Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Eagle

Oppdatering lys

Recommended Posts

7 minutter siden, Mr_Stian skrev:

Hva mener du med uttrekksverdi på gipsplater? Det jeg tenkte på var selve pluggen som du bruker i gips. Der finnes det varianter som kan holde 45kg på plugg.

Jeg tenker å sette opp en list i taket som du skrur fast i stender. Så skrur du lampene fast i denne listen. Så får du noe med bedre hold enn gipsen. 

Kanskje det var ikke riktig ord det jeg skrev... beklager det. Den jeg er bekymret for er at gipsplater på taket ikke tåler så mye vekt og alt (lampa og gipsplate) faller ned... det er jeg meget redd for. Lander jeg kommer fra brukes aldri det, så jeg har ikke så mye kunnskap om det.

En liste som skrus på taket med gips plugger? Er det for å dele vekten mellom flere gips plater? Jeg tenker at, hvis hver enkelt gipsplater holder mer enn 10 kg, jeg skal gå for enkelte gips plugger som holder mye mer en 10 kg. Jeg vil sove rolig 🤣🤣🤣🤣🤣😂

Takk for svaret.

Better safe than sorry. 
firkant aluminiumsrør f eks bygget lite og ser jo greit ut. Du kan også bruke en Elektrisk «stender finner»  Om du ikke ser hvor stendetverket er

image.thumb.jpg.b07689e1bcf475ebedd215a64f7953fd.jpgDa er lampene mottatt i heimen, fy så tunge de er🥴

Blir nok ingen montering før etter ferien.

Et lite tips til dere som Har kjøpt Phillips lys. Phillips holder på og lage oppheng til lampene sine som kan festes på bakvegg :) Da slipper du og feste i taket eller gjøre noe risky

På 1.7.2020 klokken 21.51, Eagle skrev:

Da er lampene mottatt i heimen, fy så tunge de er🥴

Blir nok ingen montering før etter ferien.

Hæ!? Klarer du å ha nytt utstyr liggende uten å åpne, montere og klå!?!?  Trodde ikke det var mulig jeg.... respekt!

Blir spennende å se disse live! Let us know!

2 timer siden, Tomas skrev:

Hæ!? Klarer du å ha nytt utstyr liggende uten å åpne, montere og klå!?!?  Trodde ikke det var mulig jeg.... respekt!

Blir spennende å se disse live! Let us know!

Jeg har samme problem som du vet, hahahaha!

På 10.7.2020 klokken 11.38, Korallboden AS skrev:

Et lite tips til dere som Har kjøpt Phillips lys. Phillips holder på og lage oppheng til lampene sine som kan festes på bakvegg :) Da slipper du og feste i taket eller gjøre noe risky

Interessant.

Har du noe data på dette? Feste i bakkant av akvariet eller i vegg?

Jeg ble litt skeptisk når jeg pakket ut og oppdaget at alt er i selve lampen med en helt standard shukoplugg til stikkontakt. Har jo vært vant til at det er en ekstern piwersupply. Blir stor tyngde å feste fra tak.

@e-mu har du noe input om du har gjort noe ekstra for å feste dine?

@Tomas, jeg har selvfølgelig pakket ut lampene og sett på dem😎 Ble bare litt snau tid til å gjøre en slik endring tett på ferie.

At det kommer alternative oppheng kan faktisk bety jeg vil vente enda lenger om det ikke er leeeenge å vente.

Jeg er jo så heldig at jeg ikke trenger å tenke så mye på det estetisks, da mitt akvarium er innebygget. Det jeg har gjort er at jeg har et rammeverk skrudd fast i lektene som holder gipstaket i vaskerommet hvor akvariet står. OM det hadde vært nødvendig kunne jeg ha festet de gjennom lektene og inn i taksperrene. Det fine med denne løsningen jeg har laget, er at i det rammeverket som er skrudd opp i taket, kan jeg flytte hvert av lysene, frem og tilbake, uten å endre innfestingen når den først er gjort. I tillegg så kan jeg gjemme/strekke alt av ledninger i rammeverket, slik at det ikke henger ned overalt.

Nåværende tre mitraslamper er festet i to alu skinner som igjen er festet i fire punkter i taket. Taket er fra 1964, altså ikke gips, men treplater av noe slag.

Min opprinnelige plan var å feste to av philips lampene i nåværende festepunkter, to punkter/lampe, og den tredje lampen i to nye festepunkter.

Er dette trygt eller ikke, noen som kan uttale seg om jeg må forsterke taket på noe vis med tanke på vekten av lampene?

Ideelt sett skulle jeg gjerne brukt noen festebraketter på bakkant av akvariet, men alt jeg har sett av slikt fra andre fabrikater duger ikke da karet står for tett på veggen, og slike braketter er så digre🤔

Finner nok lektene enkelt, men er det nødvendig å gjøre noe mer enn å skru lampefestene direkte i takplatene?

