Jump to content

Lyst til å starte med saltvanns akvarium

Recommended Posts

Hei, har veldig lyst til å starte opp et saltvann akvarium, har drevet med en del ferskvannsakvarium i fortiden, og hatt et 30 liters nano akvarium med saltvann (som ikke gikk helt den veien jeg ville det skulle)

Jeg har lært litt av mine feil og vil få litt kunnskap før jeg starter opp på nytt, jeg har sett litt på red sea reefer akvariumene, de ser veldig bra ut og gjør det kompliserte med sump litt mindre komplisert. 

Jeg har veldig lite kunnskap på saltvannsakvarium og det kan være veldig mye og vanskelig på starten, men jeg håper noen her inne kan gi meg litt kunnskap.

Mine spørsmål er følgende;

- tips til størrelse akvarium ? 

- noen andre merker enn red sea som er bra?

-hva trenger jeg av tester?

-trenger jeg noe spesielle tester eller innhold jeg må ha i akvariumet for div. Koraller?

- hvor mye vann skal man bytte iløpet av uken?

- lest at en skimmer i sumpen er ganske essensielt, er det noe annet som er veldig fint og ha i sumpen også?

- kan man bruke vanlig vann fra springen for så og blande med riktig saltinnhold?

Takk for svar 

Mvh Thor mikkel

4 timer siden, Thor mikkel Rognerud skrev:

Hei, har veldig lyst til å starte opp et saltvann akvarium, har drevet med en del ferskvannsakvarium i fortiden, og hatt et 30 liters nano akvarium med saltvann (som ikke gikk helt den veien jeg ville det skulle)

Jeg har lært litt av mine feil og vil få litt kunnskap før jeg starter opp på nytt, jeg har sett litt på red sea reefer akvariumene, de ser veldig bra ut og gjør det kompliserte med sump litt mindre komplisert. 

Jeg har veldig lite kunnskap på saltvannsakvarium og det kan være veldig mye og vanskelig på starten, men jeg håper noen her inne kan gi meg litt kunnskap.

Mine spørsmål er følgende;

- tips til størrelse akvarium ? 

Custombygge, neptunian, waterbox, deltec, oceanson osv.. 

- noen andre merker enn red sea som er bra?

Se ovan.

-hva trenger jeg av tester?

Uppstart: ammonium, nitrit, nitrat, fosfat, saltmätare, temp, kh - efter uppstart finns det många alternativ. 

-trenger jeg noe spesielle tester eller innhold jeg må ha i akvariumet for div. Koraller?

Ja men det kommer lite senare.

- hvor mye vann skal man bytte iløpet av uken?

Du behöver inte byta vatten.. finns många sätt å driva på.. om du vill ha vattenbyte är rekommendationerna ofta mellan 10-25%

- lest at en skimmer i sumpen er ganske essensielt, er det noe annet som er veldig fint og ha i sumpen også?

Mängder med ting men det begränsar sig med storleken på sump.

- kan man bruke vanlig vann fra springen for så og blande med riktig saltinnhold?

Ja men det skapar ofta merarbete och problem å drifta eftersom du inte helt vet vad det innehållet. 

Takk for svar 

Mvh Thor mikkel