Jump to content
  • 0

Nybegynner søker oppstarts hjelp

Question

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hei

Velkommen til en fantastisk hobby.

Du spør om hjelp til å koble det opp, kan du beskrive hva det er du har kjøpt, f eks et komplett RedSea akvarium eller et brukt akvarie med diverse utstyr? Det finnes så mange varianter så det er ikke sikkert alle kan hjelpe dere med akkurat det dere har kjøpt.

Du sier heller ikke noe om dere har erfaring fra akvariehold fra før, det kan også være greit å vite før man eventuelt begynner å snakke om banaliteter.

Jeg bor i Halden, og har en del erfaring med (saltvanns)akvarier, men dessverre så ukependler jeg så tid for hobby er noe begrenset.

• Like 1
  • 0

Takk for svar. 

vi har ingen erfaring fra akvarier fra før, men vi kjøpte brukt Aqua medic 540 l med diverse utstyr jeg legger ved med bilder her. Skal være komplett med slanger og rør, men ifølge Zoo hjørnet på østfoldhallen mangler vi bare sirkulasjonspumpe, og lys tenker jeg. Men behøver kansje ikke alt i oppstartsfasen? 

Så kjekt med noen med samme interesse fra nabobyen! Det eneste vi trenger hjelp med først og fremst er og få oppsettet riktig føre vi går videre med å fylle opp tanken. 

har fått time til proffhjelp befaring til uka, så det koster deretter😅 men hadde vært kjempebra om noen kunne kommet og tatt en titt uten at det koster skjorta 🤪 

03FF94B8-F1EB-4319-B2B7-B22E4045ADF6.jpeg

02409B21-45CA-4AC2-82CC-31311EE6B45C.jpeg

5C1310BE-9229-452C-9F77-D601078CC13A.jpeg

C55EC5E5-3349-499E-91F0-E910C1CA7A77.jpeg

B82A7A54-2DE5-4A32-805A-4314EA0E59A8.jpeg

6B5AC751-7FFA-4C5E-B211-181852296B6A.jpeg

2521CB31-8B78-4B16-8A7A-8D805570A60F.jpeg

656C4C7D-F36A-469B-B231-5A64529207B8.jpeg

8AB26302-24F3-4076-BF67-C3D88B72E079.jpeg

4A1D5B09-F7AC-43A1-BD07-70053C60F923.jpeg

• 0

Hei Morten

Det ser ut til at karet dere har er et Aqua Medic Tridacna system. I arkivet her på forumet kan du finne flere tråder med informasjon rundt slike kar. Jeg anbefaler derfor at dere bruker litt tid, søker og leser her. Kanskje det kan gi dere litt kjøtt på benet.

Saltvannsakvarium lykkes man kun med hvis man har en stor dose tålmodighet. Og det finnes få om noen jeg kjenner til i Østfold som er bedre på dette enn Stein-Egil (e-mu). Så om dere har tid til å vente litt og får en avtale med ham, vil dere få et bra utgangspunkt.

Selv bor jeg i Bærum, så dessverre litt langt unna for en mentorrolle.

• Thanks 1
  • 0

Fin størrelse på det akvariet, men dere har litt rengjøringsjobb foran dere. 
 Det rosa eller hvite er kalkalger og sitter ganske godt. Den beste måten å fjerne dette på er å bruke eddik lr sitronsyre . Sitronsyre bruker jeg, og om du er interessert så har jeg en del. Mye bedre å gjøre denne jobben nå, enn å gjøre det seinere når alt er montert. Vær veldig forsiktig med mekanisk rengjøring, det er veldig irriterende med riper i glasset. Send meg en pm med ditt telefonnummer så tar jeg kontakt når jeg vet om jeg får tid til å komme en tur. 

• Thanks 1
  • 0
30 minutter siden, e-mu skrev:

Fin størrelse på det akvariet, men dere har litt rengjøringsjobb foran dere. 
 Det rosa eller hvite er kalkalger og sitter ganske godt. Den beste måten å fjerne dette på er å bruke eddik lr sitronsyre . Sitronsyre bruker jeg, og om du er interessert så har jeg en del. Mye bedre å gjøre denne jobben nå, enn å gjøre det seinere når alt er montert. Vær veldig forsiktig med mekanisk rengjøring, det er veldig irriterende med riper i glasset. Send meg en pm med ditt telefonnummer så tar jeg kontakt når jeg vet om jeg får tid til å komme en tur. 

Det fulgte med noe som ligner på gress som ligger i det midterste kammeret på sumpen han anbefalte vi skulle ha der for noe rensing eller noe, men kansje like så greit og bare tømme det helt og rense det? Det beste verktøyet er hånden, så det skal man holde seg unna. Suverent, det skal jeg gjøre. Så jeg vet når jeg skal sette fram kaffe og kaker 😄

• 0

Det som ligner på gress er sannsynligvis Chaetomorpha, en makroalge som binder opp næring fra vannet. Altså reduserer næring som ellers skaper uønsket algevekst ellers i systemet. For å holde chaeto i live til dere har startet opp karet kreves lys og temperert saltvann. Om det tar tid før dere er i gang, så er det ingen krise om de algene dere har nå dør. Slike er tilgjengelig blant akvarister og ofte også fra butikkene.

Dette var vekst av slike jeg kastet kastet hver 2.-3. uke i det gamle karet mitt:

99519B93-E5C1-400B-BD03-6A011636EB1A.jpeg

• 0
Posted (edited)
15 timer siden, Eagle skrev:

Det som ligner på gress er sannsynligvis Chaetomorpha, en makroalge som binder opp næring fra vannet. Altså reduserer næring som ellers skaper uønsket algevekst ellers i systemet. For å holde chaeto i live til dere har startet opp karet kreves lys og temperert saltvann. Om det tar tid før dere er i gang, så er det ingen krise om de algene dere har nå dør. Slike er tilgjengelig blant akvarister og ofte også fra butikkene.

Dette var vekst av slike jeg kastet kastet hver 2.-3. uke i det gamle karet mitt:

99519B93-E5C1-400B-BD03-6A011636EB1A.jpeg

Jeg skjønner! Det ligger i temperert saltvann her nå, men vanlig lys fra taket😅 Da er den saken grei da 🙂 Men først og fremst gjenstår det kobling av utstyr, men i mellomtiden mens vi venter så har vi begynt å male benken under så den skal få samme stil som skjenken her 😁

image.jpg

1772CD4A-AAB7-48C2-B946-273B1795000F.jpeg

Edited by Morten Kirkerud
  • Like 1