Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Kathrine Ekrem

Noen erfarne i nærheten?

Recommended Posts

Hei!

Er nykommer på saltvann. Faktisk så nykommer at det ikke er vann i karet ennå ;)

Jeg tenkte å introdusere meg/oss her, og samtidig høre om det bor noen erfarne her i traktene som er kjent i miljøet. Vi bor rett utenfor Lillestrøm.  

Har holdt ferskvannsakvarier tidligere, men valgte å legge ned da det ble mye med 4 barn, jobb, hester pluss pluss! Nå har de eldste flyttet ut og det er tid og rom for mer hobby igjen. 

Så da har minstesønnen Kristian (12)  og jeg bestemt oss for å starte opp i det små, og ha dette som et felles prosjekt. Han synes det er stas med fisk, jeg liker koraller og det estetiske elementet. Vi driver og leser oss opp, og satser på å skynde oss langsomt og lære steg for steg.  Ypperlig anledning til å lære poden masse gøy, ikke minst kjemi! Han faller i staver over alle testsettene, med reagenser, pipetter, blandekopper og synes det er like moro som meg :)

Utstyret vi har er en Waterbox cube 57 liter AIO.  Lyskilde er AI Prime 16HD LED som jeg tror blir veldig bra. Tenker ikke å bruke skummer i første omgang, kun det innebygde filtersystemet. Har oppgradert pumpen litt i forhold til det som vanligvis følger med. Levende sand fra Caribsea, Ecoreef stein. Kjøper osmosevann i butikken, vurderer å skaffe et lite "nano" os filter - men ser det an litt. Foreløpig må jeg inn til Oslo å kjøpe vann, og det er litt tungvint selv om det ikke vil gå så mange liter i uken. Har hørt at de fleste kjøper eget system etter litt tid, men det blir mye utgifter i oppstarten og har lyst til å ta ting litt etterhvert. Ikke kjøpe før jeg vet hva vi vil trenge og vet litt mer om hva som er bra og ikke. 

Planen er på sikt et lite "rensecrew" og et par små fisk. Noen enkle koraller når og hvis vi får dreisen på alt.  

Vet at et såpass lite Nanokar er sårbart for svingninger, men vi er optimistiske og skal følge opp godt. Det har en relativt lav inngangsterskel for nybegynnere. Er ikke klare for å holde et stort kar med alt det medfører før vi har fått prøvd ut over tid. Planlegger forresten å etablere en "loggbok", hvor vi noterer måleverdier, observasjoner etc...  Hvis noen har en mal for sånt vil vi gjerne se!

Nå gleder vi oss til å fylle karet med vann om noen dager, bare vi finner ut hva vi skal gjøre med møbel. Har ikke helt landet på det ennå. 

Hvis noen har tanker om annet utstyr som absolutt bør være på plass  fra start så hører vi gjerne om det. Som sagt så er vi også interessert i å bli kjent med noen i området her.

Hilsen fra K & K

Hei, velkommen til saltvannsforum og til denne spennende hobby’n! 
du har mange fornuftige spørsmål og jeg bidrar gjerne med tips og råd. Jeg bor  i Drøbak, så det er ikke så langt unna om dere vil ta turen for en salt prat og gå gjennom litt. Selv så var jeg flittig i begynnelsen når jeg kom inn i hobbyen med å besøke andre akvarister for å få inspirasjon, tips, se og lære så det vil jeg anbefale deg også. Det kan være mye å spare bedre i kroner og arbeid. 

jeg avventer ett svar på spørsmålene dine littegrann, i håp om at jeg slipper å skrive og heller kan ta det personlig via ett besøk 😎😂

mvh Tomas

6 timer siden, Kathrine Ekrem skrev:

Takk for hyggelig velkomst! Drøbak er ikke så veldig langt unna, og vi vil svært gjerne se og lære... 

Da kam hi avtale nærmere via telefon. Du når meg på 46949798. 
kan tipse om Drøbak akvarium i slengen.