Tenker på om de tåler vekten, 7 kg/lampe altså 3,5 kg pr punkt.

Lektene er neppe optimalt plassert i forhold til hvor karet står og optimal posisjon for lampene😔

Er på ferie nå, så dette blir et prosjekt i august.

Du vet ikke hva slags materiale takplatene er laget av? Tror man begynte å bruke såkalte takkess på 60 tallet, problemet er da ikke selve platen, men hvordan de er festet. Noen ganger brukte man bare litt store papirsitfter, og de skal det ikke mye til for å dra ut.

Nedenfor skal jeg forsøke å forklare hvordan jeg ville ha gjort det, om jeg var usikker på om taket holder.

Om ikke jeg husker feil, så går taksperrene dine paralellt med akvariet ditt. Da vil antaglig lektene ligge 90 gr på disse. Husker ikke om du har malt, slett tak, men hvis ikke så får du også et hint på om dette er rett ved å se hvordan platene ligger.

Om jeg har rett, så ville jeg ha funnet 4 stk punkter som passer for lyset ditt, ca midt over akvariet, men ikke  nødvendigvis midt over. I disse punktene ville jeg skrudd opp en trekloss, på f.eks 50x50x50mm i hvert festepunkt. Husk å forborre, så ikke klossene sprekker, og det er viktig at du treffer lektene. Når disse er på plass, så lager du to lekter, litt kortere enn akvariet som du fester i klossene igjen, husk å forborre også her. Du har nå to 'skinner' som du kan feste lysene i, hvor de kan 'justere' avstand mellom lampene som de vil.

Dette er kanskje ikke den mest 'konevennlige' måten, men hvis du gjør dette pent og med samme farge som taket, så kan det bli ganske anonymt. Det går jo an å bruke en slags aluminiumsskinne taket også, men den vil jo synes mer.

Jeg er på ferie nå, så kan ikke ta noen tester på et par uker.

Taket har jeg malt et par ganger ila de 30 årene vi har bodd der. Huset er bygget 1964, og taket er helt plant, egentlig aldri lagt merke til noen skjøter mellom plater.

Leser at det var vanlig på den tiden å legge treplater mot evt lekter, antagelig skrudd , evt spikret?

Under der noe som kanskje kan være papp som da er stiftet?

Om så bør vel lampene festet med skruer inn i de øvre treplatene gi tilstrekkelig bæreevne?

På den tiden, brukte man ofte noe som kaltes halvharde plater. Det var plater laget av løse trefiber som ikke var hardt presset sammen. Disse tåler svært lite belastning, faktisk dårligere enn gips.

Det ble også brukt huntonitt, dette er brune trefiberplater på ca 6 mm, disse er heller ikke mye hold i. Men hvis det er slike i taket, er det sikkert noe annet over som det er hold i.

Du får prøveborre et hull, kommer det hvitt spon ut og du har mer enn 10 mm materiale, da er jeg ganske sikker på at det holder.

Kommer det brunt spon ut, ikke så sikker.

Takk for tips e-mu.

Vil ikke ta noen sjanser, så sjekker status via de hullene den gamle riggen er skrudd i etter ferien.

Lamper ennå ikke montert😎

Jeg har kommet til st jeg helst vil unngå en takfestet løsning, heller se om det finnes eller kan bygges et railsystem som hviler på endene av karet.

Kravene blir da:

Må kunne bære 21 kg (3x7 kg, tre lamper).

Bør ikke se for provisorisk/Reodor aktig ut, siden alt er åpent i stua.

Helst høydejusterbar slik at lampene kan henge fra 15 til 25 eller 30 cm over vannflaten.  

Med utgangspunkt i følgende bilde, usikker på om denne tåler vekten, så tenker jeg å la lampene henge i vaier over🤔

noen inputs om mulige løsninger?

B375EDB2-65CF-4557-BA9E-E514DD5B8B56.jpeg

På 22.8.2020 klokken 16.57, Eagle skrev:

Lamper ennå ikke montert😎

Jeg har kommet til st jeg helst vil unngå en takfestet løsning, heller se om det finnes eller kan bygges et railsystem som hviler på endene av karet.

Kravene blir da:

Må kunne bære 21 kg (3x7 kg, tre lamper).

Bør ikke se for provisorisk/Reodor aktig ut, siden alt er åpent i stua.

Helst høydejusterbar slik at lampene kan henge fra 15 til 25 eller 30 cm over vannflaten.  

Med utgangspunkt i følgende bilde, usikker på om denne tåler vekten, så tenker jeg å la lampene henge i vaier over🤔

noen inputs om mulige løsninger?

