e-mu 294 Posted November 15, 2020 Report Share Posted November 15, 2020 Har tenkt å seriekoble to stk Deltec PF601S kalciumreaktorer, det jeg ønsker å oppnå er: Heve pH i akvariet Øke kapasiteten på produsert karbonat Redusere støy/tåke i akvariet Pr i dag har jeg følgende verdier i akvariet: pH 7,8 KH 9.0 Ca 410 Mg 1280 Fra kalsiumreaktoren kommer det ca 70 ml/minutt, med følgende verdier: pH 6.7 KH 14.0 Ca 500 Mg 1400 Og nå til spørsmålene Hvordan ville dere seriekoblet disse? Ved å seriekoble de via den interne pumpa, vil jeg øke kapasiteten på produsert karbonat(kanskje til det dobbelte), men pH og støv/tåke vil være den samme? Om jeg seriekobler via utgangen, så vil pH ut av reaktorne antagelig være høyere og jeg få høyere pH i akvariet. Det vil også kanskje ha en liten effekt på produsert karbonat. Men hva med støv/tåke? Jeg bruker i dag CrabSea A.R.M. grov reaktor medie. Det er den jeg får mest ut av, synes jeg. Hva om jeg fylte den andre reaktoren med ekstra grov (ca 10mm) eller grovknust gamle døde SPS'er fra eget akvarie? Ville det også redusere støv/tåke fra reaktoren. Som dere forstår så sliter jeg litt med ikke 100% klart vann, og det antar jeg kommer fra kalsiumreaktoren. Finnes det andre måter å løse dette på? Har forsøkt med Rollermat, uten at jeg syntes at det hjalp noe særlig. Quote Link to post Share on other sites
e-mu 294 Posted December 6, 2020 Author Report Share Posted December 6, 2020 Da er doble PF601S satt i drift, håper jeg får opp pH litt, når jeg etterhvert må kjøre reaktorene hardere på grunn av økt karbonat/kalsium forbruk i akvariet. Quote Link to post Share on other sites
e-mu 294 Posted January 3 Author Report Share Posted January 3 Da har jeg kjørt i 3 uker med doble, serikoblede P601S. Jeg har også økt tilførselen av CO2 noe, da jeg har fått et økt forbruk på grunn av mere SPS vekst i akvariet. Pr nå har jeg følgende verdier i akvariet: pH 8,0 +/- 0,1 KH 9.0-9,6 Ca 450 Mg 1290 Fra kalsiumreaktoren, følgende verdier: pH 7,0 KH 60.0 Ca 700 Mg 1550 Det jeg opplever som poistivt er at jeg har fått økt pH i vannet, samtidig som jeg har økt tilførselen av CO2 og dermed senket pH nivået i første reaktor. På den negative siden har jeg nå et nesten fordoblet forbruk av CO2 og bruker opp den største Sodastream flasken i løpet ca 20 dager. Dette er noe usikkert ennå siden det gjelder kun en flaske. 1 Quote Link to post Share on other sites
e-mu 294 Posted January 9 Author Report Share Posted January 9 Laster opp bilder som viser KH og pH før og etter jeg innførte doble reaktorer, som tidligere nevnt har jeg fått økt pH i vannet. Og jeg mener at jeg kan se en bedre vekst på korallene. 1 Quote Link to post Share on other sites
Eagle 829 Posted January 9 Report Share Posted January 9 Gøy når teori viser seg å fungere i praksis! Ser ut som KH er mer stabil også, med færre ekstramålinger. Bruker du kalkvann, evt via ATO? Quote Link to post Share on other sites
e-mu 294 Posted January 9 Author Report Share Posted January 9 Ja, men bare litt om gangen. Maks ett par spiseskjeer i mikseren om gangen. Har jeg i mer, stiger KH for mye. Og ja det går via ATO, direkte koblet til kommunalt ledningsvann via RO anlegg. Hovedsaklig på natten, men også en liten boost på tidlig kveld for å kompensere for stort KH forbruk. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts