Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Eagle

Oppdatering lys

Recommended Posts

Jeg har kjørt LED i form av GHL Mitras 6100HV siden 2012 og har vært veldig fornøyd med det. Lampene virker fremdeles bra, har ikke gjort noen PAR målinger verken før eller nylig, men synes lampene har fungert som ønsket. Litt kronglete etter dagens standard å være avhengig av et windows PC basert kontrollprogram, men har vel heller ikke vært nødt til å gjøre noen endringer de siste 6-7 årene...

Nå begynner investeringsgenet å røre på seg og lurer derfor på å bytte lamper. Tenker å beholde Mitrasene, men bruke de til noe mindre krevende oppgaver som belysning på mine ferskvannskar.

Det er mye på markedet, men det blir fort å tenke highend lamper, så pr nå står det mellom:

-Mitras 7xxx, altså fortsatt GHL, men nå med noe bedre fleksibilitet på programmering/kontroll, bør fortsatt ha 3 lamper

-AI Hydra64HD eller 32HD, usikker på hvilken og antall, kanskje kombinere 2x64 + 1x32 eller 4x32

-ATI Straton, ser veldig fine ut designmessig og tror 2 stk er nok

Faktorer som betyr mye er design fordi lamper vil henge fritt og åpent i stua, at de er lydløse av samme grunn, at de gir et så fullspektret lys som mulig, at de er holdbare (må vare noen år), og at de er enkle/moderne å programmere.

Vet det finnes endel andre gode alternativ, men noen vet jeg at jeg ikke vil ha pga. design og at de støyer, blant disse er Philips, Kessil og Ecotech derfor allerede eliminerte alternativer.

Jeg har også sett litt på LED/T5 hybrider, men ser personlig ikke noen absolutte fordeler jeg må ha med T5.

Regner med det finnes noen inputs og synspunkter til meg fra forumets guruer😄

Må bare spørre, Philips  Coralcare Gen 2 er også uaktuell? Mye bedre design for åpne løsninger, enn første generasjon. Og helt stille er de også.

Tom

Hvorfor ikke Kessil?

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

20 timer siden, e-mu skrev:

Må bare spørre, Philips  Coralcare Gen 2 er også uaktuell? Mye bedre design for åpne løsninger, enn første generasjon. Og helt stille er de også.

Vel Gen2 ser jo ikke så gærent ut. Klarer ikke finne noen som selger denne, men det kommer vel. Forstår det slik at Philips og Straton fra ATI er ganske sammenlignbare med hensyn til teknologi og absolutt i toppsjiktet mitt.

Hvordan er erfaringene dine nå som du har brukt Gen1 en stund? 

11 timer siden, oivind.gran skrev:

Tom

Hvorfor ikke Kessil?

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Pga. Design, fokus/mangel på spredning av lyset, antall ledvarianter i hver puck/lampe og det antall lamper jeg antagelig må ha.

Mitt inntrykk av Kessil er at fungerer fint som supplerende spotlys til annet lys, kanskje mindre egnet som eneste lyskilde.

Det er mulig jeg har misforstått😉

11 timer siden, Eagle skrev:

Pga. Design, fokus/mangel på spredning av lyset, antall ledvarianter i hver puck/lampe og det antall lamper jeg antagelig må ha.

Mitt inntrykk av Kessil er at fungerer fint som supplerende spotlys til annet lys, kanskje mindre egnet som eneste lyskilde.

Det er mulig jeg har misforstått😉

Okay.. Vi har alle noen preferanser(heldigvis)  

Skal ikke påstå noen ting  jeg, men BRSTV har testet a360X for eksempel å den kom veldig godt ut med tanke på gjevn spredning og riktig spektrum. 

14 timer siden, Eagle skrev:

Vel Gen2 ser jo ikke så gærent ut. Klarer ikke finne noen som selger denne, men det kommer vel. Forstår det slik at Philips og Straton fra ATI er ganske sammenlignbare med hensyn til teknologi og absolutt i toppsjiktet mitt.

Hvordan er erfaringene dine nå som du har brukt Gen1 en stund? 

For det første så gir de et lys som minner mye om T5 lys, dvs det er veldig jevnt spred utover og gir mindre skyggepartier enn de lysene jeg har hatt til nå. Har ikke så mye SPS i karet ennå, men på grunn av tilfeldigheter og en lat akvarist så havnet noen Montipora sp fragger på bunnen av akavariet mitt, som har en vannstand på over 100cm. Det har ikke hindret disse i å vokse og trives, det er jeg veldig fornøyd med. Jeg har jo akvariet bygget inn i veggen, så jeg blir ikke sjenert av designet på Gen 1 av lampene.

De er jo helt stille, siden de har passiv kjøling, noe som er veldig bra. Har for tiden 2 stk Coralcare, 3 stk Rapidled Onyx og en Mitras 6100. Vil nok erstatte de siste med 2-3 Coralcare etter hvert:)

På den negative siden, kan nevnes at de ikke har noen form for månelys med månefase slik en del lamper har. Man kan kanskje imitere dette med å programmere et svakt blått lys på deler av natten, men den vil da ikke følge noen månefase. Knakje dette er med i Gen 2, men det vet jeg ikke. Om man er opptatt av reflekser (skimmering) er det også nesten fraværende på Gen 1 av lampene, men skal være mer fremtredende på Gen 2.

