Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
jan rune

Xenia

Recommended Posts

Våre koraller, Xenia av Jan Rune og Ulf

Det er på tide å fortelle litt om de forskjellige korallartene vi har i våre korallrevsakvarier. Vi starter med en særegen art av mykkorallslekten, nemlig Xenia korallen. (Jeg kaller den for tulipankorall, fordi den minner meg litt om tulipaner!). Denne mykkorallen utmerker seg ved sitt særegne utseende. Polyppene kan bli meget lange og er formet som små hender. Disse åpner og lukker seg konstant og svaier frem og tilbake i vannstrømmen. Dette var også en av de korallartene som jeg fikk tak i hos mine svenske akvarievenner i Säffle i Värmland for noen år siden. Denne korallen har eksplodert i omfang blant saltvannsakvaristene i mitt nærmiljø etter denne innførselen.

Dette er en meget lyskrevende korall, som bør plasseres rett under lyskilden. I grunne laguner på revet er det målt en lysstyrke på mellom 60 og 100 000 lux midt på dagen i krystallklart vann, så lys er viktig her. Man bør plassere denne korallen med god tumleplass rundt seg. Da kan de svinge seg fram og tilbake, uten å møte noen hindre. Dette liker de svært godt, og vil da med gode forhold forøke seg voldsomt i akvariet. Et godt tips her er å tilsette litt kaliumjodid i akvariet omtrent hver 14. dag. (garantert resultater!). En del akvarister mener at Xenia koraller viser tegn på god trivsel i sterk strøm, men dette er det delte meninger om. Min erfaring er at den trives aller best, i sånn middels sterk strøm. Det er konstatert at de er veldig følsomme for forandringer i vannkvaliteten. Noe jeg observerte ved et tilfelle av kiselalgeoppblomstring av tilførselsvannet i karet for et par år siden. Dette kan virke som en indikator på at noe kan være galt i akvariet. Jeg holder denne korallen selv, mest for å holde et øye på og med vannkvaliteten i mitt akvarium, men også fordi jeg synes denne korallen er ”fin” å se på. Jeg føler derfor ingen større behov for hysterisk testing av vannet med mange testsett, så lenge korallen blomstrer. (det har omtrent samme effekt som Black Molly fisker viser sykdomstegn i ferskvannsakvarier).

Sammen med Xenia artene kan det følge med enkelte parasittiske krepsdyr, som lever av og iblant korallpolyppene. Disse må vi selvsagt fjerne, ellers kan de gjøre stor skade på korallpolyppene. I naturen finner man Xenia korallene på følgende områder: Indonesia, Østafrika og på det store Barriererevet utenfor Australia. Der kan denne korallslekten dominere store deler av grunne revplatåer. Når Xenia korallen trives i akvariet, kan den formere seg ganske voldsomt og litt luking i 'blomsterbeddet' kan derfor være på sin plass for å unngå ergrelse over veksten.

Jan Rune og Ulf