Gå til innhold
Grosberg

Reiseskildring fra Sharm El-Sheikh

Anbefalte innlegg

Egypt!

 

Pyramidenes forjettede land, med en stolt historie som strekker seg tusener av år tilbake i tiden, sol og sommer året rundt, og med et av klodens flotteste korallrev! Min bedre halvdel og jeg bestilte en ukes ferie, overlot barna til barnevakten hjemme, og forsøkte å ikke tenke på at det har vært flere terrorangrep mot turister der nede de senere årene,- senest i fjor sommer, med tre bombeeksplosjoner i Sharm El-Sheikh. Det var nettopp til Sharm vi hadde bestilt tur til, naturligvis fordi dette er regnet som et av verdens beste dykkersteder. Etter en del blaing i brosjyrer og surfing på nettet, booket vi èn uke i april med Pyramidene Reiser. Denne turoperatøren kan varmt anbefales. Prisen var heller ikke avskrekkende, snaue syvtusen kroner med fly, hotell og halvpensjon – for to personer. Vi valgte 'Sharm Reef Hotel' som lå omtrent midtveis mellom den opprinnelige Sharm El-Sheikh og Naama Bay, som er det nye, 'hotte' utbyggingsområdet. Disse to stedene ligger 6-7 kilometer unna hverandre. Hotellet så hyggelig ut, med et digert bassengområde, men utslagsgivende var at hotellstranden bestod av korallrev – det var bare å spasere rett ut fra liggestolen!

 

 

 

Dessverre har verken Marianne eller jeg dykkerlappen, men vi pakket ned dykkermasker, snorkler og svømmeføtter, og første påskedag satte vi kursen sydover. Flyturen ned er på rundt 5 ½ time, ikke avskrekkende. Det var imidlertid de to som satt bak oss på flyet; der var det full rulle under hele flyturen og panikk da de fikk høre at Egypt var et muslimsk land og at det ikke var mulig å kjøpe alkohol utenom restauranter og i barer. Under innflyvningen underholdt de oss med dypsindige kommentarer som "her er det j**lig varmt, se så brunsvidd sanden er, a!" og "jøsses så mye sand…! Er det ørken her, eller??" Heldigvis skulle de bo på et helt annet hotell enn oss – og vanligvis slipper man unna den typisk norske 'sydenturisten' i Egypt. Vi sirklet over flyplassen og kunne tydelig se korallrevene som turkise belter utenfor kysten, i kontrast til det knallblå Rødehavet litt lengre ute. Jeg kjente forventningen stige. Tenk vår hjemlige 500-liters 'saltvannspytt' ganget med - - mange millioner!

 

 

 

Reiseoperatøren tok godt hånd om oss gjennom visum-mølla på flyplassen og den korte spaserturen bort til bussen vår. Dessverre er det mange fattige i Egypt, og alle vil 'hjelpe' rike turister – mot en liten betaling. Før vi hadde kommet bort til bussen, hadde vi bokstavelig talt måtte børste unna 4-5 personer som forsøkte å gripe tak i koffertene våre

 

Vi installerte oss på rommet vårt, med utsikt over det forjettede Rødehavet, og dagen etter var vi på vei ned til stranden, som lå en kort spasertur unna hotellet.

 

Stranden så akkurat like lovende ut som på bildene! En sanddekket avsats der solstoler og strandbaren var plassert, deretter et fall på 4-5 meter høye klipper ned til revet. Det lå bare en snau halvmeter under vannflaten, og vi ble stående og stirre på alle korallene og etpar store (rundt en halv meter lange) turkise og lyseblå papegøyefisk med et fantastisk farvespill. Men jeg skulle jo under vannet, ikke stirre ned i det! :) Det var hugget en bred trapp ned til Rødehavet, og etter å ha forsert denne og en nokså folksom betongrampe, som strakte seg en 8-10 meter til der revet dykket brått ned i sjøen, var jeg ute i 'det fri' og tok på meg dykkermasken med skjelvende fingre. Jeg følte meg omtrent som en syvåring på vei inn i verdens største leketøybutikk, fylt av en blanding av ærefrykt og spent forventning.

 

Verden der oppe forsvant, og det ble stille – og magisk.

