Jump to content

Strippa for Næring??

Recommended Posts

Hoy!

Testa vannet nå for nitrat og fosfat, ingen utslag på noen av dei. Salifert.

Trur kanskje kombinasjon av refugium og algeskrubber har fjerna all næring fra vannet. Har noen lange brune slimliggnende alger rundt om, men ingen luftbobler i algene(dino). Har også noen tuster med grønne hår alger, derfor eg ikkje trur heilt på testene. Men om eg må få opp næringen, ka anbefaler dere å dosere? Eller berre fore fiskene mykje. Ser og at korallene er litt blasse i fargen, som igjen peker på lite næring.

Begynte å dosere red sea energy for 2 dager siden, og ser allerede bedring i fargene.

Har redusert lys tiden på refugiumet som eit tiltak, samt korallfor.

Alle dei vanlige verdiene er på plass, litt høg kh 9,5.

Edited by kire

Samme hos meg, ingen no3 og lav po4.

LPS slet i disse verdiene og flere var i ferd med å dø, så så jeg har startet å dosere Red sea AB+.
God og merkbar effekt på de korallene som slet. De anbefaler 1 ml pr 100l men jeg fikk da litt alger, så jeg har redusert noe. 
4A99EC03-6AF7-4A8E-B1D1-AFB6EC9590FD.jpeg

denne var på siste verset selvom jeg forsøkte å mate den. Nå er den snart med i slankekrigen....

• 2 weeks later...

Ja kjører på med mating. Men ingen utslag så langt. Vil ikkje skru av skummer, den må "lufte" vannet. Prøver å ikkje ta livet av chaetoen, tipper eg trenger den seinere🙄

Kan alltids kjøpe noe å putte oppi, men trudde det måtte gå ann å "skitne" tanken uten tilsetning..

Edited by kire
1 time siden, kire skrev:

Ja kjører på med mating. Men ingen utslag så langt. Vil ikkje skru av skummer, den må "lufte" vannet. Prøver å ikkje ta livet av chaetoen, tipper eg trenger den seinere🙄

Kan alltids kjøpe noe å putte oppi, men trudde det måtte gå ann å "skitne" tanken uten tilsetning..

Talk dirty to it 🍑🥖👉👌    😂🤭

• Like 1

Vad matar du med? 

Frysfoder ger dig fosfat.. så matar du lite kraftigare med det så får/har du fosfat. Sen om korallerna klarar av att ta det i bruk före algerna beror på statusen på korall och status på alg.

Vad matar du med för å öka nitrat? Andelen kväve i vattnet måste ju upp för att du skall få nitrat. Det hjälper inte att "bara" mata mer utan du må också ha något som helst äter det.

Det är stor skillnad på att t.ex. mata mer med pellets eller mata mer med alger.. särskilt om du har kirurger som äter på algerna. 

Vad har du för fisk i systemet nu? 

Hur många liter vatten?

Det troligaste är att du tillsätter fosfat genom det frysta fodret och att det i sin tur tas upp snabbare av algerna än av korallerna. Därigenom algfilm men likväl blekta koraller.

I min erfarenhet är också lågt nitrat mer utslagsgivande på korallernas färger. Många arter blir bleka och ljusa i färgerna av lågt nitrat över tid. 

Min rekommendation skulle varit följande.

Sänk belysningstiden på refugium ytterligare tills du kan se utslag på fosfattestet, om du testar med Hanna, testar du med Salifert så släng testet och gå på färg på korallerna.

Manuellt ta ut alla stora bitar av alger så fort de växer till sig.

Fortsätt å mata med fryst foder.

Införskaffa en s/m kirurg till.

Mata med nori under hela ljusperioden. Har du t.ex. lampor på från 08:00 - 21:00 så skall det hänga tillgänglig nori för kirurgerna i den tiden. Om de äter upp ett ark på dag 1 så matar du med 2 ark dag 2 osv.. fram tills det att de inte äter upp allt under ljusperioden.

Mät kontinuerligt hela tiden var dag vid samma tid.

Starta å mät nitrat i slutet på dagen när algerna har legat i som längst. 

Var gång kirurgen andas eller äter utsöndas det ammonium som må brytas ner till nitrit och så småningom nitrat. Att ha alger som fiskarna äter - inte håralger för det bryr de sig inte om - är en stor fördel om man skall höja sin nitrat. 

Arbeta långsamt och metodiskt - en kraftig höjning av antingen fosfat eller nitrat vill leda till algexplosion.

• Like 1

Takk for god info.

Så ha nori tilgjengelig heile dagen, test nitrat på slutten av dagen er essensen i det du skriver. Belysning i refugium er kutta til 5 timer om natta. Følge med på fargene på korallene når det kommer til fosfat.

Er knappe 800liter vann i systemet.

På 25.2.2021 klokken 10.05, kire skrev:

Takk for god info.

Så ha nori tilgjengelig heile dagen, test nitrat på slutten av dagen er essensen i det du skriver. Belysning i refugium er kutta til 5 timer om natta. Følge med på fargene på korallene når det kommer til fosfat.

Er knappe 800liter vann i systemet.

Ja det stämmer.. och kanske en krirug till vid behov.

2 timer siden, kire skrev:

Da har eg auka nori mating. For første gang får eg ein svak rosa farge på nitrat testen, gjennom sida på glasset. Altså 0.1

Kan gott fortsätta tills du läser av 1,0-2,5 och då pröva å finna en jämnvikt mellan matning, belysningstid på refugium och andra insatser. 

Ökt nitrat innebär ökt koncentration av nitrit.. ökt nitrit innebär ökt halt av ammonium.. var obs på att din biologi klarar av att hålla följe så du inte får en nedåtgående spiral. 

4 timer siden, kire skrev:

Supert. Er på rett vei da vertfall, tar forsiktig så går det vell bra håper eg 

Ja om du märker en økt halt av nitrat så har ammonium och nitrit redan varit hög och brytits ner till nitrat så då har dina bakterier "klarat jobbet".. utan att du har fått spik som påverkar de andra fiskarna eller korallerna. Det knepiga är att finna den optimala balansen där du bara kan hiva i maten och vet att du håller dig på en fast nitratvärde.

• Like 1

Da har eg fått nitrat verdien opp en plass mellom 5-10. Sliter med å se forskjell på fargene, men korallene har fått tilbake fargen, det vil sei brun😅. Får prøve å "tune" fargene på korallene når ting er stabilt. Takk for god hjelp fra ,spesielt Andre. Fekk det på rett kjøl med hans anbefalinger.

• Like 1