Jump to content

Vanadium, Mangan, flour og Lithium - en nødvendighet?

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg tar ATI sine ICP lab tester av akvariet mitt ca 4 ganger pr år og har lagt merke til at jeg får lave resultater hver gang av:
- Vanadium
-Mangan
- Flour

Stort sett så får jeg også lave verdier av Iodine og Lithium.

Har vi noen har som kan fortelle meg hva dette gjør med karret mitt og innhold? 
Iodine påvirker blant annet pink/red/orange på sps og jeg doserer dette jevnt, men disse 4 andre verdiene er mer ukjent from meg.

• Like 1
  • 3 months later...

Tar opp denne tråden litt for å få en hyggelig diskusjon om ikke annet 🙂.
Mye har har skjedd siste 10 år når det kommer til kjemi og koraller men det er fortsatt svært mye man ikke vet. Det at det fortsatt tilbys flasker med mer eller mindre kjent innhold er en ting, men at sporstoffer og andre tilsetninger blir gitt en spesifikk effekt på koraller uten at man kan vise til noen vitenskapelige dokumenter på at det er en sammenheng, er en annen ting. Dette vil ikke si at det ikke finnes en sammenheng bare at man ikke har belegg for å si at det har det. Lithium har f.eks ikke noen kjent funksjon i karet. Men det vil selvfølgelig være både riktig og på den sikre siden å anbefale en sammensetning av stoffer man finner i naturlig sjøvann.

Mange stoffer har også en virkning i kombinasjon med andre stoffer. Derfor kan resultatet av en dosering være avhengig av nivået på et annet element.
F.eks har mangan og jern en sammenheng. https://www.nature.com/articles/s41598-018-34994-4
Har noen funnet noen gode vitenskapelige papirer på fluor og funksjonen det har på koraller eller i marine miljø på korall rev?

Til sist må det nevnes at om et stoff "forbrukes" ved at koraller inkorporerer eller avleirer dette slik at det måles som en del av organismen, er det ikke det samme som at organismen behøver dette for å være frisk. Det er derfor ikke noe argument i seg selv for at det må doseres. 🙂

• Like 1
  • Thanks 1