Jump to content

Recommended Posts

Hei igjen 😊 Får starte en tråd her igjen, har vært aktiv her tidligere. Nå er planen et større selvbygd akvarie på rundt 1500-1800 liter. Før bygging vil jeg skaffe meg det tekniske jeg trenger først. Har nå en Deltec Tc 2560( kjøpt brukt) Helix Max 36W UV (kjøpt brukt) ny Maxspect Gyre 350 Double👍 og ny Maxspect retur pumpe 

Nå har jeg et 120 liter med et par klovner og noen koraller gående. 

• Like 5
  • 2 months later...

Litt nytt 👍 kryssfiner er bestilt, lamper er bestilt valget falt på Philips CoralCare Gen2.

Akvarie blir på 1280 liter. 

Bygging av akvarie blir litt mer mot våren, da jeg skal pusse opp kjellerstue først. Akvarie blir kledd i samme panel plater som veggene, med innsyn fra tre sider. Målene blir 150x120x70 

• Like 3

Poliester, glassfiber og Gjøko poxydekk sort er handla inn i dag😁 DV mapecoat har jeg alt. 4 kg co2 flaske i hus også. 

Må smøre på glassfiber inne når den tid kommer, så blir nok mot sommeren så jeg kan lufte godt og ha på vifter. 

Funderer litt rundt understell til akvarie, høyden på det blir rundt 50 cm høyt. Men vil bygge det kraftig med en gang jeg gjør det, noen som har noen gode tegninger eller No? 

Sump skal stå i et annet rom med alt teknisk. Har neste alt jeg trenger nå, bare materialer til ramma og skruer 😁

Porsabord med 12 eller 16 ben gjør jo at du kan bruke plassen under fornuftig. Hadde det selv på et på 1800 liter. I dag bruker jeg massive betongsteiner som jeg har belagt med epoxy. Dette for å fordele vekten mer. Men det gjør at mye av plassen under forsvinner.

• Like 1
  • 3 months later...

Da er alle kryssfiner delene kappet og klare til å bli limt og skrudd sammen. Håper å få gjort det i helga, så blir det å lime og skru rammeverk rundt. Det blir som avstivere og så skal jeg kle hele med panel veggplater. Inni blir det 3-4 lag med glassfiber. Så dette burde nok bli bra tenker jeg. 

Legger selvfølgelig ut bilder av bygging når jeg setter i gang. 

• Like 2

Da var kryssfiner limt og skrudd sammen. 

Men ja det ble ikke 1200 liter, så hvor mye det ruvet i kjellerstua og min kone syns det ble i overkant stort. Så da ble bredden litt mindre fra 120 til 80, blir da 840 liter og sumpen på 300 liter. Så selv at det så mye bedre ut, og ikke galt med nesten 900 liter heller. Går jo fra 120 liter nå😊 og det ble innsyn fra en side 👍

IMG_20210306_170550.jpg

• Like 1

Litt videre, mangler avstivere ned på sidene og bak👍

Ser ikke bra ut nå, men når panelplater kommer på blir det bra. Skal stå på leca blokker og en ramme av 2"6. Legger en plate på gulvet før blokkene kommer, så gulvet får litt beskyttelse. 

IMG_20210307_202539.jpg

• Like 1

Oj, dette blir solid.

Et lite tips, det er veldig vanskelig å få glassfiber til å følge i hjørnene. Det jeg gjorde var å lime trekantprofiler i alle 90 gr vinklene slik at det ikke skulle bli "luftlommer" under glassfiberen.

• Like 1

Fredag ettermiddag kommer glassfiber på plass i tanken, da reiser kona på hytta 🤣🤣

Burde jeg Borre hull til gjennomføringer først, eller ta det etter glassfiber er lagt? Noen som har noe forslag. 

Vil tro det er lettere å legge først å så Borre hull🤔

Avstivere rundt hele akvarie er på. Fredag blir det glassfiber og lørdag skru sammen ramma som skal ligge oppå leca blokkene. Borre hull til gjennomføringer, søndag får jeg hjelp til å løfte akvarie på plass på ramma. 

Det neste blir da å legge på sort epoxy. Lage overrening boks og få front glasset på plass. Skal også lage fester til sirkulasjon pumpene. 

Så får jeg ta fatt på det tekniske rommet 😊

Glasset er silikonert på plass og akvarie har kommet på plass oppå leca blokkene den skal stå på.  Akvarie står nå på 12 leca blokker, med kryssfiner på gulv for litt beskyttelse. Kryssfiner og liggeunderlag mellom akvarie.Neste blir å få på plass litt pvc deler og få limt over renningen. Da går det riktig vei 😊

• Like 1