Jump to content

Recommended Posts

Lurte på om noen kjører algeskrubber i karet ditt, og resultatet av dette. Lurer på om eg skal bygge meg ein, men usikker på hvordan.

Kan man mate vann fra inntaket i sumpen via uv filter til algeskrubber?

Har eit uv filter eg ønsker å koble til, som kan kjøres ved behov. Tenker å ha algeskrubber i refugiumet, noen tanker her?

Legger ved ein proff tegning, som kanskje dere forstår😂

16103784684985725415191857412195.jpg

Det var for noen år siden flere ganske informative, men noen ganger litt opphissede/påståelige og tildels ubehagelige diskusjoner rundt algescrubbere på dette forumet. Mye pga. meget sterke meninger som ikke alltid var underbygget av den enkeltes egne erfaringer.

Du kan søke litt så finner du både inputs og dessverre også en del støy, jeg synes følgende tråd oppsummerer relativt greit algescrubbers pro and cons:

Personlig har jeg ingen erfaring, men ser det som et mulig interessant supplement for de som har bedre plass og er mer nevenyttig enn meg🥴

Slik du beskriver din tanke/plan med scrubber, kan det antagelig fungere bra, men jeg er litt usikker på om effekten blir veldig stor.

Jeg teoretiserer litt; siden gjennomstrømming i et UV filter bør være relativ langsom, så vil scrubberen motta ditto relativt sett lite av vannvolumet/tid. Ergo blir næringseksport via scrubber antagelig ganske beskjeden.