Jump to content

Doseringspumpe med «trøkk»

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om det finnes doseringspumper som kan styres til gi variabel hastighet?

Såvidt meg bekjent går de fleste doseringspumper slik at de styres på volum og dermed går x tid for å dosere y volum. Altså jo større volum jo lengre går pumpa.

Min applikasjon, som det så fint heter, er å dosere en gitt mengde RO vann inn i en kalkmikser med et tilstrekkelig trykk for å virvle opp kalsiumhydroksyden som ligger uløst i bunn av mikseren. Altså eksempelvis gjerne dosere 10 ml/10 sekunder. Jo raskere tilsetningen utføres jo bedre omrøring.

Kalkmikseren jeg har er en KW 300, denne er genial hvis man kobler/styrer vis ATO, men siden jeg hovedsaklig doserer mineraler via ballingmetode er mikseren kun et supplement for å bidra til noe høyere pH i systemet.

Jeg mistenker at noen dyrere mer sofistikerte doseringspumper, f.eks. Kamoer kan ha slik funksjon?

8DE143A7-C257-4718-85B6-12631991E64F.jpeg

Hei

Ser GHL Maxi pumpene har en maks flow på 320 ml/min, dette burde gi litt trøkk ja. Men jeg trenger egentlig bare en singelpumpe til formålet, og derfor har jeg penset litt inn på Ecotech Versa, som er i samme kapasiet og langt under halv pris.

Om det da ikke finnes noen andre som er enda kraftigere🤔

Kanskje denne kan være noe for ditt bruk, http://kamoer.com/Products/showproduct.php?id=575&lang=en har ihvertfall mange mulighter for programmering, men om den gir nok trykk vet jeg ikke. Kamoer har utrolig mange pumper, så du bør kunne finne en som passer der, også halvfabrikat om du vil bygge selv.

Har ingen erfaring med denne, men har en Kamoer FX-STP WiFi for mating av kalsiumreaktor. Veldig fornøyd.

Takk emu.

Jeg har sett på akkurat den, finnes hos Tropestua, og den selges også i en DD versjon. Cluet er å finne en pumpe med høyest mulig volum på lavest tid evt. med regulerbar hastighet, jeg har ikke klart å finne at disse har justerbar hastighet.

Pr nå ser jeg at Ecotechs singel Versa pumpe kan levere 300 ml/min, som vel betyr 5 ml/sek. Det er langt fra samme trøkk som en standard sirkulasjonspumpe er kapabel til, men kanskje tilstrekkelig til formålet.

Hadde gjerne brukt en KM500 om plassen hadde tillatt🤔. Den måtte i tilfelle settes utenfor sumpen og på en plattform for å få den høy nok til passiv avrenning ned i sump.

Den jeg har er hangon på kanten av sumpen, konisk i bunn med noen plastkanter, som utelater mulighet for magnetrører.

Jeg skifter også lys på refugiet nå, led duger ikke, har svak chaetovekst, så tilbake til lysrør. Med en god algevekst vil O2 nivået sannsynligvis øke, som igjen bør påvirke pH.

Dette er vel det mest lovende jeg har klart å finne så langt, se ca 6:20 ut i videoen:

Den optimale flow i den KW reaktoren jeg har er oppgitt til 760-1140 liter/time, det tilsvarer 12,7-19 ml/min. Dette er ikke konstant flow, men flow når slik aktiveres, f.eks. via ATO .

Jeg har nå fått bekreftelse fra Ecotech på at Versa maks kan gi 300 ml/min på kortvarig dosering. For å skape en omvirvling av kalsiumhydroksyden i bunn av reaktoren tenker jeg at det her finnes et potensiale med denne pumpen. Et tenkbart utgangspunkt er å kjøre på 2/3 effekt ila 10 sekunder en gang i timen, hvilket vil si en dosering på drøyt 30 ml x 24 vil si 750-800 ml mettet kalkvann/døgn.

Om dette ikke bidrar nok til økt pH, finnes det potensiale til å øke ytterligere noe på doseringen.

Jeg driver, synes sikkert mange, med veldig spissfindige og kanskje unødvendige skapte problemstillinger. Men det å optimalisere samt stabilisere kjemien har blitt et viktig tema for meg. Om noen synes dette er interessant, så vel og bra, men først og fremst er dette min form for anvendt grunnforskning.😇

• Like 1
  • 2 weeks later...

Jeg har nå kjørt RO vann via DT inn i kalkmikseren et par uker og ser pH har justert seg litt opp, men ikke mye, stort sett nå mellom 7,85 og 7,98 på de målinger foretatt.

Jeg har bestilt en slik Versa singelpumpe, med den som har kraftigere effekt, vil jeg få mulighet til å leke litt mer med dosering samt raskere/høyere «trøkk». Litt bedre organisering av tilførselsslange med noe større diameter vil også være positivt.

• 4 weeks later...

Som nevnt over bestilte jeg en slik Versa pumpe, men har fått beskjed om at den ikke kan leveres på en stund. Visstnok noe produksjonsproblemer hos Ecotech med dette konkrete produktet, så da blir man skeptisk. Bestillingen er kansellert, og jeg må enten vente, som jeg ofte gjør🤔 eller vurdere noe annet.

Hm andre doseringspumper som kan gi 15-20 ml/minutt...

Er overhode ikke noe gale eller produksjonsfeil på Versa. Vi har fått levert flere Versa uten noe problem. Men vi har fått beskjed fra Ecotech at de rett og slett sliter med og produsere nok utstyr for å kunne dekke markedet. Vi har ventet snart 3 måneder på G5 lys så ting tar dessverre tid i pandemien. :)

Hva med denne ?:

Reef Factory Dosing Pump Pro | Korallboden AS