Jump to content

Recommended Posts

To CITES or not to CITES.
Må bara få skriva av mig lite irritation och frustration samt höra mig för med er som är här inne hur ni ställer er i frågan:
Handla koraller med/utan CITES, är det ok? Vad är ok? Importer från andra land i EU - Sverigetur osv..
- Har full förståelse för att det kanske inte blir så många sidor i en diskussion som denna men prövar likväl å få lyft frågorna -
För jag må bara skriva av mig för jag menar det påverkar hela hobbyn negativt på världensbasis.
För alla som har drivit eller driver med import från tredjeland eller re-export från Europa utav djur som kräver CITES - i vårt fall som saltvattensakvarister koraller, levande sten och diverse skyddade djur - är det ingen nyhet att dessa importer kräver godkända och korrekt dokumentation.
Det krävs export CITES, ansökan om import CITES, om du är handlare skall du vara registrerad som importör osv..
Det är helt klart många krav för att djuren skall inhandlas lagligt.
En av anledningarna till att exporter från Indonesien stängde ner var "mörkning" av de kvoterade korallerna.
Enkelt förklarat betyder det att exportörerna införskaffar CITES dokument på laglig väg men skriver upp fiktiva koraller på intyget.
Detta för att koraller i Indonesien kvoteras ut och får exporteras i olika antal per år.
För en extra avgift till exportören från importören erbjuder många exportörer "mörkning" av koraller. De skriver upp t.ex. marikultiverade acroporer men sänder istället koraller av helt andra arter - vildplockade eller koraller de inte har kvot kvar på. Den extra betalningen går till å få korallerna genom tullen på exporterande sidan.
På detta sättet flyttas otroligt många koraller olagligt ut från olika exportdestinationer och ger en osäkerhet och destruktiv inverkan på hobbyn.
Nu är det säkert någon som kommer och säger - ta det lugnt norska tullen har koll, miljödirektoratet har koll eller mattilsyn checkar upp.
Dessvärre..
Jag har varit i kontakt med miljødirektoratet som utfärd import cites ganska många gånger för att förhöra mig om vilka kontrollrutiner de har.
De utfärdar sina intyg baserat på de dokument som kommer från Indonesien och dess legitimitet. Alltså ingen kontroll på om det är de aktuella korallerna på pappret som blir sänt utan bara att papprena är korrekta.
Förhörde mig om tollen gör kontroll - mer eller mindre samma sak.
Mattilsyn har inga invändningar på importerna då det inte hotar norsk fauna och vidaresänder ärendet till miljödir och toll.
Så med facit i hand - koraller som sänds olagligt från tredjelands exportörer eller andra leverantörer i EU blir på sin höjd kontrollerade på pappret när de ankommer.
Efter införsel/godkännande utav papper och i toll görs det ingen kontroll på importerna och koraller som har förts in under falskt namn kan säljas under riktigt namn utan kontroll.
Jag har vid flera tillfällen nu uppmärksammat koraller - i ganska stora kvantiteter - som jag vet är svår å få papper på, privatpersoner som är likgiltiga till att de köper koraller utan CITES (det är ju handladen som skall passa på det), människor som menar att det är helt ok att ta sig en tur över gränsen för å "fylla på" akvariet.
Vad tänker den allmänna saltvattensakvaristen i Norge om detta?
Vilka tankegångar går igång i huvudet när ni läser detta?
Jag förstår att det kan vara svårt för många i hobbyn att hålla isär vad som kan vara en odlad korall och vad som absolut inte är en odlad men importerad korall - många nya i hobbyn sista tiden - men är det dokumentation/information man efterfrågar när man handlar?
Hur många frågar efter dokumentation - CITES, CO, osv..
Är det en väg å gå - bör en privat akvarist fråga butik/säljare om denna typen av dokumentation/ID handling för sina koraller?
Är det rimligt att butiker uppvisar denna typen av dokumentation när de driver med import?
I Sverige har det nyligen kommit nya föreskrifter som säger att vid salg av koraller - oavsett privat eller butik - skall det medfölja dokumentation på laglig införskaffelse. Det är även förslag på ännu skarpare lagändringar framöver.
Är det riktigt och önskvärt med skarpare lagar och regler för att värna om att det vi håller på med görs riktigt eller är det bara tull och trams?
Tacksam för inspel
(även om jag räknar med att de flesta som tar sig en Harrytur eller är beredda att se åt ett annat håll när tveksamma koraller inhandlas inte responderar)
NOTIS!!
Det går fint å ta sig en shoppingtur eller handla en del djur digitalt från resterande EU. Allt kräver inte dokumentation och inlägget handlar inte om det som görs lagligt efter de riktlinjer som finns utan om allt annat som görs utanför ramarna.
/Andre.

last ned.jpg