Jump to content

ATI Essentials #1 #2 og #3

Recommended Posts

Hei,

Har nettop startet opp med ATI sin Essentials 1,2 og 3. Men lurer på hva andre gjør i forhold til mengden på de forskjelige?

Forstår ut fra Ati sin bruksanvisning at det skal tilføres like mengder, men at det kan kjøres mindre eller mer av nr 2 og nr 3.

Har kjørt baling tidligere, da mener jeg at jeg doserte ulikt etter faktisk forbruk.

Sånn det ser ut nå kommer Ca til å krype over 450 ganske fort.

ATI andbefaler KH mellom 7-8. hvor viktig er det egentlig? den er nå på 8,2. om jeg slipper den ned er jeg redd Ca vi stige. eller har jeg misforstått helt her?

Edited by eddy

Balling är lik dosering av alla behållarna.. om du gör något annat är det inte balling utan en alternativ metod. 

Finns många namn för de andra metoderna men balling blir inte rätt då det är ett komplett uppsätt.. 

När man doserar olika mängd brukar man normalt ha stammlösningar - ATI är inte det men kan användas på samma sätt.. då doserar du utifrån förbrukning och bryr dig inte om jonobalansen som blir mellan ämnena.

Hei

Jeg ønsker å prøve å få til lik dosering fra alle, men som det ser ut nå, må Kh ligge over 8 for at Ca ikke skal bli for høy.

ATI andbefaler KH på 7-8. derfor lurer jeg på hva dere andre som benytter dette har gjort for å holde Kh, Ca og Mg innenfor ønsket verdi?

Hei,

jeg vil tipse deg om at flaske 1,2 og 3 inneholder mye mer enn kun de 3 hovedelementene. Om du f eks tilsetter mer av flaske #2 så så tilsetter du ikke bare Kalsium men også andre sporstoffer, som kanskje ikke er lave i utgangspunktet.
Les om produktene her: https://atiaquaristik.com/en/wp-content/uploads/2089/03/User-manual-ATI-Essentials-v2.3_eng.pdf

Ofte så bruker man å anbefale å tilsette likt, utifra hva som gjør at alle 3 ballinverdiene holder seg bra, men om noen da blir lave så kjøper man rene KH/MG/CA buffervæsker som man booster de verdiene med. 

Når det gjelder mine verdier så har jeg MG på 1470, CA på 470 og KH på 10-10.5. Noe som er generelt høye verdier og som er bevist så høye.

Målet er å få til lik dosering. Får teste litt å se om jeg klarer å få verdier som er akseptable på alle 3.

Men er det noen som vet om det er viktig at Kh ligger mellom 7-8?

sånn det ser ut her nå kan det være at jeg får best balanse med kh på litt over 8.