Forøvrig så fant jeg denne ganske nye artikkelen om Gen 2 https://reefbuilders.com/2020/02/26/philips-coralcare-gen2-2020-review/# . I bunnen av den var det også en link til en annen test av Gen 1 som var interessant lesning.

Takk for delte erfaringer, skal absolutt ta med gen2 i vurderingen.

Linkene dine har jeg lest, og de gir pr nå den beste beskrivelsen jeg har funnet.

I dag kom de første nettbutikkene med priser også👍

Vinner i designkonkurransen så langt er ATI Straton😎

25 minutter siden, Eagle skrev:

Vinner i designkonkurransen så langt er ATI Straton

Det er jeg helt enig i. Utrolig at de klarer å få nok kjøling med den designen.

Jeg har vært i kontakt med ATI direkte, Det er jo lite info å finne på nett om Straton, Straton er kanskje for nye ennå. De anbefaler 3 lamper til mitt kar med mål 160x75x55, hvor 55 er vanndybde. En fordel er at ikke er nødvendig med noen ekstra fordyrende interfacer mellom lamper og kontrollenheter. Hver Straton har wifikontakt innebygget.

Etter å brukt deler av helgen på å lese diverse er mine alternativer som følger:

1. GHL Mitras 7206 - 3 stk

2. ATI Straton - 3 stk

3. Philips Coralcare 2gen - 2 evt 3 stk*

4. AI Hydra 64HD - 3 stk

*Såvidt jeg kan bedømme bør Philips og Straton dimensjonsmessig være ganske like, usikker på om 2 holder eller 3 må til av Philips.

Et tema kan evt. være også i tilfelle Straton eller Philips å satse på 2 og om det ikke holder, så kombinere med noe mindre type spotbelysning Kessil A80 eller lignende.

Ikke enkelt dette, men dyrt blir det i alle fall🤔

Grunnet covid-19 og krangel mellom Saudi Arabia og Russland om oljepriser har mitt lysprosjekt fått et noe ufrivillig opphold. En kollaps av den norske kronen grunnet nevnte årsaker gjør ikke slike investeringer veldig fristende for tiden. Norske butikker har skrudd opp priser ganske så mye, noe som de selvfølgelig antagelig må gjøre for å beholde en viss lønnsomhet.

Fordelen er jo at man får tenkt litt videre, og i mellomtiden kan man jo myse på nye produkter i led markedet.

Et lys jeg har sett på de siste ukene er faktisk Kessil AP9X, som kanskje kan være et alternativ, ser bedre ut spektrummessig enn tidligere Kessil lamper. Pris og antall blir en faktor, tror jeg antagelig må ha 3 stk.... At den kun leveres i svart er også en downside.

Så Kessil AP9X kommer til i listen jeg har satt opp tidligere.

Videre må jeg konstatere at sps veksten min har avtatt en del, jeg finner ingen plausibel forklaring på dette annet enn årsak i lys. Kjemien er på stell for å si det slik.  Kan spekter i mine gamle GHL være i ferd med å degraderes?

Uansett med håp om styrking av kronen, og dertil korrigering av priser i Norge satser jeg på en beslutning etter sommerferien.

Da er terningen (eller var det loddet) kastet som Cæsar sa...

Etter å ha tenkt at nå bør jeg vente pga skyhøy valuta, så dukket det jaggu opp et fristende tilbud via norsk butikk med 17% rabatt på 17. mai.

Så nå har jeg bestilt 3 stk Philips Coralcare Gen2 lamper pluss kontroller, og satser på at de er leveringsklare i løpet av sommeren.😛

På 19.5.2020 klokken 10.31, Eagle skrev:

Da er terningen (eller var det loddet) kastet som Cæsar sa...

Etter å ha tenkt at nå bør jeg vente pga skyhøy valuta, så dukket det jaggu opp et fristende tilbud via norsk butikk med 17% rabatt på 17. mai.

Så nå har jeg bestilt 3 stk Philips Coralcare Gen2 lamper pluss kontroller, og satser på at de er leveringsklare i løpet av sommeren.😛

Hei, hvor har du bestilt? Jeg er sikker på at jeg skal ha en, men prisen har gått opp voldsomt... Jeg så ikke ingen tilbud forresten...

10 timer siden, eques skrev:

Hei, hvor har du bestilt? Jeg er sikker på at jeg skal ha en, men prisen har gått opp voldsomt... Jeg så ikke ingen tilbud forresten...

Vi har hatt disse i vår nettbutikk siden dem ble lansert :) Vi har nå regulert prisen etter Phillips har endret pris. Første leveranse for dem som ha forhåndsbestilt er forventet utlevert første uken i Juni :)

Ta en titt her:
https://www.korallboden.com/categories/phillips

Vi kjører ut en lanserings kampanje på disse lampene i disse dager. pris : 8800,- ut juni 7399,-

1 time siden, Korallboden AS skrev:

Vi har hatt disse i vår nettbutikk siden dem ble lansert :) Vi har nå regulert prisen etter Phillips har endret pris. Første leveranse for dem som ha forhåndsbestilt er forventet utlevert første uken i Juni :)

Ta en titt her:
https://www.korallboden.com/categories/phillips

Vi kjører ut en kampanje nå. Hvis du kjøper mer en 1 lampe så vil du få gratis frakt :)

Hei. Tusen takk, men jeg trenger bare en bedre pris som Eagle skrev ;)

Akkurat nå, eques skrev:

Hei. Tusen takk, men jeg trenger bare en bedre pris sin skrev Eagle ;)

Ta og oppdatert siden vår nå :)

Vi kjører nå lanseringskampanje på lampene på vår side. Da får de som ønsker en bedre pris på lampene :)

1 time siden, Korallboden AS skrev:

Ta og oppdatert siden vår nå :)

Vi kjører nå lanseringskampanje på lampene på vår side. Da får de som ønsker en bedre pris på lampene :)

Da vet jeg hva jeg skal bruke en del av mine feriepenger til :D Tusen takk!

12 timer siden, eques skrev:

Hei eques

Jeg bestilte via Dream Aquarium som hadde tilbud på 17. mai, og bare da.

Siden jeg skal ha 3 lamper bestilte jeg også kontroller, om man skal ha bare en lampe har jeg forstått det slik at kontroller er unødvendig.

Det er veldig lite info om de nye lyesene og den nye kontrollen men ut fra hva vi vet og av erfaring så må du ha kontroller også. 

Gen 1 var slik at lysene kunne ikke kontrolleres utenom kontroller så den gikk på 100 uansett.

Med gen2 så har dem flyttet noe fra lampen inn i kontrolleren for å kunne selge dem i USA + for å få lampene mindre. Hvis du ikke har kontroller så vil du heller ikke kunne kontrollere lampen via WIFI. Her har dere et lite utkast:

《Where the previous controller could only be programmed through USB, the new controllers also offer wireless control through an app. This app makes it easy to program the lights using a smartphone, sharing programs from user to user works flawlessly.》

Hei alle sammen.

Tilbake til Coralcare lamper... de er ganske tunge... hvordan går det å feste de til gippstak? Tåler de så mye vekt? Jeg er litt veldig bekymret av tak kollaps!

På forhånd takk!

10 timer siden, eques skrev:

Hei alle sammen.

Tilbake til Coralcare lamper... de er ganske tunge... hvordan går det å feste de til gippstak? Tåler de så mye vekt? Jeg er litt veldig bekymret av tak kollaps!

På forhånd takk!

Gen2 er mye lettere en gen1 er så det er ikke noe problem. for å unngå mange hull i taket kan du 1: feste alle punktene i en 2x4 eller noe finere for så å skru dem den i taket på 120cm (hvor lekter etc ligger)

Eventuelt kan du bygge deg et feste til dem :)

Det finnes gips plugger som har en uttrekksverdi på 45 kilo på enkelt lags gips. Så alt går. Ulempen er at du må til med ett 10mm hull. 

Jeg hadde nok laget en list av noe som en får skrudd i stender for så å henge lampen i. 

På 12.6.2020 klokken 20.12, Korallboden AS skrev:

Gen2 er mye lettere en gen1 er så det er ikke noe problem. for å unngå mange hull i taket kan du 1: feste alle punktene i en 2x4 eller noe finere for så å skru dem den i taket på 120cm (hvor lekter etc ligger)

Eventuelt kan du bygge deg et feste til dem :)

Det har jeg tenkt, men jeg har ikke kommet på noe som jeg blir 100% fornøyd... Fordi, hvis jeg må skru noe til akvarie skapet vil jeg kun gjøre det til bakside, ikke venstre og/eller høyre side...  

På 13.6.2020 klokken 11.15, Mr_Stian skrev:

Det finnes gips plugger som har en uttrekksverdi på 45 kilo på enkelt lags gips. Så alt går. Ulempen er at du må til med ett 10mm hull. 

Jeg hadde nok laget en list av noe som en får skrudd i stender for så å henge lampen i. 

Du tenker å legge en stativ som "sitter" på akvarie kantene?

Hva er uttrekksverdi av gipsplatter? Over 8 kg da?

På 15.6.2020 klokken 13.01, eques skrev:

Du tenker å legge en stativ som "sitter" på akvarie kantene?

Hva er uttrekksverdi av gipsplatter? Over 8 kg da?

Hva mener du med uttrekksverdi på gipsplater? Det jeg tenkte på var selve pluggen som du bruker i gips. Der finnes det varianter som kan holde 45kg på plugg.

Jeg tenker å sette opp en list i taket som du skrur fast i stender. Så skrur du lampene fast i denne listen. Så får du noe med bedre hold enn gipsen.