Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Recommended Posts

Lønner det seg å gå for kalkreaktor på et større kar? Tenkte at det kunne bli dyrere med balling? 

Hvor enkelt er det å holde en kalkreaktor i gang? 

Er bare i planleggingen 😁 bare å komme med innlegg om hva dere bruker og om noen har noe positivt i forhold til kalkreaktor eventuelt noe minus ved det 

Jeg mener at kalk(calsium)reaktor og eventuelt kalkmikser er billigere enn balling på store kar. Det var ihvertfall det tidligere. I mitt gamle system på 1800 liter, brukte jeg Co2 for ca 1500,- pluss reaktormedie på 1000,-. Dette var i et ganske tett bevokst SPS kar. OM man sier at man i tilsvarende kar bruker 300ml x 3 pr dag, som nok er i minste laget. Dette gir ca 330 liter balling væske i året. Ser at en norsk nettbuttikk selger 30 liter "no brand" balling for 380,- dvs 4180,- pr år. I tilleg må man ihvertfall med balling tilsette en del sporstoffer. Dette kan reduseres en del med bruk av et bra reaktormedie.

I tillegg kommer jo utstyret men må ha.