Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Nora Appelgren

Hvordan sette opp en sump?

Recommended Posts

Hei!

Jeg får mitt første saltvannskar på 300l nå om en ukes tid, den har innebygd sump, aner ikke mer en det, hehe. Jeg er skikkelig usikker på hvordan denne sumpen funker. Sett litt på youtube og skjønner ærlig ikke noe 🤣

Noen som har noe tips?  Eller noe som kan hjelpe? Tror jeg får med et par fisk, så må liksom få det på plass litt kjappt, haha!

Ser de på youtube driver å vokser planter i sumpen, hvorfor i alledager gjør de det? Trodde det skulle fungere som et filter, for å holde det rent😂

Jeg er relativt trygg på resten av dette med saltvann, men denne sump tingen skjønner jeg ikke! Mulig det er min 17år gamle hjerne som ikke er helt med, men takker for ALLE tips!!

View full artikkel

Hei og velkommen hit.

Er det slik at akvariet har et sumpkammer i bakkant eller er det et separat kar?

Vet du hva slags teknisk utstyr du får med?

Planter i sump kan være alger for reduksjon av næring, «spiser» overskudd av fosfat og nitrat. Eller det finnes noen som har mangroveplanter for samme formål.

Hei. Sump er så mangt, men hovedpoenget er at alt filtrering og anna teknisk utstyr kan gjemmes i sumpen. Er ikkje så fint med ørten dingser i hovedkaret. I sumpen har man skummer, som er ofte er den viktigste komponenten, så kan man ha varmekolbe etc. Gjemt i sumpen. Noen har også egen avdeling i sumpen for å dyrke macroalger, dette kalles refugium. Refugiumet brukes til å fjerne overskuddsnæring fra hovedkaret, mindre alger der. Da bruker man omvendt belysning i forhold til hovedkaret, altså om natta. 

Ikkje la deg skremme av alt dette, høres mer komplisert ut enn det faktisk er.

Så, mine prinsipper for sump:

Dersom det er trangt mellom ytterkant av sump og kabinett slik at det ikke er mulig å tørke opp vannsøl eller fiske opp annet som faller utenfor, finn en tykk tape og lag et lite "tak" langs kanten slik at evt sprut fra en lekk slange eller lignende renner tilbake i sump.

Følg vannet: Plasser filtreringen slik at det groveste tas ut av vannet først, eventuelle tilsetninger plasserer du så nærme returpumpen som mulig.

Gjør vedlikeholdet så lett som mulig.: La det være igjen rom til å kunne få ut filtre, rense skummer, tømme skummerkopp etc. uten å demontere/fjerne masse utstyr først. Pass på å legge slanger og ledninger lik at de ikke er i veien for å kunne komme til andre komponenter i sumpen.

Jeg har ennå til gode å klare å få en helt perfekt sump, det er alltid for lite plass og for mye utstyr, men jeg mener det er gode prinsipper.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Nora Appelgren
      Hei!
      Jeg får mitt første saltvannskar på 300l nå om en ukes tid, den har innebygd sump, aner ikke mer en det, hehe. Jeg er skikkelig usikker på hvordan denne sumpen funker. Sett litt på youtube og skjønner ærlig ikke noe 🤣
      Noen som har noe tips?  Eller noe som kan hjelpe? Tror jeg får med et par fisk, så må liksom få det på plass litt kjappt, haha!
      Ser de på youtube driver å vokser planter i sumpen, hvorfor i alledager gjør de det? Trodde det skulle fungere som et filter, for å holde det rent😂
      Jeg er relativt trygg på resten av dette med saltvann, men denne sump tingen skjønner jeg ikke! Mulig det er min 17år gamle hjerne som ikke er helt med, men takker for ALLE tips!!
    • By oivind.gran
      Hei
      Lagde denne profilen for snart 3 år siden , men aldri brukt den. Har egentlig en profil til som jeg og min samboer har, men siden det ble litt finger problemer som gjorde at brukernavnet ble feil ,har ikke den blitt brukt heller.

Drømmen startet i april 2018(påtide med ett innlegg her kanskje)

Vi handlet (april.2018)Aqua medic anthias 160 med en drøss av utstyr( ingenting av utstyret er i bruk i dag utenom Maxspect Gyre XF280)
      Aqua medic anthias 160
      Dreambox XS
      BK Double cone 200 med rd3 50w
      RD3 80w retur pumpe
      Maxspect Gyre FX280 x2
      Pacific sun hyperion s2
      Dette karet ble aldri satt opp( egen historie i seg selv, men kort version er : Borret hull i bak glass for shadow overflow box, glass sprakk under borring. Nytt glass er kjøpt med ferdig borret hull, men aldri installert)

- Ett eldre 200l custom AIO kar( Jan Holt kar! ) ble handlet for å midlertidig huse fisk til nytt kar var på plass.( Har enda)

- 400l Shallow kar handlet ( videre solgt 2019)

- RS 425Xl ( Fortsatt i Stua)
      Levende(per feb 2020):
      - Porcupine Puffer (Diadon Holocanthus)
      - Yellow Tang ( Zebrasoma flavescens)
      - Valentini Puffer ( Canthigaster Valentini)
      - Firefish ( Nemateleotris magnifica)
      - Filamented Flasher Wrasse (Paracheilinus Filamentosus) tror jeg. husker ikke helt hvem type det var.
      - Flame Hawk ( Neocirrhites armatus)
      - Molly miller ( Scartella cristata)
      -  Svart og hvit Klovn ( Amphiprion Ocellaris)
      - Filefisk (Acreichtys tomentosus)
      - Eremitt
      -snegler
      - 2stk kråkeboller
      - Hairy mushroom
      - GSP
      - Ricordea
      -Condy anemone
      - sarco
      - finger korall
      Teknisk
      - Lifereef skummer drevet av en Sicce SDC 6.0
      - Gyre 280 x2
      - Jebao SW 4 x2
      -Jebao SW 8 i sump
      -Clarisea SK 5000
      -Jebao DCT 6000 retur
      - 2x Hydra HD26
      -ATO 

