Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
  • 0
Martin Gaze

Powder blue, syk?

Question

Hei, jeg kjøpte en powder blue av en på Finn.no. Jeg introduserte den til akvariet i går. Jeg er usikker på noen prikker det virker som den har fått på seg. Er det noen som vet hva dette er? Kan det være dem bare er litt stresset for at den har blitt fanget og flyttet? 

setter pris på svar :) 

god påske! 

BD21775E-60D1-4D07-BA63-A4BEB29AD2D3.jpeg

70DA0F56-0EF8-4251-A489-4850E87B7073.jpeg

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Denne arten er kjent for være veldig utsatt for prikker, særlig koblet til stress. Det å bli flyttet er et klassisk eksempel.

Mine tips; bruk UV om du har, demp belysningen I akvariet et par dager og tilsett gjerne hvitløk til et bra vegetabilsk fòr.

Får fisken tilstrekkelig ro blir den ofte frisk igjen.

• 0
På 10.4.2020 klokken 14.41, Eagle skrev:

Denne arten er kjent for være veldig utsatt for prikker, særlig koblet til stress. Det å bli flyttet er et klassisk eksempel.

Mine tips; bruk UV om du har, demp belysningen I akvariet et par dager og tilsett gjerne hvitløk til et bra vegetabilsk fòr.

Får fisken tilstrekkelig ro blir den ofte frisk igje

1 time siden, Dimorb skrev:

Hur har det gått med fisken? 

Takk for at du spør! Jeg har kjøpt alger tilsatt hvitløk, forsøker å gi den litt ro. Den spiser godt men har enda endel prikker. Virker litt bedre, men det kan være jeg innbiller meg det fordi jeg håper på det 😅

F8C6687E-4F55-4D4B-BAD6-916DD6D00A15.jpeg

D039D856-59B6-4B23-85F0-D2F5E4AC6C2D.jpeg

70334CA6-CE76-4C0B-8B11-3D3026869C4D.jpeg

• 0

Parasiterna har en cykel på 10-18 dagar så det blir bättre och sämre i omgångar. 

Men den ser ju fet och fin ut. Äter den som den skall och du matar med vitlök och ger den ro så är chanserna goda för överlevnad.

Har du möjlighet att köra uv-c? 

• 0

Hei, takk! 
jeg har ikke uv-filter som fungerer nei. Har bestilt noe ekstra til det, men kommer ikke med det første. Har hørt at det ikke hjelper når fisket allerede er syk. 
du tror også dette er hvitprikk? 

• 0
2 timer siden, Martin Gaze skrev:

Hei, takk! 
jeg har ikke uv-filter som fungerer nei. Har bestilt noe ekstra til det, men kommer ikke med det første. Har hørt at det ikke hjelper når fisket allerede er syk. 

Jeg kjører UV kontinuerlig i mitt kar. UV hjelper ikke mot parasitter som allerede sitter på fisken, men det hjelper mot frittsvevende sådanne. Prikksyke har flere stadier, et Stadie på verten altså på fisken, og et som frittsvevende hvor de kort fortalt multipliseres til flere individer. UV bidrar til å fjerne parasitter i den frittsvevende fasen, altså mindre risiko for å angripe samme fisk flere ganger.

Jeg har en helt ny UV lampe for salg, men den er dimensjonert kun til 200 liter.

• 0
3 timer siden, Martin Gaze skrev:

Hei, takk! 

Det är bra om du får till ett uv för det underlättar trycket på fisken.

Vita pricka är en parasit som sätter sig fast och äter på fisken. Det finns många olika varianter men det ser absolut ut som crypto. Den har en livscykel som gör att den släpper från fisken för att föröka sig. Det är under den tiden som UV kan vara effektivt för att ta död på den. Det är också under den tiden som det kan se ut som att saker är bättre. Om fisken blir kraftigare attackerad efter första och andra cykeln bör man göra något extra för att hjälpa den. Det extra kan vara uv-c, ozon, väteperoxid eller vitlök i maten.

Om du skall köra en känslig fisk som acanthurus leucosternon är det lurt och rekommenderat att köra uv dygnet runt tills den har stressat ner. Då kan man starta å stänga det av och se hur den reagerar på det.

Det viktigaste är dock att den äter. Om den äter bra kan den mycket väl skapa immunitet. 

• 0

Hei.

Håper det går bra med fisken. Jeg ser Korallen.no har Polylab Medic inne. Jeg har ikke erfaring med dette stoffet selv, men det kan være verdt å prøve.