Jump to content
  • 0

Rens av utstyr.

Rens av utstyr.  

9 members have voted

1. 1. Hva bruker dere til rens av utstyr?

• Eddik.
      2
    • Sitrussyre.
      4
    • Saltsyre.
      1
    • Other stuff..
      2

Question

Jeg har til nå brukt varmt vann og skrubbet bort det som måtte løsne.

Leser litt rundt om om hva man kan bruke, men er usikker på hva som er trygt når jeg ser ting som "obs, eddik dreper pumper!"

Hva bruker dere og hva er økonomisk lurt?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
18 timer siden, KeHE skrev:

Jeg har til nå brukt varmt vann og skrubbet bort det som måtte løsne.

Leser litt rundt om om hva man kan bruke, men er usikker på hva som er trygt når jeg ser ting som "obs, eddik dreper pumper!"

Hva bruker dere og hva er økonomisk lurt?

Sitronsyre er tingen. Ifølge Tropestua går flere produsenter ut å fraråder bruk av eddik da dette kan gi en negativ effekt på pumper og utstyr.

selv bruker jeg sitronsyre, kjøpt på Kiwi i bake-hylla. En halv pakke - 7-10l vann så lar jeg dette stå 60 min. Bruker en oppvask kost å skyller godt med vann etterpå. 

• Like 1
  • 0

Det avhenger av hva jeg skal rengjøre, men velger ofte sterkt fortynnet konsentrert saltsyre. Men anbefaler ikke dette til alle da man bør vite hva man gjør og risikofaktorene med det.

Bruker det ikke på de dyre RE og Tunze pumpene mine, der er sitronsyre tingen😎

• 0
På 14.4.2021 klokken 16.52, KeHE skrev:

Har selv sett på sitronsyre i matvare butikker. Regner med at det holder i massevis til mine  stakkars 2 pumper. Har ikke turt å bruke eddik etter jeg leste noe om det det trenger igjennom eller svekker plastikk.

Tipper denne blir litt vell mye.. https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/mjoelkeku/desinfeksjon/sitronsyre-25kg-citric-acid-18040/ :D

Tja, det kommer an på om det er mye. Prisen er ganske fordelaktig, og dersom du, som meg, har masse gammelt utstyr som ruster (verktøy, deler til kjøretøy eller lignende) så er det en flott investering som rustløser såvel som rensemiddel for akvarium. Blir fort dyrt dersom man kjøper inn mengdene som går med til en verktøykasse på Kiwi. 

Måtte le når jeg leste Thomas sitt svar, jeg er nok litt trøtt så i farte leste jeg "kjøpt på Kiwi i bake-hylla" Som kjøpt på Kiwi i bak-fylla.. God natt!

• Haha 1