IM NUVO Concept Abyss 75L
      Lite korall karantene kar.
      Levende :
      - Snegler av div typer.
      - 2 klovner (Amphiprion ocellaris)
      - Yellow Prawn Goby (Cryptocentrus cinctus)  +  pistol reke (Alpheus bellulus)
      - Lawnmower blenny ( Salarias fasciatus. skal flyttes)
      - Anemone krabbe (Neopetrolisthes ohshimai)

Ett knippe koraller  Favia,acan,duncan,frogspawn,charlize,Acro,trompet,
      Teknisk :
      - Prime HD16
      - Jebao Sw 4
      - IM DC retur pumpe
      - Eheim varmekolbe
      -ATO
      - IM skummer
      - Alkatronic og dosetronic ( testes ut fram til det nye prosjektet er klart med koraller. Litt overkill men...)

THE DREAM  
      Siste er ett custom kar fra Polen. Display på 750l laget av Akwarium Szczein (Przemek)
      Teknisk
      - 2x  Gyre XF350+ ICV6 kontroller
      -5 x Kessil A360X
      - 2x Reef brite bar ( med dimmer kontrollert av Apex)
      - Lifereef sump med skummer,media beholder x3 og refugium.
      - Cor20 retur
      - Apex 2016,AFS, ATK,ALD,FMM, 2x Breakout box,LDK,PMK,PM1
      - 3 power barer
      - Flowmeter til retur, media beholder og UV.
      -  DOS/DDR x 2. Ikke koblet opp siden det blir Alkatronic og dosetronic.
      - Sunpole Magnus 9000l til Lifereef skummer
      - Clarisea SK5000
      Levende :
      - Blue Tang ( Paracanthurus hepatus)
      - Blond Naso (Naso elegans)
      - Melanurus wrasse ( Halichoeres melanurus)

• By Glassrosa
      En nybegynners første år. DEL 1: Drømmen om et saltvannsakvarium.
      Første del i bloggserien om erfaringene jeg gjorde i det første året mitt som saltvannsakvarist. Serien ble gitt som foredrag ved ReefMeet 2017 og 2018 i Drøbak.
      Drømmen om et saltvannsakvarium
      Jeg har alltid hatt lyst på et saltvannsakvarium. De flotte fargene som lyser opp i stua. De hypnotiserende bevegelsene fra anemonene. Unike symbioseforhold. Ekstravagante, fargerike fisk. Lukk øynene, og se det for deg. Bare gjør det. Det er fint, ikke sant? Og mens du sitter der og drømmer deg bort, kommer tanken: hvorfor skulle ikke jeg og kunne mestre saltvann?
      Bildene under, med bildetekst, forteller litt mer om akkurat hva som er så spesielt og unikt, og som inspirerer meg med saltvannsakvarium.

Fantastiske farger og former på koraller og fisk. Bildet er tatt i dyreparken i Wien. Hvem er det vel som ikke kunne tenke seg å ha et lite sykke natur hjemme. En glassboks som umiddelbart tar deg med til en tropisk undervannsverden. Hvor du kan drømme deg bort fra hverdagens mas og bare eksistere i din egen sone. Deg og akvarieverden din!

Enda et eksempel på fantastiske farger og former på koraller og fisk. Store konstruksjoner av ulike organismer og liv. Tenk å ha noe slikt hjemme! Bildet er tatt i akvariet Haus des Meeres i Wien.

Koraller som lyser i black-light/ blå-aktinisk lys! En ellers brun korall kan bli helt fantastisk fargesprakende med blå lyskilde! Dette syntes jeg er kjempekult, og dette er ikke noe du ser i et ferskvannsakvarium! Lurer du på hvorfor de har så sterke farger, så må du følge med videre

Fantastisk kamuflasje, som hos denne sjøhesten! Hvis man ikke ser nøye etter, kan man gå glipp av mye!

Utrolige symbioseforhold, som hos disse klovnefiskene som bor i en anemone. Klovnene får beskyttelse mot større fisk av de stikkende tentaklene til anemonen, og anemonen vil til gjengjeld få mat når klovnefiskene tar med seg mat tilbake eller bæsjer, samt at klovnefisken renser anemonen og beskytter den mot fisker som kanskje vil spise den. Det finnes mange symbioseforhold i naturen, men dette er nok et av de mest berømte, nydeligste og søteste.
      I retrospekt, når jeg ser tilbake, kan jeg si at jeg har en venninne som er veldig nyskjerrig, og som biolog og venn får jeg ofte spørsmål fra henne om alt mulig rart, ting som jeg tar forgitt at er allmenkunskap, bare fordi jeg kan det så godt selv. Å starte opp med saltvann var en ny verden for meg. Plutselig stod jeg i hennes sko og lurte på alt, alt var nytt, og som fersking er det mange wow opplevelser. Alle må starte et sted, og vi alle kunne null på et tidspunkt.
      Har du noen gang vurdert å starte opp et saltvannsakvarium? Eller kanskje du allerede har et? Hva er det som fascinerer deg mest i denne nydelige undervannsverden?

• Create New...