Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
splasj

Anemone

Recommended Posts

Kjøpte meg en anemone i sta, den her en veldig fin grønnfarge på tentaklene.

Den ligger bare liksom på bunn og ikke rører på seg, er den død tro?

Er den grønn fordi den er død?

Hvordan legger jeg op bilde?

Den ser ikke død ut splasj. Jeg synes den ser sprek ut med tanke på at du har kjøpt den i dag. For anemona har flyttingen helt sikkert vært en "påkjennelse" så du får gi den noen dager å komme seg på

Fint om du legger opp et nytt bilde av den til helga ;-)

Mvh,

Gisle

Der den er grønn(flouriserende grønn) ser den ikke så bra ut, litt innskrumpet liksom.

Vis den er død, så forpester den vel karet ganske fort???

Den kom fra Indonesia i dag.

Av en eller annen grunn gikk det ikke å legge opp bilder fra Nettakvariet, så jeg la den opp i fotoalbumet vårt for så å legge medium-bildet inn her.

Den ser ganske levende ut for min del :)

Der den er grønn(flouriserende grønn) ser den ikke så bra ut, litt innskrumpet liksom.

Er det noe du har tatt inn selv dette her eller? En anemone kan vel ødelegge såpass mye at jeg tror jeg hadde latt den være i butikken i en ukes tid til overvåking ;) Men utover det så hender det at min BTA også ser slik ut.. At den trekker seg sammen i noen timer på en måte..

Jeg tror det er en corkscrew anemone. Jeg hadde lignende en stund siden. De graver seg i sanden mellom steinene. De vokser også utrolig fort og kan bli veldig store med utrolig lange tentakler.

Jeg synes forresten at anemonen din ser pigg ut.

Anna

Ikke så helt godt å si nøyaktig hvilken anemone du har, men når anemoner ligger rundt med munnen åpen (som på bildet) KAN det være et tegn på at de ikke er så pigge. Ofte ser f.eks anemonene sånn ut når man tar dem ut a posen etter en lengre reise. Dersom den ikke lukker munnåpningen er det naturens måte å si fra om at den ikke har tenkt å bli :)

Quadricoloren klarer seg nok fint ;)

Skal ikke garantere at det er det, men hadde lagt inn en liten satsing på det.

De kan variere langt bort fra det normale utsende vi vanligvis ser.

Husk aminosyrer og jod, samt plankton og seifilet 1-2 ganger i uken så har du den lenge ;)

Skal selge anemonene mine i anemoneakvariet når jeg går over til et stort kar, det blir litt sårt. Anemoner er fantastiske dyr, og den eneste predatoren til det vi alle hater mest, brennmaneter!!!! hehe

Lykke til videre!

Kommer ocillarisene mine til å flytte inn i denne typen anemone?

Det er alltid vanskelig å si om occelarisene flytter inn i en anemone som ikke er en naturlig vertsanemone.

Tips til alle som kjøper anemone eller ønsker å kjøpe:

Sett dere godt inn i hvilke krav en anemone har og om den passer til den klovnfisken dere ønsker å holde. Vær også klar over at enkelte anemoner er veldig vanskelige å aklimatisere og holde i akvariet over tid, derfor aldri kjøp anemoner som ikke er godt aklimatisert. Andre vandrer rundt og kommer raskt i nærkontakt med en pumpe og da er den historie og man står i fare for å krasje karret. De fleste klovner går like gjerne i en koral om den ikke har noen vertsanemone, så anemoner er ikke nødvendig for å holde klovner heldigvis.

Euphyllia arter er gjerne atraktive surugat for anemone. Ellers går den gjerne i diverse mykkoraller og andre steinkoraller. Jeg hadde en antelia inne som en klovn adopterte. Tror den har vært innom en del koraller i det karret så det blir spennende å se hva den velger nå som denne er solgt.