 

 

 

Det første som fylte utsynet fra dykkermasken min, var to velvoksne sommerfuglfisk (Chaetodon auriga) som pilte av gårde rett foran meg – mindre enn en meter unna. Jeg stirret bortover revet. Myriader av fisk, i alle regnbuens farver; sølvfargede, røde, blå, grønne, gule, svømte enkeltvis og i stim rundt meg og langs revkanten. Det slo meg at de de virket utrolig tamme; noen var faktisk så nysgjerrige at de svømte helt bort til masken min for å ta meg nærmere i øyensyn. Jeg svømte sakte bortover langs revet. Det bestod hovedsakelig av hardkoraller, for det meste ulike Acropora-arter, samt flere typer hjernekoraller. Det var også en mengde muslinger (Tridacnaer). Disse hadde boret seg ned i underlaget (eller blitt dekket av koraller) slik at stort sett bare mantelen ('leppene') stakk frem. Der svømte en diger, blå avtrekkerfisk forbi! Den var minst 40 centimeter. Plutselig dukket det opp en velvoksen skorpionfisk, deretter så jeg etpar vimpelfisk, litt lengre bort flere store keisere. Det var en mengde stenkoraller, men overraskende få mykkoraller. Jeg begynte å fryse litt, og brøt overflaten for å ta et overblikk. Oops… jeg var kommet laaangt overfor stranden, langs en folketom, utilgjengelig del av kysten. Jeg startet tilbaketuren. Bare 3 meter unna betongplattingen, og omtrent like langt under vann, så jeg en stor, mørkebrun anemone med to store Clarkii klovner!

 

 

 

Den første snorkelturen ble fulgt av utallige andre, en dag hadde vi meldt oss på snorkeltur ut til Tiran-stredet. Det har vært minelagt i mange år og var derfor helt uberørt – bortsett fra en stor lastebåt som hadde gått rett på revet på åttitallet, i rolig vær. Den hadde kjørt seg opp på bare en meters dybde, så hele båten var godt synlig – men gjennomrustet. Kapteinen må ha vært mer enn normalt full (noe vi også fikk bekreftet at han hadde vært). Området var fullt av dykkerbåter, som ankret opp i moringer langs revkanten, og det var til tider så folksomt i vannet at jeg hadde problemer med å følge med på 'min' gruppe. Vi hadde tre stopp på ulike steder, alle fantastiske snorkelsteder. Mangfoldet av fisk, koraller og andre sjødyr var fullstendig overveldende!

 

Foruten hotellstranden vår og Tiran, dykket vi fra en offentlig strand som lå ved fyrtårnet på Ras Umm Sid. Her var det nokså langt ut til revkanten, jeg snorklet vel en tredve-førti meter i en halv meters vanndybde, først over sandbunn, deretter flere og flere koraller, før revet plutselig stupte rett ned i Rødehavet. Etter flere minutter med 'macrovision' ble høydevirkningen i det krystallklare vannet så stor at det var så vidt jeg ikke begynte å padle vilt med armene, for å unngå å 'ramle ned'!

 

Den berømte nasjonalparken Ras Mohammed, helt på sydspissen av Sinai, var vi ikke på. Ifølge de vi snakket med, var dykkeforholdene her omtrent identiske med de i Tiran-stredet.

 

 

 

Vi var bare borte en uke, men opplevde utrolig mye på denne korte tiden. Foruten en masse snorkling rakk vi å få med oss både pyramidene i Giza, mumier og sarkofager i det egyptiske museet i Kairo, dromedartur med middag hos beduinene i ørkenen, og litt shopping i de ulike markedene både i Sharm og Kairo. Dykkerlappen er strengt tatt ikke nødvendig, selv om man naturligvis vil kunne oppleve flere typer koraller og fisk ved å dykke lengre ned på revet. Marianne overvant ’dykkeskrekken’ og lærte faktisk å snorkle her nede, ikke minst takket være hjelpsom dykkerinstruktør på Tiran-turen. Om dykkerutstyr ikke er nødvendig, anbefales imidlertid en våtdrakt, gjerne en med korte ermer og ben. På tross av varmt vann etter norske forhold (24-25 grader), blir kroppen uvergelig kald etter å ha snorklet rundt i bortimot en time. Og tro meg – du kommer å tilbringe mye tid i vannet!  Gode ørepropper (silikonplugger etc.) kan også være en fordel.

 

En fantastisk tur, som trygt kan anbefales!! Alt er latterlig billig her nede, en stor middag for to med rødvin på hotellet kostet godt under tohundre kroner. Egypterne er hjertelige og imøtekommende, men alle skal ha 'baksheesh' (tips) for den minste tjeneste, så det lønner seg å utstyre seg med en mengde egyptiske enpund-sedler (tas ut i minibank i Egypt).

