Jump to content

Recommended Posts

10 minutter siden, e-mu skrev:

Hmm, trodde ikke silikon bøt godt på hverken epost eller akryl. Jeg har brukt Tec7 og vært nødt til å reparere flere ganger. Men nå sitter det, tror jeg.

Her sitter det iallefall foreløpig bom fast, får heller reparere hvis det skulle bli noe senere. Men tror det skal holde 

Vegger og bobble feller er laget, 200 liter og total for hele er 300 liter. Til uka skal resten av rør på plass. Holder til filter sokker er snart laget også. 

Fra det forrige karret jeg satt opp som var på 500 liter, så kjenner jeg nå at jeg har brukt mye bedre tid på å få det sånn jeg vil ha det. Ikke haste bare for å få vann i karret. Dette blir et karr jeg skal ha og da er alt viktig. Det tekniske rommet blir stort nok til alt jeg skal ha plass til. Sist så hadde jeg sump under karret og da var det så liten klaring til å gå tømt skummer koppen. Men denne gangen blir det ikke noe problem 😁Avstiver er også montert på akvarie og fått malt rundet karmen ved glasset. 

Testa den nye maxspect Gyre 350 i den lille 120 liter jeg har nå, gikk fint i noen uker før det stoppet. Begynte å se etter problemet, men ville ikke starte opp. Så begynte det å sive ut røyk fra kontrolleren og lukte brent. Da hadde den tatt kvelden, heldigvis er en ny på vei. Så i påskeferien blir det å bygge opp steinene jeg har laget, så kommer det endelig vann i 😁

IMG_20210324_222119.jpg

Da er rør system koblet opp, så når jeg var ferdig at hullet i veggen kunne vært større. Men fikk plass til alt. Røret til høyre som er i lufta, skal gå til uv som blir montert på stolpen på høyre siden. Closed loop pumpa er montert også. Montere fester til filter sokker må jeg også. Neste blir å mure sammen all steinen jeg har laget, så det kan bli noe fint. Så kommer det vann i karret. 

Over closed loop pumpa, bygger jeg et lite bord i kryssfiner. Så får jeg plass til en reaktor mellom der. 

IMG_20210329_204324.jpg

Har nå fått inn all steinen jeg har laget. Og prøvd å fått stablet og laget huler og hjemme steder for fiskene. Kommer til å se mye bedre ut når jeg får inn sand og alle koraller kan flytte inn. I morgen blir det å hente sjøvann og få fyllt karret opp😁

Må vaske glasset før jeg fyller 👍

IMG_20210330_222919.jpg

IMG_20210330_222911.jpg

• Like 1

Henta 1000liter saltvann i dag og fikk fyllt opp akvarie, fikk i levende sand også. Så bilde må komme når vannet er klart. 

Helt uten tull ble det ikke 🤣 et par av gjennomføringene manglet å bli dratt til helt, så der lakk det. Men tanken at de ikke var dratt helt til var der ikke, så har fått vasket ALLE håndkle her i huset🤣 så når det var tett kom det andre. Tappet vann i sumpen og returpumpa leverte i karret. Når jeg var ferdig dro jeg inn slangen fra 1000litern ute og inn i boden. Men glemte å ta ut slangen av sumpen 🙈 så da ble det vann i boden, men heldigvis bare fra retur kammeret. Og kona er heldigvis bortreist i dag 🤣🤣 men avfukter er på der og alt med akvarie er helt i topp 🤩

• Like 1

Endelig er akvarie tett, har fyllt opp med saltvann og bare venter til verdier og temp er i orden. 

Det har vært en lang og frustrerende tid frem til jeg fikk det tett. Sovet lite og tenkt at jeg kanskje skulle bare gått for helglass istedenfor å bygge selv. Men nå er jeg glad jeg bare stod på og ikke ga opp. Lampene er montert opp ( Philips CoralCare Gen2 🤩) så alt er topp nå 

IMG_20210405_195923.jpg

• Like 5
  • 2 weeks later...

Må bare komme med en artig historie. Jeg jobber i barnehage og stod i går å snakket med en gutt på 2år,han spurte om jeg viste hva knølvalen spiste. Nei sa jeg, den spiser krill og plankton. Da måtte jeg bare ta med en flaske plangton i dag, når han fikk se å lukte på det var det som julaften for han. Stort smil å hoppa rundt. 

Viktig å få barna med på det når de interesserer seg for sånne ting 😊

Viste også bilde av mine to klovner fisk, da sa han ikke nomo fisker. Men klovnefisker 😁

• Like 2