Jump to content

Oppdatering lys

Recommended Posts

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er terningen (eller var det loddet) kastet som Cæsar sa... Etter å ha tenkt at nå bør jeg vente pga skyhøy valuta, så dukket det jaggu opp et fristende tilbud via norsk butikk med 17% rabatt p

Jeg er spent på resultatet ditt @eques😛 Selv kjenner jeg på en snau grad av schizofreni her. Det viste seg at det er kun to lekter i taket jeg kan finne over akvariet, de er maksimalt uheldig pla

I dag har jeg fulgt en direktesending arrangert av amerikanske Coralvue i samarbeid med Luc Vogels, mannen bak utviklingen av CoralCare lampene fra Philips. Selvfølgelig litt tekstreklame, men li

Posted Images

• 2 weeks later...

Da ha mine lamper vært i gang i 14 dager.

Valgte mixed reef innstillinger samt det automatiske innkjøringsprogrammet over 7 dager, hvilket vel betyr en gradvis intensitetsøkning over nettopp 1 uke.

Pr nå kjører jeg samme innstillinger med 75% intensitet.

Jeg liker lyset lampene gir med disse innstillingene, og korallene mine er av samme oppfatning😎 Kan ikke se at noen har endret karakter, ingen sturer og farger/PE er omtrent som før.

Det skal sies at jeg sliter med noe høy nitrat for tiden, så det er også et prosjekt å få på stell.

• Like 2
  • 2 months later...

Ikke så mye mer nytt å si egentlig, men siden de nye lampene nå har vært i drift i drøye tre måneder, her en kort oppdatering.

Jeg kjører fremdeles med det Philips kaller shallow reef innstillinger, har ikke justert spekteret. Jeg liker veldig godt det jeg opplever som et naturlig sollys som lampene gir på dagtid, og skumringslyset er helt supert, ser virkelig en pop-faktor på korallenes farger. Ikke helt lett å gjengi på bilder, så ingen illustrasjoner pr nå.

Kjører på 80 % av maks effekt.

Det er mindre skimmereffekt enn med de gamle mitraslampene.

• Like 1
  • 2 weeks later...

I dag har jeg fulgt en direktesending arrangert av amerikanske Coralvue i samarbeid med Luc Vogels, mannen bak utviklingen av CoralCare lampene fra Philips.

Selvfølgelig litt tekstreklame, men likevel en noenlunde balansert forklaring på hvordan disse lampene skiller seg fra mye annet av ledlamper.

https://m.facebook.com/coralvueaquariumproducts/videos/403211154348161/

En tilleggserfaring jeg ikke har vært observant på før de aller siste dager er at jeg ser en tiltagende vekst av korallvev på undersiden av mange sps’er.

Et motargument mot ledbelysning sammenlignet med t5 har vært at lyset er fokusert fra toppen, og dermed ikke kommer til rundt hele korallen. T5 belyser jo 360 grader evt. kun noe fokusert pga reflektorer, men likevel med bedre spredning enn de fleste ledrigger.

I CoralCare lampene er ledene vinklet forskjellig og det er en diffusorplate i glass som sprer lyset, dette er godt beskrevet av Vogels i denne videoen.

Jeg ser altså nå etter drøye tre måneders drift at korallene mine opprettholder vev, og tildels skaper vev på undersider hvor de gamle ledlampene ikke kom til.

Det jeg savner litt med CoralCare er shimmereffekten, en konsekvens av den større lysspredningen. Om savnet blir for stort er det jo en mulighet å supplere med en eller to fokusleds😎

Følgende bilde ble tatt nettopp nå i svakt kveldslys (uredigert) av min nå nærmest eksplosivt voksende staghorn. Skal ta et bilde i dagslys også etterhvert.

9D7331A2-D2F1-40BD-AFA2-204E52CDB6A2.jpeg

• Like 2

Her et bilde tatt i litt mer type dagslys vinklet fra underside og opp. Ikke så lett å se, men alle grener av korallen i aktiv vekst har vev og polypper også på undersiden.

A7D68634-E57C-4FFC-98BA-63AD650FEA57.jpeg

• Like 1

Interessant å lese! Disse lampene må virkelig vurderes når jeg skal bytte lis ved neste korsvei. (på vegne av lommeboka så håper jeg det blir lenge til!!!) :D 
Takk for at du deler erfaringene Tom