Eagle 825 Posted September 11, 2020 Author Report Share Posted September 11, 2020 Da endelig var jeg på G. Litt kabling og rydding gjenstår. Quote Link to post Share on other sites
e-mu 282 Posted September 12, 2020 Report Share Posted September 12, 2020 Er du fornøyd med lyset så langt? Hvor mye effekt bruker du? Jeg ligger på 90% midt på dagen, og ganske blått, dette mest for at de skal ligne mest på RapidLed lampene jeg har i kantene av karet. Quote Link to post Share on other sites
Eagle 825 Posted September 12, 2020 Author Report Share Posted September 12, 2020 Jeg har bare natural reef valget og kjører 7 dagers innkjøring pluss 0,7 intesity, så litt tidlig å vurdere. Ser foreløpig bra ut, men jeg vil nok ønske litt mer dagslyspreg midt på dagen. Mao. noe mere hvitt/gult. Quote Link to post Share on other sites
Korallboden AS 16 Posted September 12, 2020 Report Share Posted September 12, 2020 Hvis dere ikke har sett denne så gjerne dette gir dere litt info : 1 Quote Link to post Share on other sites
Eagle 825 Posted September 25, 2020 Author Report Share Posted September 25, 2020 Da ha mine lamper vært i gang i 14 dager. Valgte mixed reef innstillinger samt det automatiske innkjøringsprogrammet over 7 dager, hvilket vel betyr en gradvis intensitetsøkning over nettopp 1 uke. Pr nå kjører jeg samme innstillinger med 75% intensitet. Jeg liker lyset lampene gir med disse innstillingene, og korallene mine er av samme oppfatning Kan ikke se at noen har endret karakter, ingen sturer og farger/PE er omtrent som før. Det skal sies at jeg sliter med noe høy nitrat for tiden, så det er også et prosjekt å få på stell. 2 Quote Link to post Share on other sites
Eagle 825 Posted September 26, 2020 Author Report Share Posted September 26, 2020 Slik ser riggen ut etter å ha arrangert kabler så godt det går 1 Quote Link to post Share on other sites
Eagle 825 Posted December 19, 2020 Author Report Share Posted December 19, 2020 Ikke så mye mer nytt å si egentlig, men siden de nye lampene nå har vært i drift i drøye tre måneder, her en kort oppdatering. Jeg kjører fremdeles med det Philips kaller shallow reef innstillinger, har ikke justert spekteret. Jeg liker veldig godt det jeg opplever som et naturlig sollys som lampene gir på dagtid, og skumringslyset er helt supert, ser virkelig en pop-faktor på korallenes farger. Ikke helt lett å gjengi på bilder, så ingen illustrasjoner pr nå. Kjører på 80 % av maks effekt. Det er mindre skimmereffekt enn med de gamle mitraslampene. 1 Quote Link to post Share on other sites
Eagle 825 Posted December 30, 2020 Author Report Share Posted December 30, 2020 I dag har jeg fulgt en direktesending arrangert av amerikanske Coralvue i samarbeid med Luc Vogels, mannen bak utviklingen av CoralCare lampene fra Philips. Selvfølgelig litt tekstreklame, men likevel en noenlunde balansert forklaring på hvordan disse lampene skiller seg fra mye annet av ledlamper. https://m.facebook.com/coralvueaquariumproducts/videos/403211154348161/ En tilleggserfaring jeg ikke har vært observant på før de aller siste dager er at jeg ser en tiltagende vekst av korallvev på undersiden av mange sps’er. Et motargument mot ledbelysning sammenlignet med t5 har vært at lyset er fokusert fra toppen, og dermed ikke kommer til rundt hele korallen. T5 belyser jo 360 grader evt. kun noe fokusert pga reflektorer, men likevel med bedre spredning enn de fleste ledrigger. I CoralCare lampene er ledene vinklet forskjellig og det er en diffusorplate i glass som sprer lyset, dette er godt beskrevet av Vogels i denne videoen. Jeg ser altså nå etter drøye tre måneders drift at korallene mine opprettholder vev, og tildels skaper vev på undersider hvor de gamle ledlampene ikke kom til. Det jeg savner litt med CoralCare er shimmereffekten, en konsekvens av den større lysspredningen. Om savnet blir for stort er det jo en mulighet å supplere med en eller to fokusleds Følgende bilde ble tatt nettopp nå i svakt kveldslys (uredigert) av min nå nærmest eksplosivt voksende staghorn. Skal ta et bilde i dagslys også etterhvert. 2 Quote Link to post Share on other sites
Eagle 825 Posted January 1 Author Report Share Posted January 1 Her et bilde tatt i litt mer type dagslys vinklet fra underside og opp. Ikke så lett å se, men alle grener av korallen i aktiv vekst har vev og polypper også på undersiden. 1 Quote Link to post Share on other sites
Tomas 211 Posted January 2 Report Share Posted January 2 Interessant å lese! Disse lampene må virkelig vurderes når jeg skal bytte lis ved neste korsvei. (på vegne av lommeboka så håper jeg det blir lenge til!!!) Takk for at du deler erfaringene Tom Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts