker ”store” mengder sporstoffer er det da en fare for å havne under naturlig sjøvann dersom man ikke følger nøye med. Uten å ha noe grunnlag for min uttalelse annet enn egen erfaring tror jeg at ved å nærme seg hav-verdiene balanserer på en tynn line. Dette fordi koraller og andre dyr er tilpasset hav-verdiene, men ikke under uten at det utarmer organismene og i verste falls gjør skade på disse. Om vi derimot ligger over kan det nesten se ut for at det virker som doping uten at jeg har sett noen negativ effekt av dette hos meg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som fornuftige betraktinger :)

Hva ligger du på i Mg verdier da ?

og er det større fare for å få utfelling når alle sporstoffer ligger litt for høyt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå