Jump to content

Rekordgamle fisker?

Recommended Posts

Hvor lenge kan man regne å ha de forskjellige akvariefiskene hvis de ikke kommer ut for sykdom, ulykker eller dør i kamp med andre fisk? Hva som er den gjennomsnittlige levealder i naturen er noe helt annet siden der er både rovdyr og andre farer som ikke finnes i karet. Det blir også misvisende å beregne snittalder ut i fra all fisk som tas inn til hobbyen siden det er et betydelig frafall inntil den har vent seg til et forhåpentligvis stabilt akvarieliv. Hvor mange år kan man regne med fisken blir før alderdommen innhenter den? Det er ofte høyst variable estimater man finner på nett men det er også dokumentert enkeltindivider som viser hvilken alder som kan oppnås i akvarier. 
Har dere sikre data på egne fisk med høy alder så post de gjerne her. Det er nå gamle notatbøker blir verdifulle å bla tilbake i for hukommelsen holder ikke som dokumentasjon verken for seg selv eller andre :-). 

IMG_20210109_222018.thumb.jpg.7f2619bbd50756ee9616503494a8a8aa.jpg

Min copperband butterfly (Chelmon rostratus) ble kjøpt 3. april 2014 og lever som det nylige bildet viser den dag i dag. Det er 7 år om et par uker, viser ingen tegn på alderdom og har alltid vært frisk og rask. 

10 timer siden, Eagle skrev:

Hva fórer du den med, og har det gått greit uten plaging av koraller, fjærmarker og annet snacks?

Den rører ikke koraller av noe slag, men om den kan finne småsnafs som små spagettiworm og lignende i sanden tar den dette. Det er derfor rimelig liten og nærmest ikkeeksisterende produksjon av dette i karet og utgjør derfor ikke noe næringsmessig for fisken sånn sett. Det går hovedsakelig på blåskjell, noe scampi, reker og lignende. 

14 timer siden, Konrad skrev:

IMG_20210109_222018.thumb.jpg.7f2619bbd50756ee9616503494a8a8aa.jpg

Min copperband butterfly (Chelmon rostratus) ble kjøpt 3. april 2014 og lever som det nylige bildet viser den dag i dag. Det er 7 år om et par uker, viser ingen tegn på alderdom og har alltid vært frisk og rask. 

Fineste fisken som finnes. Har aldri tørt å kjøpe den. Men kanskje skal prøve denne gangen??

7 timer siden, Konrad skrev:

Den rører ikke koraller av noe slag, men om den kan finne småsnafs som små spagettiworm og lignende i sanden tar den dette. Det er derfor rimelig liten og nærmest ikkeeksisterende produksjon av dette i karet og utgjør derfor ikke noe næringsmessig for fisken sånn sett. Det går hovedsakelig på blåskjell, noe scampi, reker og lignende. 

Det er veldig fint å se at en art de aller fleste mislykkes med kan klare seg godt, men det krever jo også en erfaren eier.

Jeg hadde en slik i kun et døgn på slutten av 70-tallet. Jeg jobbet som ekstrahjelper i en akvariebutikk i Oslo, og lot meg til slutt friste. Fantes lite eller ingen koraller den gangen, men jeg hadde mye rør/fjærmarker som falt i smak umiddelbart av min chelmon. I løpet av første kvelden til jeg slo av lyset fråtset den i rørmarker. Så den havnet tilbake i butikken morgenen etter.

Kanskje prøve igjen nå🤔

23 timer siden, Andre Adenbrant skrev:

Zebrasoma veliferum, 20+ år, var säkert några år när jag köpte honom och har haft honom med länge. 

Finner en kilde på max alder i naturen på GB reef som oppgis til 30 år på akkurat den arten. Med 20+ mener du da totalt eller har du selv hatt den i 20 år og så kommer tiden før det i tillegg?

Green chromis (Chromis viridis)
Kjøpt 14.01 2010 og lever fortsatt i dag. Dvs over 11 år gammel, rask og i kjempeform.
Finner at den blir 3 - 8 år i naturen men kan bli 8 - 15 år i fangenskap. 

Mimic lemon peel tang (Acanthurus pyroferus)
Kjøpt 03.11 2009 og lever enda, 11 år og 4 mnd gammel. Men den har siste året vist flere tegn på alderdom selv om den er helt frisk. Prøvde sjekke opp alder på arten men finner ikke veldig mye spesifikt på denne. Det er neppe en av de kirurger som blir spesielt gamle. Finner antydet 8 - 10 år og videre et eksemplar ved wakiki aquarium på 13 år.  

IMG_3637.thumb.jpg.7612ff2ce48628e6b1de64dd6dc407de.jpg

Sixliner wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 
Kjøpt 03.11 2009 - død 23.08 2018. 
8 år og 10 mnd. Reell alder noe mer enn dette siden den allerede var utvokst ved anskaffelse. Den hadde siste året alle tegn på å være gammel og skrøpelig og trengte spesiell oppfølging siste året den levde. Ved nærmere søk finner jeg at 9 år er en veldig høy alder på denne vanlige arten.

• Like 1
15 timer siden, Konrad skrev:

Finner en kilde på max alder i naturen på GB reef som oppgis til 30 år på akkurat den arten. Med 20+ mener du da totalt eller har du selv hatt den i 20 år og så kommer tiden før det i tillegg?

Jag har haft den sedan 10.02.2002 så jag har haft den i 19 år. Före det hade den varit i akvarium i flera år. Den var relativt stor när jag köpte den. 

Jeg har en Z desjardinii jeg kjøpte høsten 2004, det er den eldste jeg har i akvariet nå. Da jeg kjøpte den var den ca 10 cm, så jeg antar at den har passert 20 år nå.

Har også en Z. xanthurum kjøpt i 2005 og en Z flavense fra 2006. 

På Marinakvariet i Göteborg gikk det en Z. xanthurum som vistnok var mellom 25-30 år. Den gikk nesten alene i at 1200 liters akvarium med bare mykkoraller og masse levende stein. HVor det ble av den etter at Bengt la ned vet jeg ikke.

Hadde også en P imperator i mange år, kjøpt på Marinakvariet våren 2004, men da hadde den gått i et for lite akvarium i Gøteborg i noen år, så den var bare 9-10cm og ikke utfarget. Det tok også litt tid før den begynte å vokse hos meg og til slutt farget den ut. Ble nok 30cm etterhvert, og var 'sjefen' i akvariet. Den døde 11/10-18.