 

 

 

Men – og det er et stort men: slitasjen på revene er ekstremt stor, på grunn av den økende turiststrømmen. Utbyggingen av nye hoteller foregår i et vanvittig tempo, og fra 2017 skal Sharm-området bli en 'taxfree zone', etter mønster fra Dubai. Da regner myndighetene med en enda større turiststrøm. Og siden nesten alle turistene skal ut og se på korallene – i hvert fall bade i Rødehavet – vil dette i stadig større grad gå utover de sårbare korallrevene. På en av snorkelturene mine svømte jeg nesten på en overvektig, russisk tenåringsjente som stod med den ene badeskokledde foten oppå en Acropora, og den andre oppå en hjernekorall. Min vennlige, men innstendige henstilling om "please don't step on the corals – you're killing them" avstedkom bare et skuldertrekk, et fnis og en oversettelse til venninnen. Jeg var naturligvis nøye med hverken å trå på eller ta på korallene, men dette var jeg dessverre stort sett alene om – folk gikk og stod overalt, kjente på korallene, svømte etter og stresset fisken. Og på de mest populære strendene kunne man tydelig se at revet var fryktelig slitt – med bare en og annen farverik korall som klamret seg fast blant alle de blekede korallskjelettene. Ute ved Tiran-stredet, pekte dykkerinstruktøren vår indignert på en gruppe med italienere som labbet friskt oppå revet, noen datt også overende, til stor moro fra resten av gruppen. Disse eksemplene var dessverre ikke enestående.

 

Men bortsett fra marinbiologer, er det er vel kanskje bare oss saltvannsakvarister som besitter den ekstreme respekten for korallrevet, som man burde ha for å få lov til å besøke det. Måneder og år med å dyrke frem disse praktfulle, men akk så skjøre dyrene i våre hjemlige små glasskar (og ikke minst hva det koster å kjøpe dem!) har gitt oss en helt annen innstilling enn den vanlige turist, som knapt tenker på hvor sårbart dette fantastiske økosystemet egentlig er.

 

 

 

Naturligvis er det strengt forbudt å ta med seg noe som helst fra sjøen ut av Egypt, og om du allikevel skulle bli fristet, venter det skyhøye bøter eller i verste fall et opphold i egyptisk fengsel (grøss!). Jeg tok imidlertid med meg en vannprøve hjem, og testet denne – naturligvis med de begrensninger de rimelige 'amatørsettene' vi bruker, setter. Vannprøven ble tatt på en halv meters dyp, ca. 1 meter utenfor revkanten, og testet dagen etter.

 

Her er resultatene:

PH: 8,0

Saltinnhold: 1.032

Kalsium: 80 ppm (!)

Magnesium: 1450

Fosfat: 0

Nitrat: 0

Nitrit: 0

 

Høyt saltinnhold, men Rødehavet er jo det salteste havet i verden. Det var heller ingen overraskelse at fosfat, nitrit og nitrat testet til 0. Men jeg ble litt forundret over det lave kalsiumnivået.

 

Og helt til slutt - - dagen etter at vi kom hjem, smalt det i Dahab, et kjent dykkersted bare 8 mil ovenfor Sharm El-Sheikh. 24 mennesker omkom, og mange flere ble skadet. En dag senere ble det også rettet et selvmordsangrep mot den norske FN-styrken nord i Sinai, mot Gaza-stripen. Egypt er svært avhengig av turisme, noe terroristene naturligvis er klar over. Derfor rettes også angrepene nettopp mot turistindustrien, i håp om å destabilisere økonomien og landet. Nettopp derfor tar Egypt turistenes sikkerhet veldig, veldig alvorlig, det er blant annet politisperringer på alle veier inn til Sharm, og ytterligere seks (!) på veien opp til Kairo. Egypt har et eget engelsktalende turistpoliti, som er bevæpnet med maskinpistoler – og har et nesten ekstremt oppbud av politi sånn generelt. Den svensktalende guiden vår fortalte også at politiet tok hyppige razziaer, ikke bare på utesteder og andre offentlige områder, men også hjemme hos folk – de sveipet med seg en gruppe mennesker, tok de med til politistasjonen, der hver enkelt ble sjekket ut. Guiden vår hadde opplevd dette flere ganger, og det var en helt normal foreteelse for den jevne egypter. Men å gardere et åpent samfunn som Egypt 100% mot terroristangrep, er naturligvis ikke mulig. Så om du er villig til å ta risikoen, er opptil deg… Om du gjør det, vil du imidlertid få en opplevelse for livet!

 

Jan Sigurd Aarberg

 

(Beklager kvaliteten på undervannsbildene – disse er tatt med et vanntett engangskamera med vanlig film, og scannet på en halvdårlig skanner i etterkant. De gir forhåpentligvis en liten indikasjon på det fantastisk vakre undervannslivet som finnes rett utenfor kysten av Sinai.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×