Jump to content

Recommended Posts

En liten inblick..
Som nämnt tidigare här på sidan arbetar vi för att kunna kultivera mest möjligt av koraller till förmån för saltvannsakvarister i Norge och rev i världen.
Akvariekultiverade koraller har stora fördelar i förhållande till tålighet och klimatpåverkan samtidigt som det ger en möjlighet för mer rimliga koraller till akvaristen.
Sommarens planer är därför uppstart av, vad vi vet, Norges första och enda korallhubb.
Odlingen drivs efter fasta principer där olika typer av koraller tillåts växa ut till så kallade moderkolonier före de fragmenteras till mindre kloner/frags.
Var specifik koralls tillväxttakt avgör hur länge korallen står på grow out före den fragmenteras. Som regel beskärs moderkolonierna när de är i tillräcklig storlek för att producera 75-200 frags.
Fram till nu har produktionen varit delvis begränsad av platsbrist men med stundande expansion vill det vara ett dåtida problem.
Ett utav akvarierna i korallhubben - som kommer används till grow out's - vill ha plats till 65-75 moderkolonier.
Matte Quiz: Hur många fraggar blir det? 🙂
Mer information om expansionen kommer utöver sommaren men i anledning av detta skrivet har vi gjort uppdateringar utav stocklist.
Det är lagt till koraller som står på grow out för att synliggöra att det är många fler godbitar som väntar på ny ägare.
Listan är långt ifrån komplett men ger en smakbit av vad som komma skall.
Den öppnar också upp för att kunder skall kunna markera koraller som står på grow out för att lägga in bokning på frags när de blir tillgängliga.
Vi tänker detta är spännande.. vad tänker ni?
/Reef by Adenbrant 😃
ps. hjälp gärna till å sprid budskapet, ❤

467014498_INSTOCK-ZOA.bmp

• Like 1
  • Thanks 1

Ser ut som et interessant prosjekt. Du har foreløpig bare knapper på listen, ig det er vel der jeg oppfatter du har hatt mye fokus allerede i lengre tid.

Hvordan ser du på muligheter for å utvide med andre typer koraller harde og myke, og er du så interessert i samarbeid med akvarister for å source deg med slikt?

5 timer siden, Eagle skrev:

Ser ut som et interessant prosjekt. Du har foreløpig bare knapper på listen, ig det er vel der jeg oppfatter du har hatt mye fokus allerede i lengre tid.

Hvordan ser du på muligheter for å utvide med andre typer koraller harde og myke, og er du så interessert i samarbeid med akvarister for å source deg med slikt?

Det är inte bara knappar på listan utan en del lps och sps också. Ligger bara på andra sidor i excel-arket. 

När hubben blir klar kommer det bli en fördelning mellan lps, sps och mjukt (zoas in här) där andelen kar som blir brukt till de olika sakerna baserar sig på storleken på korallerna - tills de är fullt utväxt moderkolonier - samt efterfrågan på marknaden. 

Zoas kommer inte ta så mycket plats i det systemet då de inte behöver det. Satt och räknade på sps'er nyligen och det blir minst 1-2 grow out akvarium dedikerat till det. Om marknaden önskar det så finns det utrymme för mer.

Jag har också olika tankar om ingångar till hubben för privatpersoner men några av dem må diskuteras med de som kan regelverket för kommersiell verksamhet och räkneskapet.

När det kommer till nulägessituationen och privatpersoner är det en av huvudpoängerna med hubben. Du som privatperson kan byta in eller sälja in arter till hubben för vidare kultivering.. sen om det resulterar i ren betalning, byteshandel, delägarskap i hubben eller andra lösningar beror på vilka svar jag får runt det kommersiella. 

Så för å svara kort.

Om det är någon akvarist som önskar å sälja eller byta fraggar för att utöka artbeståndet i hubben så är det av högsta intresse :) 

Tänker jag kan förklara filosofin och tankar bak för det ger lite svar på hela iden med hubb.

Målsättningen är att kunna tillhandahålla så många arter utav alla olika typer av kultiverade koraller som möjligt. För att utöka artbeståndet i hubben ser jag följande alt.

Importer
Re-exporter
Inköp från privata akvarister
Inbyte/byte från/med privata akvarister
Samarbeid med fysiska butiker
Delägarskap för privata akvarister i koraller stående i hubben

Det är väl den sista punkten som må kontrolleras extra. Jag är osäker på om en privat person kan ha en fördel/vinst i en kommersiell verksamhet - som delägarskap innebär - eller om det må bli uteslutande köp/salg. Kanske det går att använda hubben som en form av lagringsplats/kultivering av koraller som till viss del är privat ägda. Har många tankar om detta men allt må kontrolleras mot regelverket och därför blir det uteslutande köp/salg inledningsvis.

