Jump to content

Optimalisering av algevekst i refugier og algereaktorer

Recommended Posts

Jeg har forsøkt både refugier og reaktorer til og fra de senere år, men kan vel generelt si det har vært beskjeden vekst nå sammenlignet med det jeg hadde i mitt gamle system før 2015. Den gang øste jeg ut en 10 liters bøtte med chaeto med 2-3 ukers intervaller av et ca 30 liters refugium.

Nå er det dårlig vekst, og flere ganger har chaetoen rett og slett forduftet. Bruker for tiden en Tunze 3181.

For lite tilgjengelig næring er det åpenbare svaret, men det finnes jo næring i form av nitrat +/-10 ppm og fosfat rundt 0,06 til 0,1 ved mine målinger. Mao. det må være andre vesentlige næringsstoffer/sporelementer algene må ha for å trives.

Snakket litt med e-mu om dette og jern kan kanskje eller er ganske sikkert en faktor som må være tilstede for at algene skal vokse, har ikke kjørt noen egen test på jern, heller ingen nylig ICP test. Mangan er et annet sporelement som "grønnsaker" bør/må ha.

Jernpreparater finnes jo og så langt jeg kan se er alle basert på marginale tilsetninger i dråper eller en ml eller to. Altså lite velegnet for automasjon.

Er det noen som tilsetter jern via doseringspumper, evt hvilke produkter?

Jeg vil gjerne automatisere, og ser for meg et jernprodukt som er høykonsentrert, men som kan fortynnes med RO og doseres via doseringspumpe.

Synspunkter, tips og erfaringer tas i mot med stor entusiasme😃

• Like 1

• Eagle featured this topic
  • 2 weeks later...

Ting Tar Tid når Posten er involvert, riktignok påske, men 4 hverdager fra ankomst Lørenskog og ennå ikke mottatt i Bærum er ikke akkurat highspeed🤔

I mellomtiden har jeg dosert forsiktig litt HappyLife Plant. En stusselig vissen chaetorest tilsvarende en halv golfball har ila påsken blitt til nesten to tennisballer, så veldig lovende.

Om dette fortsetter slik og nitrat/fosfat nivåene går ned, så er neste steg å skape en fortynnet jernkloridløsning evt supplert med HappyLife Plant noe jeg vil sette på en doseringspumpe.

Moro med litt kjemi og positive effekter av slikt😛

• Like 1