Jump to content

SPS - en oversikt over farger og tilsetninger

Recommended Posts

Hei,

Jeg ønsker å lage en oversikt over SPS og deres behov for enkelte vannparameter, samt en enkel måte å se at noen verdier er over/under ønsket nivå. Dette er basert å info jeg har funnet rundt på nettet og samlet her av meg. Jeg setter pris på om andre kan supplere eller kommentere om noe bør endres, legges til eller fjernes.

Forutsetningen for å kunne bruke denne metoden for å se farger og behov er at akvariet har de nødvendige vannverdiene på plass og med lave næringsverdier (no3 og po4)

gul.jpg

Gul farge
Gult er først og fremst avhengig av lave NO3 og PO4 verdier. Gul anses som en enkel farge å holde/få og brukes gjerne som en basis indikator. Gult forteller mye om karret elelrs og er som nevnt over en god indikator på karrets næringstoffer. Om gulfargen forsvinner er trolig næringen høy. Vurderer du acroporas så start med en gul en og se om du kan holde den over tid. 
Fjern næringen med nitrat/fosfat reduserende medier eller via biologiske metoder som refugium, DSB, karbon dosering eller vannbytter.

grønn.jpg

Grønn
Nest "lettest" er kanskje grønnfargen.
Jern, FE, er direkte forbundet med grønnfargen på korallene.  Man må som med alle de andre tilsetningsstoffene være forsiktig med å overdosere og bruke tid når man doserer/buffer opp verdiene, for med grønn vil med fort komme uønskede alger om verdiene blir for høye.
Da er det vannbytter som evt blir løsningen for å få bukt på verdiene og omsider vekk algene.
Om de grønne acrone blir lys-brunaktige eller bleke i fargen så har du mest sannsynlig lave FE verdier og i motsatt fall - blir korallene mørke i vevet så er det også ett tegn på overdosering, i tillegg til algevekst i karret. De gule korallene endrer seg  også å får litt grønnaktig shimmer ved overdosering av jern.

Coral of the Week 8/25/2015 – Blue Ice Acropora tenuis from Unique Corals |  AquaNerd

Blå  (lilla)
Dette omhandler hovedsakelig blå, mon også lilla. Her er det hovedsakelig Potassium Iodine som gjelder.
NB. det er viktig å skille mellom ren Potassium og Potassioun Iodine. 
Doseringen kan gjøres når blåfargen blir mindre intens/kraftig og bør stoppes når man ser at de gule korallene endrer seg å får litt grønnaktig shimmer.

pink.jpg

Rosa og Rød (mulig lilla)
Dette gjelder primært for rosa og røde Acroporas, Montiporas, Pocilloporas, Stylophoras og Seriatoporas. 
Her er det Potassium som gjelder. (IKKE Potassioum Iodine).
Har du røde Montipora capricornis så er det en utmerket korall for å bruke som referanse.
Dosering bør vurderes når du merker mindre vekst, endring av farge til mer blek eller grå-aktig rødfarge.
Har du Pocilloporas eller Stylopohoras så kan du se om polyppene er sammentrukket over tid og fargene blir lyse/bleke. 
På Acros så kan man se etter lysere / bleke rosa farger evt blir lyse brune.
Mister korallene vev så kan det være en indikasjon på lave Potassium verdier. De mister da gjerne vev fra bunnen av korallen / basen og utover/oppover.
Overdosering resulterer gjerne til "brente tuper"  som blir helt hvite uten polypper.

SPS Deep Dive - Purple Bonsai Acropora - ReefBum

Lilla
Lilla farger på acros anses som en av de vanskeligste fargene å trimme og kan være viren. Rent vann (filter sokker, kull, rollormats etc), godt lys spektrum i området rundt 420-440nm og gode Iodine og Potassium verdier er noen av tipsene rundt god lilla utfarging. 
Sjekk at de gule korallene er gule, de grønne er grønne og videre nedover så har du ett godt utgangspunkt.

Husk å gjør endringer over tid, bruk gjerne tester under veis for dobbeltsjekke verdiene og ikke ta dette innlegget som fasit, heller en god indikasjon.

• Like 1
  • Thanks 2

Noen inputs for å ikke glemme det grunnleggende før man trimmer farger.

Sps koraller har jo sine grunnfarger, som ofte kan være skjult bak for høy andel zooxantheller, altså symbioselevende alger i korallvevet. Hvis mengde zooxantheller blir høyt i korallvevet skjuler/demper det fargene i korallene., de kan faktisk bli brune i et veldig næringsrikt, «dårlig vedlikeholdt» akvarium.

Derfor er lave nitrat og fosfatverdier første bud for vakre koraller. Samtidig skal ikke næringsverdien være helt null fordi korallene trenger jo algene.

Dette er en tynn balanseline, men viktig likevel.

Grunnstoffene du nevner Tomas er viktige om man vil trimme fargene.

Jeg tenker bare sær som jeg er, siden vi er på en norsk forumside å promotere norske navn:

Potassium er kalium

Iodine er iod.

Potassium iodine (kaliumiodid) i vann opptrer i ioneform. Når du skriver å skille mellom kaliumiodid og kalium oppfatter jeg at for å poppe blåfarge, så er både kalium og iod viktig, mens for rød og rosa, som jeg forstår kun trenger kalium, kan man evt bruke et annet kaliumsalt f.eks. kaliumklorid?

• Like 1

Dere skriver at lave verdier av po3 og po4 er viktig. Hvor lave bør verdiene være? Jeg har vell lest ett sted at for lave verdier av po3 og po4 kan føre til dinoflagelater.

Fosfat ca 0,04 skal være et perfekt mål. Nitrat på 2-3 ppm er OK, om under 10 så kan du være rimelig fornøyd.

Forbruk varierer noe ila et døgn også så ingen krise om man måler litt over eller under disse verdiene

• Like 1