Men en spännande tanke är:

Du köper in en acro som sätts "in i" hubben, det skrivs en avtal på din "andel" t.ex. hur många fraggar som du har tillgång till utifrån inköpskorallens storlek, du kan när som helst ta ut dina fraggar för eget bruk eller ta en procentuell del av försäljningssumman när/om fraggarna blir satt upp till försäljning/sålda samtidigt som den andra "andelen" blir satt in i hubben för vidare kultivering för å bidra till artrikedom i hubben/landet.

Detta är bara filosofiska tankar om hur det skulle kunna byggas upp baserat på exempel från andra länder och visionen det kan ju fort ske att det kommer andra mer aktuella alternativ utöver tiden som projektet tar form. 

Som replik till föregående post.. har du något som du tänker kan vara av intresse? Eller känner du någon som går i samma tankar som kunde varit bra å ha med på tåget? :) 

Hei

Jeg fant bare en bmp fil med bilder av knapper.

Det jeg tenker på er antagelig mer av allmenn interesse, f.eks. om flere akvarister kan delta, og det har du jo svart på🙂

For min del er det slik at jeg med mitt fokus på sps tidligere har sett på dette med salg som et ordentlig pes. Jeg koser meg med dette som en hobby, og har egentlig ingen reell interesse av å tjene penger på noe. Men ser jeg må gjøre noe når "saker og ting vokser ut av karet..." 

Først skal man fragge, så skal det annonseres, dernest er interessen så som så og betalingsvilligheten blant hobbyister generelt lav. Hederlige unntak finnes det selvfølgelig. For meg er det dermed ofte ikke bryet verdt annet enn om vi klubben kan arrangere auksjoner o.l.

Pr nå vokser det bra hos meg, så det er jo å vurdere annonsering, bytte til butikkene, og når covid er historie om vi kan få til auksjoner igjen.

Ditt initiativ er slik sett noe jeg vil følge nøye med på i tiden som kommer, og som jeg gjerne kan tenke meg å delta i om det ikke innebærer for mye tidsbruk. for min del. Om det ut av dette prosjektet også dukker opp spennende koraller jeg gjerne vil ha, så er jeg absolutt potensiell kjøper👍

2 timer siden, Eagle skrev:

Hei

Jeg fant bare en bmp fil med bilder av knapper.

Det jeg tenker på er antagelig mer av allmenn interesse, f.eks. om flere akvarister kan delta, og det har du jo svart på🙂

For min del er det slik at jeg med mitt fokus på sps tidligere har sett på dette med salg som et ordentlig pes. Jeg koser meg med dette som en hobby, og har egentlig ingen reell interesse av å tjene penger på noe. Men ser jeg må gjøre noe når "saker og ting vokser ut av karet..." 

Først skal man fragge, så skal det annonseres, dernest er interessen så som så og betalingsvilligheten blant hobbyister generelt lav. Hederlige unntak finnes det selvfølgelig. For meg er det dermed ofte ikke bryet verdt annet enn om vi klubben kan arrangere auksjoner o.l.

Pr nå vokser det bra hos meg, så det er jo å vurdere annonsering, bytte til butikkene, og når covid er historie om vi kan få til auksjoner igjen.

Ditt initiativ er slik sett noe jeg vil følge nøye med på i tiden som kommer, og som jeg gjerne kan tenke meg å delta i om det ikke innebærer for mye tidsbruk. for min del. Om det ut av dette prosjektet også dukker opp spennende koraller jeg gjerne vil ha, så er jeg absolutt potensiell kjøper👍

Hej igen. 
Det var bara en printscreen av en liten del av en sida i listan. Det var bara för å visa att man nu kan sätta sig på lista för de koraller som står på grow out så blir man kontaktad när den fraggen är klar för å se om den fortsatt är aktuell samt för å visa att det är mycket mer ståendes som inte är med på listan. När allting kommer igång blir det nog mer aktuellt med en hemsida.

Det är inte tänkt att privatpersoner skall behöva bidra i arbetet med hubben. Det skall bara kunna bli en källa till kultiverade koraller. Det blir mitt arbete att driva den framåt och se till att det finns koraller av intresse samt ta hand om det som står "i" hubben.

Du kommer, tror jag, blir intresserad när de första omgångarna med sps'er kommer in :)

Och jag är garanterat intresserad av det du har som inte redan finns i hubben. 

Så lite längre utpå sommaren får vi ta kontakt. 

När det kommer till platsbrist vet jag vad du menar. Sliter nu med att allting är fullt så korallerna i 2000 liters DT bara dräper varandra i rasande takt. Ett angenämnt problem men tragiskt för jag har inte back ups av allt som står där så när en montipora på 50 cm startar å bre sig utöver lps'er och sps'er blir man lite stressad.