Jump to content

Tilgang på fersk levende stein

Recommended Posts

Hvordan er det i disse tider med tilgang på levende stein; altså kvalitetsstein "rett fra havet". Ser det er mye tilgjengelig kopier av stein, og det ser ut til at kvaliteten på dette har økt betraktelig siden jeg sist drev med saltvann, men jeg er ute etter så fersk stein fra havet med mest mulig "artsdiversitet" i seg;-)

Er dette mulig å oppdrive? Kommer det slik forsendelser i tide og utide til butikkene i Norge, hvor en kan få tilsendt dette hjem til seg nesten på direkten?

Du sier noe, har registrert at det oftest skrives om kunstig sten for tiden. Lurer på om det blir noe å spørre om de får inn på Tropestua ved neste besøk.

Jeg har ikke supplert med noe fersk stein i nåværende kar siden det ble startet for drøye fem år siden. I det gamle hadde jeg gode erfaringer med å putte i en fersk vital ls med jevne mellomrom.

• Thanks 1

De flesta större grossister har nu en garanti på tillgång på färsk levande sten. Vet att både whitecorals och dejong har det. Så skall inte vara något problem å få tag på men en frågan om kostnad och om man vill ha det. De flesta önskar sig ju "fake" för att de anser sig tryggare med å veta att det inte kommer in något de inte vill ha. 

Ok, var av inntrykket at kanskje mye av det som selges som levende stein kanskje er gjenbrukt stein, eller falsk stein som er curet. Har sett en plass at levende stein selges garantert fri for pestanemoner etc. Kan vel ikke garanteres om en ikke har drept alt liv for så og starte på nytt med tilsetting av bakteriekulturer?

Edited by Jaris
1 time siden, Jaris skrev:

Ok, var av inntrykket at kanskje mye av det som selges som levende stein kanskje er gjenbrukt stein, eller falsk stein som er curet. Har sett en plass at levende stein selges garantert fri for pestanemoner etc. Kan vel ikke garanteres om en ikke har drept alt liv for så og starte på nytt med tilsetting av bakteriekulturer?

Beror nog lite på var du har sett.

Tror nog inte det är många i Norge som har levande sten på lager. Det var nog några år tillbaka i tiden. Det är ju mycket enklare för en handlare att erbjuda fake sten än levande sten i förhållande till inköp och lagring. 

Det som säljs via t.ex. dejong är helt ny sten. De säljer ju också alla andra märken och vill tänka mig att många som säljer konstgjord/fake sten här i Norge får den från dem. 

Så möjligheten å erbjuda levande sten är densamma som fake men omkostnader, efterfrågan osv gör att många går på det andra alternativet.

Att sälja levande sten med garanti är som å säga att du säljer ett snöre som är långt men utelämnar hur långt. 

Om någon skall kunna ge en sådan garanti skall de ju i grund och botten ha rensat och kurerat stenen. 

Sen är det väl en fråga om definition. Om du tänker på levande sten som från hav/bassäng till ditt akvarium då må det bli import. Men du kan ju likväl tänka att levande sten kan gå från akvarium till akvarium och fortsatt är lika levande då finner du en del runtomkring privat. 

Min definition på levande sten är när den är obehandlad. Den är inte konstgjord på något sätt, den kommer inte från torr terräng utan från hav/havbassäng, den är inte "rensad", kurerad, medicinerad eller någonting annat som alternerar den naturliga mikrofaunan

2 minutter siden, Andre Adenbrant skrev:

Min definition på levande sten är när den är obehandlad. Den är inte konstgjord på något sätt, den kommer inte från torr terräng utan från hav/havbassäng, den är inte "rensad", kurerad, medicinerad eller någonting annat som alternerar den naturliga mikrofaunan

Da har vi samme definisjon;-) Får forhøre meg med de ulike forhandlerne da, når den tid kommer. Får krysse fingrene for at det er mulig å få tak ordentlig levende stein, slik du beskriver. Er jo en stor del av sjarmen med saltvannsakvarium å sitte med lommelykt og se inn i karet på kveldstid;-) Og nå som jeg har små barn, er det spesielt aktuelt:-)

25 minutter siden, Jaris skrev:

Da har vi samme definisjon;-) Får forhøre meg med de ulike forhandlerne da, når den tid kommer. Får krysse fingrene for at det er mulig å få tak ordentlig levende stein, slik du beskriver. Er jo en stor del av sjarmen med saltvannsakvarium å sitte med lommelykt og se inn i karet på kveldstid;-) Og nå som jeg har små barn, er det spesielt aktuelt:-)

Kan ordna det jag men som sagt en fråga om man tycker totalkostnaden är ok.