Jump to content

180L Norsk saltvannsakvarium

Recommended Posts

Etter oppfordring fra en hyggelig kar på facebook (Hei Tom), legger jeg ut litt info om mitt kalde saltvannsakvarium.

Karet er et Juwel 180L og alt av innhold er hentet på Hitra, Trøndelag. Kjører en temperatur på 15-16 grader ved hjelp av en Teco TK 500 kjøler.

Holder for tiden på å starte karet på nytt, da jeg hadde en aldri så liten "katastrofe" der inne etter at jeg introduserte noe tang som jeg mistenker hadde noe forurensning med seg...

Planen nå i første omgang er å kjøre ett lite "micro-miljø", med bare små skapninger.

Har en youtube kanal hvor jeg har lagt ut diverse filmklipp fra akvariet, nytt og gammelt.

https://www.youtube.com/channel/UC6POVLCMnsp6QnXji6XAlzg

Planlegger nå å lage jevnlige oppdateringer fra det "nye" karet. Her er de første to filmklippene om noen vil se.

Ikke så mye spektakulært der enda, men skal nok bli noen spennende skapninger der etterhvert. :)

Her er noen filmklipp og bilder fra det gamle karet:

IMG_2404.thumb.JPG.2f7b9b60dd2411b40a830e8d544a0c4a.JPG

IMG_2978.thumb.JPG.c54b2832d09aba14a5910b76617315c9.JPG

20191007_164609.thumb.jpg.01649f8c60e63dc749056416994a8487.jpg

20200131_152448.thumb.jpg.4615fa6aee78a17fa93926927ab84d73.jpg

IMG_3225.thumb.JPG.233df90635a022bc682f7d746913faac.JPG

• Like 2
  • Thanks 1

Hei

Strålende at du fulgte min oppfordring, velkommen til Saltvannsforum👍

Ser du har henvist mye til Hitraregionen, om det er der du bor, så finnes det vel knapt et bedre sted å drive med kaldt saltvann.

Kjempefint å se dine bilder og videoer, regner med det er flere enn meg her inne som setter pris på dette.

Takk for det! :) Stemmer det. Jeg bor ute på Hitra. Sant som du sier. Et  veldig godt utgangspunkt for å drive med kaldt saltvann! Er fantastisk mye spennende I norske farvann! :)

Håper noen finner det interessant! 

• Like 2
Posted (edited)

En liten kjapp oppdatering her. La nettopp ut en kort video til av en utrolig fascinerende skapning fra det gamle kare, havedderkoppen. Disse overlevde dessverre ikke lenge i karet, da den raskt endte opp som snacks... Har planer om å få inn ett par slike i det nye karet etterhvert nå som jeg ikke har noen av dens fiender der. (Har allerede fått inn en god del microedderkopper som har gjort seg til kjenne allerede, men mer om det en annen gang..)

Uansett, her er videoen:

Legger ved noen bilder også

IMG_3646.thumb.JPG.bdce7f931f884304a82ec5b72dd27aad.JPG20201009_115058.thumb.jpg.90c858f51da40bf2bc00cd44c8c3e706.jpg20191007_164524.thumb.jpg.2b91c36691d497e3be65eddeedb27e7a.jpg

Edited by bullfrog

Helt fantastiskt. 

Har du haft tropiskt saltvann förr och prövade dig på något nytt eller är detta ditt första saltvannskar?

Om du har haft båda delarna hur skulle du då rangera i förhållande till svårighetsgrad? Är det väldigt mycket jobb med temperaturen? 

Posted (edited)
2 timer siden, Andre Adenbrant skrev:

Helt fantastiskt. 

Har du haft tropiskt saltvann förr och prövade dig på något nytt eller är detta ditt första saltvannskar?

Om du har haft båda delarna hur skulle du då rangera i förhållande till svårighetsgrad? Är det väldigt mycket jobb med temperaturen? 

Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

Dette er mitt første saltvannskar, så det er vanskelig for meg å rangere. Når det er sagt er jeg temmelig sikker på at det er veldig mye enklere med kaldt saltvann enn det er med tropisk. I alle fall om en hovedsakelig skal ha fisk og dyr i karet. Makroalger har jeg ikke hatt særlig hell med. De blir fort oppspist av det jeg har i karet, ellers stagnerer det bare og sakte men sikkert "visner". Jeg bytter derfor jevnlig ut tang/makroalger i karet når jeg har det. Det er vel litt mer innviklet, men fullt mulig om en setter seg litt inn i det tror jeg. En av brukerne her inne (tror jeg?) kan vel det meste om den biten: meget inspirerende lesning om en vil starte med kaldt saltvann: http://www.jonolavsakvarium.com/

Temperaturen er jo utfordringen med dette. Kjørte uten kjøler i ca et halvt år, og da måtte jeg holde litt kaldere temperatur i huset enn normalt, men det gikk ellers greit. Avhenger sikkert av hva du har i karet. Hvis du fanger innhold i fjæra/strandkanten på sommerstid er det jo skapninger som er vant til svingninger i temperatur. Har nå en "Teco TK500" kjøler som holder tempen stabilt på 15-16 grader, noe som fungerer supert. Koster noen (mange) tusen, men verdt hver en krone. (Ettersom alt i karet er gratis, blir ikke prisen så ille til slutt likevel..) Skulle gjerne hatt det kaldere i perioder, men da får jeg kondens på glasset (har kun ett helt vanlig glassakvarium). Hvor lett en får kondens avhenger vel av temperatur og luftfuktigheten der du er. Jeg har kondens på glasset noen få av de varmeste dagene i året, ellers ingen problemer.

Det er vel billigere "gjør det selv" løsninger for kjøling av vann også. Jeg følte meg ikke "handy" nok til å prøve meg på det, men det kan du også lese mer om i linken jeg ga ovenfor. :)

Edited by bullfrog

Jeg har alltid vært fascinert av edderkopper særlig deres avanserte fangsmetoder og i en viss grad hunnenes dominans hvor mange arter dreper maken etter paringsmoroa😬.

Sjøedderkopper spinner vel neppe nett, men har du sett hvordan de jakter/fanger bytte?

På 30.5.2021 klokken 15.28, Eagle skrev:

Jeg har alltid vært fascinert av edderkopper særlig deres avanserte fangsmetoder og i en viss grad hunnenes dominans hvor mange arter dreper maken etter paringsmoroa😬.

Sjøedderkopper spinner vel neppe nett, men har du sett hvordan de jakter/fanger bytte?

Sant, edderkopper er utrolig fascinerende skapninger. "Desverre" har jeg nok sett hvordan de spiser ja... 😬 De nevnte microedderkoppene i det nye karet har virkelig fått smaken på noen hydroider jeg har i karet, og de spiser dem opp litt vel raskt etter min smak... 😅 De jakter dårlig tror jeg, så foretrekker nok saktebevegende, eller "faststående" bytter... Håper ikke de går i gang med å spise på anemonene hvis de går tom for hydroider.. 🤔 Blir nok en liten videooppdatering snart..

Da har jeg lastet opp en liten videooppdatering fra karet om noen skulle være intressert. :)

Legger til noen bilder også. Litt blandet kvalitet da flere av dem bare er "screenshots" fra videoen, men men..

1.png

2.JPG

3.png

4.png

5.jpg

6.JPG

7.JPG

8.png

9.JPG

10.JPG

11.jpg

• Like 1
Nok en videooppdatering fra karet mitt her..

Denne gangen er microedderkoppene sultne, noe som går hardt ut over hydroidene i akvariet. Ellers er det foring av mini-rognkjeks og anemoner ++.

Legger til noen bilder her også. Flere av bildene er bare "screenshots" av videoen, så kvaliteten er litt så som så. Skal bli flinkere til å ta bilder til de neste oppdateringene. 🙂
Har forresten også laget en liten facebook side hvor jeg legger ut alle oppdateringer og flere bilder og videor, så hvis du vil følge med er det bare å følge den siden også. 🙂

1.JPG

2.JPG

3.png

4.png

5.png

6.JPG

7.JPG