Det er interessant å se at vi er flere som sliter med det samme... Jeg må henge opp bare en lampe, men elendighet er order som beskriver tilpasningsmuligheter jeg har med vegger og tak konstruksjon... Så jeg vurderte tidligere tre alternativer:

1.- 

2.- 

3.- 

Det jeg likte best og som jeg tror kan holde 7 kg er alternativ 1. Jeg begynte å søke noen som hadde utstyr for å bøye alu rør og jeg kjenner en som kunne gjøre det for meg med riktig utstyr/verktøy men det skulle være på 15 eller 18 eller 22 mm rør... men Bauhaus har ikke i disse dimensjoner (20 mm eller 25 mm)... så jeg fikk tilbud fra flere andre som er grossister, og for 1 alu rør (22 mm diameter og 2mm tykk) på 6 meter delt i to kom på 1500 kr... utrolig dyrt. Hvis vi er flere blir jo billigere, fordi minst går på 1500 kr.

Alternativ jeg vurderer nå er alu firkant rør på 20 mm (som porsa montering) med flere støtte punkter...

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Etter mye om og men og frem og tilbake i huet mitt er det takoppheng som blir løsningen.

Fikk ikke kabalen til å gå opp med manglende designmessig akseptable kantmonterte rigg,er, samt det faktum at det ikke er så gøy å legge den store vekten på kanten av akvariet.

Jeg monterer to slike i taket festet i taklektene med solide skruer:

https://www.elektroimportoren.no/din-montasjeskinne-ts-35-hullet/1272751/Product.html?Event=livesearch

Jeg har ennå ikke lokalisert lektene helt presist, men alt tyder vel på at det blir 3 stk å feste skinnene i. Tenker å male dem hvite og feste vaierfestene til lampene med skrue/mutter med en dråpe lim.

Da blir det en slank rigg som ikke utgjør en for stor negativ WAF😎

Burde vel være realistisk å ha lampene i drift ila noen få uker...

Hei!

Jeg tror jeg blir ferdig med installering av min Coralcare gen2 i dag! Jeg gleder meg skikkelig! Når jeg blir ferdig poster jeg et bilde, men frem til da må jeg takke alle sammen, spesielt til @Tomasog @Eagle.

Jeg kan ikke vente mer!!

Jeg er spent på resultatet ditt @eques😛

Selv kjenner jeg på en snau grad av schizofreni her. Det viste seg at det er kun to lekter i taket jeg kan finne over akvariet, de er maksimalt uheldig plassert i forhold til akvariet.

Derfor tilbake til tenkeboksen med påfølgende beslutning, har i dag bestilt hvite alurør og hvite knuter fra Porsa.dk. Lager en rigg som ligner denne skissen Dream Aquarium i Bergen sendte meg.

Altså et stativ som står på gulvet utfor hver kortside av karet, lampene  henger i vaiere på tverrstaget.

Dette må bli sterkt nok, bygges altså i samme materiale som porsabordene 4 av 5 akvarister har akvariene sine på og tyngden hviler direkte på gulvet, ingen belastning på karet.

4CB6828D-DA11-44D1-9AF1-5709C2102F0E.jpeg

Dere blir nå noen tungvektere innen akvarielys :D
Det blir spennende å se resultatet på begge løsningene deres

Jeg har strukturen ferdig montert og lampa skal være operativ i dag. Det blir ikke så prof som @Eaglesin, men litt provisorisk også. Jeg kjøpte noen alu firkantet rør hos Bauhaus og ble uproblematisk å lage det... spørsmålet nå er om jeg skal lakkere strukturen eller ikke... noe mer å tenke på... Jeg har hvit gummilakk i spray... Kanskje jeg prøver i dag... for å få det tørket ila kvelden.

Lampa ble endelig på plass i går! Men... jeg skal ikke poste noen bilde ennå fordi jeg må gjøre ett par enkelte endringer først, men den jeg kan si er at jeg er meget fornøyd med lampa så langt! Akvariet mitt er 78 cm dypt og lampa står 45 cm over vannet... dvs ca.120 cm over sand = 120 cm over myke og LPS koraller. Alle koraller var lukket etter nesten to dager uten lampe, men 5 minutter etter at Coralcare var på og bare 5% av styrkelsen alle koraller åpnet seg som 2 timer etter at de andre lamper hadde slått seg på. Det er veldig lovende!

Fargemessig, jeg må leke litt med parameterne og se hva er mulig og ikke mulig, men fargene til korallene ser mye bedre ut fordi lys spekter (er det riktig ord?) er bedre og like i hele akvariet.

Jeg skal få lampa litt lengre ned i dag, litt vedlikehold av akvariet og poster noen bilder.

TTT Ting Tar Tid.

Sist helg skulle jeg montert rigg med nye lys. Bestilte fra Porsa.dk hvite alurør og knuter, men ved mottak var to av rørene i sølv😩

Måtte derfor bestille nye i hvitt som ble mottatt i går. Så om jeg ikke blir overkjørt av toget skal montering finne sted til helgen.🙏🙏🙏

Hei!

Jeg hadde helt glemt å dele her hvordan ble det hos meg! Mine var også i sølv men jeg brukte hvit gummilakk og det har gått veldig bra! Her er resultaten:

IMG_20200904_193237.jpg

IMG_20200908_210347.jpg

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]