Jump to content
  • 0

Sirkulasjonspumpe og RO/DI

Ingar Bie
 Share

Question

Hei

Jeg er i ferd med å starte opp et 200 ltrs kar. Et par sirkulasjonspumper som fulgte med, synes jeg lager litt mye brummelyd, så jeg har søkt på nettet etter noe som kan være bedre. Da har jeg funnet et merke som heter Jebao WLS-10, som jeg vurdere å bestille via Amazon. Jeg har veldig lite greie på både pumper og netthandling. Er det noen som har synspunkter på dette valget? Foreslår noe bedre?

Osmosefilter har jeg ikke kjøpt ennå. Har lurt på om jeg skulle droppe det, men tror ikke jeg tør. Hva anbefales her? Det er jo utrolig mye å velge blant.

Takk for muligheten til å være medlem av dette forumet. Mye informasjon, levert på en hyggelig måte.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hei velkommen hit og til en givende hobby.

Personlig har jeg lite, men blandede erfaringer med kinesiske pumpemerker, så har endt opp med anerkjente europeiske tilsvarende. Tunze og Aquamedic har lydløse og robuste sirkulasjonspumper. Koster evt litt mer, men likevel har slike vært veldig økonomiske over tid.

Hvor bor du, hva tenker du å ha i akvariet og hvilke drikkevannsforhold er det der du bor?

Dette er spørsmål som kan ha betydning for viktighet av RO eller ikke.

Om du evt bor sentralt på Østlandet er en tur hit «et must😎» https://tropestua.no/

Både nettbutikk og åpen noen dager i uken, de har et kjempeutvalg av det du måtte ønske deg til edruelige priser.

• 0

Hei, Eagle

Jeg hadde en hyggelig tlfsamtale med deg for en måned siden ca, nettopp fordi vi bor noen kilometer fra hverandre. Jeg har svært mye å lære om saltvann, så det er det flott å kunne spørre, og å kanskje kunne få se hvordan andre løser ting. Jeg så her at du anbefalte Tunze Stream 3 til et annet medlem. Den har jeg nå lest litt om, og det ser ut som jeg bare vil trenge en slik til mine 200 liter? De to som fulgte med mitt Blue Marine, har ingen puls-funksjon og de lager mer støy enn jeg liker.

Jeg har vært innom Tropestua og sett. De ser ut til å ha et flott utvalg av dyr og i følge nettsiden skaffer de mye fint utstyr. Så langt har jeg kjøpt alt hos Håvard Hatlebakk i Asker. Han gir meg veldig mye gode råd. Sammen med ditt råd her på forumet, om å anstrenge meg for at dyrene skal få lange, gode liv, vil jeg gå forsiktig frem og sette sammen utstyr og dyr som er "bærekraftig". Problemet er at man gjerne må finne en grense for hvor avansert og dyrt det hele skal være. Jeg får forståelig motstand fra dere erfarne på mitt ønske om å greie meg uten karantenekar og RO/DI-filter. Jeg har proteinskummer og UV-filter. Det siste vil kanskje kompensere noe for bruk av vann fra krana?

• 0

Tunze Stream 3 er top notch pumper, men de er fysisk litt store, og du finner nok andre Tunze som har bra nok flow til kun 200 liter.

Den senere tid har jeg testet Aqua Medics Smartdrift pumper, de er helt lydløse, følger med enkle kontrollere, og ikke minst, de er veldig beskjedne i størrelse. Jeg vil tro du kan bli godt fornøyd med en mellomstor eller to mindre av disse.

Med Håvard har du en superflink ressurs👍

RO er fordelaktig når du skal satse på næringsfattige verdier for sensitive koraller, og ikke minst minimalisere uønskede alger. Hvis du som meg bor i Bærum trenger du strengt tatt ikke RO annet enn hvis du vil forsøke deg på sps koraller. Jeg måler sjelden mer enn 8 til 12-13 i tds i mitt springvann. 

UV er smart særlig ved introduksjon av fisk i en modningsperiode, altså det første året akvariet er i drift. Du kan nok ikke se noen erstatningseffekt av UV kontra RO.

• Like 1

• 0

Vannkvaliteten varierer sikkert mye rundt om vi landet, men min personlige mening er at RO/DI filter ikke er første prioritet. Jeg ville heller satset på å få stabile vannverdier først, selv om næringsverdier etc er noe høyt. Seinere kan man satse mer på å bringe verdiene ned om du skal ha mer krevende koraller. Så jeg ville heller brukt pengene på en ATO, slik at fordampet vann blir erssattet regelmessig, noe som bidrar mer tilstabile verdier enn RO vann.

• Like 1

• 0
34 minutter siden, Eagle skrev:

Tunze Stream 3 er top notch pumper, men de er fysisk litt store, og du finner nok andre Tunze som har bra nok flow til kun 200 liter.

Den senere tid har jeg testet Aqua Medics Smartdrift pumper, de er helt lydløse, følger med enkle kontrollere, og ikke minst, de er veldig beskjedne i størrelse. Jeg vil tro du kan bli godt fornøyd med en mellomstor eller to mindre av disse.

Med Håvard har du en superflink ressurs👍

RO er fordelaktig når du skal satse på næringsfattige verdier for sensitive koraller, og ikke minst minimalisere uønskede alger. Hvis du som meg bor i Bærum trenger du strengt tatt ikke RO annet enn hvis du vil forsøke deg på sps koraller. Jeg måler sjelden mer enn 8 til 12-13 i tds i mitt springvann. 

UV er smart særlig ved introduksjon av fisk i en modningsperiode, altså det første året akvariet er i drift. Du kan nok ikke se noen erstatningseffekt av UV kontra RO.

Takk for grundige svar! 

Jeg ser at den minste Aqua Medics Smartdrift, 3.1, skal passe til kar opp til 300 liter? Mener du at jeg trenger to av dem? Da vil det i så fall bli like dyrt som en Tunze Stream 3, og slik det virker på noen videoer jeg har sett, så kan sistnevnte greit gjemmes bort bak steiner? Mange valg som skal tas, hehe.

• 0

Kostnad er selvfølgelig viktig faktor, men med to litt mindre får du større fleksibilitet til å endre flow, skape tilstrekkelig bevegelse i alle deler av karet. En pumpe på hver kortvegg som arbeider synkront.

Jeg bruker 4 stk 11.1 i et kar på 720 liter, ingen av dem går på mer enn 65 %.