Jump to content
  • 0

Atlanterhavsakvarium

Line Renate
 Share

Question

Hei,

jeg har aldri hatt saltvannsakvarium, men har nå en ide om å begynne med det. Jeg har tenkt å starte med 200-300l akvarium med sjøvann, fisk, sjøblomster, krabber osv som vi finner i fjorden utenfor husveggen vår.

Det jeg lurer på er om det finnes en motsatt varmekolbe? Altså en kolbe som holder vannet kjørlig nok for norsk fisk og krepsdyr?

Tar ellers imot alt av gode tips og råd i forbindelse med dette prosjektet 😊

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hei, Velkommen hit

Meg bekjent finnes det ingen omvendt varmekolbe. Det som finnes er kjøleanlegg, men de fleste av disse er ganske dyre og ikke helt lydløse heller.  For eksempel https://tropestua.no/aquatic-nature-aqua-chill-400 , reklamen sier at den er stille men det må noen som har hatt denne modellen eventuelt bekrefte.

Du sier du har fjorden rett utenfor veggen, om dette er bokstavlig så hadde jeg vurdert en kraftig pumpe med slange rett til akvariet, da får du automatisert vannbytter også.

Et lite appropo, en bekjent av meg startet med kaldt 2300 liters saltvannsakvarium for mange år siden med en kraftig spesialbygd kjøler, tror målet var å holde temperaturen under 10 gr. året rundt. Han fikk en kraftig strømregning, da han måtte varme opp stua også på de varmeste dagene om sommeren på grunn av kjøleeffekten av akvariet. men et 200-300 liters akvarium bør gå. Det er jo noen her inne som har kaldtvannsakvarie.

• 0

Hei,

Jeg har et 200 liters akvarium av denne typen. Her er noen videoer:

https://www.youtube.com/channel/UCn_Cc-pEZ-LB2AsFGvSPvXw

Her er en annen kanal:

https://www.youtube.com/c/ColdWaterTankyouforwatching

Det er veldig gøy å ha norske dyr og planter i akvarium. Det jeg synes er artigst er å finne steiner i fjæren og se den fine algefloraen som vokser opp fra steinene. Men det krever en del dyrt utstyr hvis man skal ta hobbyen langt. Kjøleanlegg koster mye, og det bør plasseres it et spesialmøbel med lyddemping hvis man skal ha det i stuen. Det er en varmepumpe. Jeg har et DD DC-750, som funker greit nok til 200 liter. Det kan være en fordel å lage dobbelt glass til akvariet. Det koster ikke mye, men er litt vanskelig å få til hvis man skal ha skikkelig kvalitet. Ellers sparer man en del forhold til tropisk korallrev. Betaler ikke for dyr, trenger ikke auto-påfylling, reversert osmose, sump, skummer, kalktilsetning etter min mening.

• 0

Hei Line Renate

Om du realiserer dette prosjektet har jeg en slik DD DC-300 kjøler jeg har benyttet for å holde mine hagedamfisker nedkjølt i vinter. Den er litt snau for mitt behov som er 500 liter, så kan selges om du vil ha den.