Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
  • 0
Kathrine Ekrem

Skjell fra stranda i akvariet?

Question

Hvordan er det med å putte litt vaskede småskjell og stein/grus fra stranden i akvariet? Kan det påvirke vannverdiene i det lille økosystemet negativt på noe vis, selv om disse tingene forekommer naturlig i sjøen? 

Har lyst på en gobi og pistolreke kombo etter hvert, og tanken var å gi reka byggematerialer i form av mer variert og grovere substrat. Har ellers bare finkornet sand i akvariet nå fra CaribSea. 

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Beklager du ikke har fått svar her.

Så lenge du kun bruker skjell og sneglehus som er rene, evt skrubbet og rengjort av deg skal det gå bra.

Også stener vil stort sett være OK. De opptar imidlertid volum, som i et lite akvarium heller bør fylles med vann. Bruk heller levende sten eller revkeramikk du får kjøpt i saltvannsbutikkene. Evt. knus litt slikt til smått om du vil. Ikke bare er disse porøse og fortrenger Ikke så mye vann, de vil også på sikt kunne bidra i den biologiske filtreringen.

Jeg har og har hatt gobier og pistiolreker flere ganger. Min erfaring er at de graver huler og tunneler under innredningen, men de bygger ikke formasjoner av småsten/grus eller annet.

• 0
2 timer siden, Eagle skrev:

Beklager du ikke har fått svar her.

Så lenge du kun bruker skjell og sneglehus som er rene, evt skrubbet og rengjort av deg skal det gå bra.

Også stener vil stort sett være OK. De opptar imidlertid volum, som i et lite akvarium heller bør fylles med vann. Bruk heller levende sten eller revkeramikk du får kjøpt i saltvannsbutikkene. Evt. knus litt slikt til smått om du vil. Ikke bare er disse porøse og fortrenger Ikke så mye vann, de vil også på sikt kunne bidra i den biologiske filtreringen.

Jeg har og har hatt gobier og pistiolreker flere ganger. Min erfaring er at de graver huler og tunneler under innredningen, men de bygger ikke formasjoner av småsten/grus eller annet.

Tusen takk for svar, Eagle. 

Vet du om min sand (CaribSea pink) blir for finkornet for kombinasjonen gobi/reke? Den er jo ekstremt finkornet, og jeg kan tenke med at huler og ganger vil kollapse. Det var derfor jeg tenkte å introdusere eventuelt noe grovere i substratet. 

Jeg sliter også med at min wavemaker flytter på sand, har nye formasjoner i sanda hver morgen når jeg sjekker akvariet. Har den minste som jeg kunne få tak i, en Tunze nano 6015. Likevel blir det (for) mye flow i det lille 40x40x40 cm karet. 

• 0

Jeg bruker den type sand selv og jeg tror det blir vel ambisiøst å få til at reka/rekene får til å grave stabile tuneller i en miks av sand, skjell og grus. I mine tilfeller har de gravd under en LS og  hulen endrer seg kontinuerlig.

Kanskje følgende film fra mitt kar kan være beskrivende?

Det er et par reker og et par gobier i samme hule, ene dagen titter de ut her og dagen etter er de på motsatt side av stenformasjonen.

• 0
2 timer siden, Eagle skrev:

Jeg bruker den type sand selv og jeg tror det blir vel ambisiøst å få til at reka/rekene får til å grave stabile tuneller i en miks av sand, skjell og grus. I mine tilfeller har de gravd under en LS og  hulen endrer seg kontinuerlig.

Kanskje følgende film fra mitt kar kan være beskrivende?

Det er et par reker og et par gobier i samme hule, ene dagen titter de ut her og dagen etter er de på motsatt side av stenformasjonen.

IMG_1169.MOV 35 MB · 0 downloads

Stilig! Takk for film :) Ser du har yellow watchman, jeg tenker kanskje Randalls goby, den er litt mindre (siden jeg har lite kar)..