Jump to content

Første saltvannsavkarium

Simen Skogheim
 Share

Recommended Posts

Hei jeg prøver å komme i gang med mitt første saltvannsakvarium, så jeg har et par spørsmål da jeg håper å komme i mål med dette til sommeren.

Prøver å gjøre det så rimelig som mulig. Har prøvd å lese tråder her, sett videor i måneder nå og forstår det er en lang prosess og mange ting man burde gjøre og ting man bør prøve å unngå.

Jeg kommer nok til å oppgradere oppsettet etterhvert men må begynne et sted og tenker å prøve rimelig først og så oppgradere. 

Så her er mitt spørsmål.

Jeg har fått tak i et akvarium (7 år gammel lido 120(var uten lys eller noe ant, så resten må skaffes, og skal ta lekkasjetest for sikkerhetskyld.)

Kan jeg begynne med Sand, stein(levende), filter(hang on) og en varmekolbe og så starte syklusen i akvariet? Det vil jo ta en måneds tid eller to før ting stabiliserer seg, og deretter kan jeg introdusere en ekstra vifte for å få igang litt ekstra sirkulasjon i vannet og en fisk? Jeg har ikke råd til å kjøpe alt på en gang, så det blir en slags miks mellom tålmodighet samtidig som jeg ønsker å få begynt litt. Og alle steder står det 10% stein i vannet omtrent, men kan jeg fint begynne med en og en stein og ordne litt etter litt?
Gir det større utfordringer med å balansere vannet hvis jeg har for lite stein?

Eget spørsmål vedrørende lys:

Jeg har tenkt å begynne med stein og sand som sagt, men lys er jo absolutt ikke gratis og har forstått at det er best uten lys i begynnelsen mtp alger osv. Så kan jeg fint la akvariet stå på med nevnte utstyr(før fisk og myk korall) og så introdusere lys?

• Like 1

Hei

Velkommen hit, håper du finner deg til rette på dette forumet og du får svar på dine spørsmål.

Saltvannsforum er unikt i Norge med en lang søkbar historikk, og eies og driftes faktisk av en klubb som arrangerer fysiske møter, og vi håper også å få til auksjoner og større symposiet igjen nå som pandemien er mer under kontroll.

Tålmodighet er en god egenskap når man skal lykkes med saltvann, og det virker som du er på rett spor slik sett.

Du kan gjerne starte opp med sand og levende sten, og vente med levende, dette er faktisk en veldig bra plan, imidlertid anskaff gjerne all LS i en runde. Da unngår du en form for restart hver gang du putter oppi en eller flere nye.

Anbefalingen om 10% sten mot liter antall er en bra anbefaling, men de senere år har nok mange lyktes bra med noe mindre mengde LS, og heller satset på mer effektiv filtrering/næringseksport.

Jeg synes det er viktigere å finne LS av god kvalitet, den bør være så lett som mulig, altså fokus på sten som virker å være porøs og lukter friskt av sjø. Prosessen med ålene og plukke de optimale stenene er noe av det morsomste man gjør i en oppstartsfase.

Mange bruker i dag kunstig sten, men til nybegynnere anbefaler jeg ordentlig LS av god kvalitet.

Om du starter med å fylle tørr død korallsand av ønsket kornstørrelse, fyller opp med saltvann, tempererer dette med varmekolbe, setter på sirkulasjon, så vil du ha et vann som er klart for LS ila 1-2 uker. Slik unngår du å drepe mye av mikrolivet du ønsker å bevare og utvikle i stenen.

Du skriver hangon filter, jeg vil nok anbefale at du bytter ut det med en passende proteinskummer. I saltvann er næringseksport mye viktigere enn å bevare næringen i et filter som inngår i sirkulasjonen.

Lys trenger du ikke før du plasserer levende i systemet som trenger lys, eller fordi du vil se noe.

Hvor bor du? Jeg spør fordi kanskje du har noen erfarne saltiser nær deg som kan bli din mentor og rådgiver.

Tusen takk for godt og utfyllende svar.

Bor i Bergen(Os)

Grunnen til hang on er prismessig. Tenkte å begynne med hang on og heller oppgradere til noe litt bedre senere. Har finn annonsesøk på for å se om jeg finner noe som selger rimelig. Usikker på om jeg begynner med skimmer med en gang. Gjør meg ikke noe å være flink med bytte av vann oftere, begynne enkelt og heller legge til mer og mer. 

Hei og velkommen til vår salte lille verden!

Jeg syntes du har en god plan for fremdriften din, men ting trenger nødvendigvis ikke å være så tidkrevende som du skriver og du skal nok se at du får glede av levende innhold før det har gått 1-2 måneder. Ikke det at å vente er noe negativt, men om du er utålmodig så kan du introdusere ett oppstartscrew endel før om du vil.

Som Eagle sier, så hadde også jeg valgt god levendestein ved oppstart. Jeg anbefaler å ikke kjøpe fra en som legger ned hobby'n da da ofte har mindre vedlikeholdte kar. Dra til Michael i Dream Akvarium i Bergen f eks. der får du nok bra levende stein.

Sand, varme og salt først, så levende stein etter en liten stund slik Eagle beskriver.
Så kan du introdusere ett startupcrew bestående av diverse levende etter dette. Sandvendene sjøstjerne/erimitter/snegler/salarias blenny er alle dyr og fisk jeg alltid har brukt i mine oppsett. Disse er alle med på vedlikeholde systemet for alger og avfallstoffer. 
Når dette introduseres så må nok lys være på plass. 

Ang mengde stein så er all stein med på å filtrere vannet og gi grobunn til bakterier og liv som bidrar til det samme. Ergo, lurt med levende stein men mengde er litt vanskelig å si og 10% er nok bare en generell anbefaling. Har du en god skummer så tar den ut endel og strengt talt så kommer alt ann på hvilken bioload du har i systemet. 120 liter vann og en klovnefisk blir ikke mye avfallsstoffer som med 15 fisk. 

Ang lys så ville jeg sett etter en brukt led lampe. alternativt en T5 lampe men de produserer endel mere varme og er nok "gammeldags" :D  (følte du deg gammel nå egale :) ) 

Ang brukt utstyr så sjekk her på forumet, på finn.no og på saltvannsgruppa - kjøp og salg på facebook. 
Finner du noe interessant utstyr, så spør gjerne oss andre om produktene. Kanskje vi har noen erfaringer å dele. 

• Like 1

1 time siden, Simen Skogheim skrev:

Tusen takk for godt og utfyllende svar.

Bor i Bergen(Os)

Grunnen til hang on er prismessig. Tenkte å begynne med hang on og heller oppgradere til noe litt bedre senere. Har finn annonsesøk på for å se om jeg finner noe som selger rimelig. Usikker på om jeg begynner med skimmer med en gang. Gjør meg ikke noe å være flink med bytte av vann oftere, begynne enkelt og heller legge til mer og mer. 

Jeg mente å anbefale deg en hangon skummer, altså ikke en som må plasseres i en sump, du ikke har planlagt nå i oppstartsfasen. Jevnlige vannskift kan fungere bra om du er forberedt på den jobben.

Siden du bor i Bergen er det ikke langt til sjøen hvor du kan finne naturlig sjøvann.

Ja, bor 2 minutter med bil til kai. Forstod denne årstiden var gylden anledning å hente vann på pga kulden.

Ah, hang on skimmer. Ja, det er kanskje innafor budsjettet. Skal legge det på listen takk. 

Dream akvarium, notert. 

Ja, så på t5 en kort stund, men blir nok en brukt led. 

Tenkte ikke på fb gruppe, skal ha et øye der og.

Tusen takk for masse svar. Gleder meg!

Noen som vet om det originale led lyset som følger med Lido 120 passer til dette oppsettet?

Fulgte med, men den var defekt, men fant en original en nå på finn... så kan vel bare bytte ut led lysene til noen i korrekt lys styrke om ikke de orignale er gode nok?

Edited by Simen Skogheim

Originale lys til ferskvannskar er ofte i svakeste laget på sikt for saltvann. De har også gulere lys, lavere kelvinstyrke enn optimalt. En effekt kan bli noe mer enn normalt algevekst.

Antar du har T5 rør?

Sjekk om det står kelvintall på dem, om det er i området 2700 til 6500 K, bytt dem med rør som er 10000 eller høyere. Det holder ofte med litt svakere lys under oppstart, men om du så skaffer koraller som trenger lys, bør du spe på med litt mer.

Jepp, er t5 rør, så skal se når de ankommer. Får hele armaturen for 250kr ink lys så sparer på det uansett siden den er dimensjonert for mitt akvarium og jeg då kan bruke medfølgende "lokk" så ikke fiskene hopper. Men, sjekket opp og kan kjøpe andre lysrør senere.

Ser jeg skal saumfare finn litt mer da jeg igår klarte å få tak i en skimmer også. (Aqua Medic Biostar Flotor hangon skummer) til 200kr som jeg da skal bruke istedenfor bare rent filter som du anbefalte Eagle. Hittil fått tak i lys og skimmer/filter for mindre enn bare èn filterpumpe hadde kostet meg ny.

• Like 1

• 2 weeks later...

Da har jeg fått tak i lyset, men det stod ikke noe om lysstyrken på de rørene nå, men jeg får bestille noen originale.

Fikk også tak i en https://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Salt-water/SeaSkim/ istedenfor hangon skimmeren. Da blir det mindre som henger bakpå.

Da gjenstår varmekolbe, liten bølgemaker og steiner. Tar tid dette her, hehe. Har satt budsjett på 1500kr for hele akvariet. Hittil har jeg kommet til 550kr for lys, akvarie og skimmer. Så skal bli trangt å få tak i nok steiner, varmekolbe og bølgemakeren for resten av summen. Steinene er vel der det kommer til å ta mest penger. Så må vel kanskje gå litt over budsjett.

kan jeg kjøpe følgende:
https://www.dreamaquarium.no/produkt/caribsea-south-seas-shelf-rock/

og deretter suplementere med 1 levende stein? Da kan jeg få tak i 10-12 kg for ca 1200kr... ellers blir det fort over det dobbelte. De andre steinene vil vel få bakteriefloraen til den ene steinen om de "henger sammen". Samt med litt god levende sand og sjøvann så bør vel det være god nok kvalitet i vannet?

20 timer siden, e-mu skrev:

Ved å kun kjøpe en LS vil det lang tid før bakteriefloraen har ettablert seg i den. Vi snakker om måneder vil jeg tro. men det kan gå med litt tålmodighet. 

Supert. Det skal gå fint. Jeg har massevis av tid uansett xD
Vi får se. Kan jo hende jeg er heldig og kommer over en liten haug med stein innen den tid. Men takk for svar :)