Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
jan rune

Kolonianemoner

Recommended Posts

Kolonianemonene av Jan Rune

Denne gangen skal vi ta for oss en av de mange og vakre Kolonianemonene. Denne arten utgjør en liten ordning, hvor alle artene lever i subtropiske eller tropiske områder. De finnes som oftest i laguner på grunt vann og i sterkt lys, ofte med flere tusen individer i kolonien. Som navnet tilsier, så lever denne arten i kolonier som kan være mer eller mindre sammenvokste. Gruppen inndeles i to familier, Epizoanthidae og Zoanthidae som inneholder fem seks familier med totalt ca 300 arter.

Jeg skal her ta for meg en art av familien epizoanthidae. De fleste artene er meget hurtigvoksende og vakre i fargene. Den aller vakreste og mest populære kolonianemonen blant saltvannsakvaristene, er nok sannsynligvis den gule Parazoanthus Gracilis, fra Indo-Pasific regionen. (en art jeg fikk tak i hos noen svenske akvarievenner i Säffle i Värmland for noen år siden!). Denne arten kan under gode forhold, forøke seg voldsomt i akvarier. P Gracilis individene er 2-3 cm høye og får opptil en tomme lange tentakler om de trives. Om de ikke trives, så blir dyrene mindre og tentaklene kortere. Denne arten burde man gi rikelig med lys og faktisk utfòre den med vekslende smått fòr. De fleste artene foretrekker som sagt mye lys, og mange av dem tar ikke til seg annen føde enn den de symbiotiske algene gir dem. Andre arter er derimot glupske rovdyr som krever rikelig med fòr i form av plankton, selv i akvarier. Det går også utmerket å fòre med smått artermiafòr. Den vil da relativt raskt forøke seg til store og praktfulle kolonier.

Akvaristisk sett må kolonianemonene sies å være lettholdte bløtdyr. Gruppen er meget ømtålig ovenfor sjenerende algevekst og koloniene blir lett infiltrert av grønne trådalger som raskt kan kvele dem. (man bør helst luke vekk disse algene!. Igjen et lite algeproblem i mitt kar!). Vannkvalitet og lys kan også spille en stor betydningsfull rolle om man vil få til denne korallen i akvariet, da den er meget var for forandringer. Trolig spiller sammensettingen av organismer i akvariet en betydningsfull rolle for trivselen. Mange arter i familiene Parazoanthus (Rødehavet) og Epizoanthus, (Indo-Pasific), lever ute i naturen bare symbiotisk med andre organismer, som oftest med ulike sopparter. Av disse kolonianemonene er de fleste meget selektive ved valg av vertsdyr. Noen vokser med Coenencymet nærmest inne i soppen og det er bare polyppen eller deler av denne som stikker opp. Andre arter lever med hele coenencymet ovenpå soppen. Dessverre er de fleste soppene nesten alltid døde når de ankommer til akvaristen, men med god utforing kan disse kolonianemonene utvikles til vakre kolonier i akvariet. Jeg har selv prøvet denne korallen med kjempegode resultater. Det er bare litt synd at denne vakre korallen ikke er å se så ofte hos akvarieforhandlerne lenger.

Jan Rune