Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
  • 0
John-Tore Haugen

Saltvannsakvarium kjøres uten skummer, mekanisk filter eller sump

Question

Har noen på forumet erfaring med å kjøre system kun med LS og sand som filtrering?

Jeg kjører per i dag en nano-tank med følgende tekniske oppsett: Tunze Nanostream 6015 (1800 l/t) og Varmekolbe Eheim Jäger 50W. (2*Tunze Led Eco Chic) i et 54-liters akvarium.

Av filtrering har jeg kun ca 5kg med LS og ca 2,5cm tykt lag med sand. Bytter 5-8 liter vann hver uke, og bruker algeskrape på glasset etter behov.

Systemet har nå kjørt i ca 8 mnd, og ting har gått strålende så langt. Har kun 2 Klovnefisker + div nyttedyr og to koraller. Jeg mater veldig forsiktig med small pellets, og ser at fiskene spiser opp etterhvert som jeg mater.

Har noen erfaring med kun LS-filtrering på større system? Altså med større tank og flere enn 2 fisker? 

Fordelene med et slikt system er at jeg slipper å tømme/ rense skummer, slipper å rense filtersokk, rense returpumper osv osv. Akvariumet er enkelt å holde rent med algeskrape. Å bytte en bøtte med vann i uka ser jeg på som helt uproblematisk. Jeg har selvfølgelig lest side opp og side ned med fordelene med skummer, filter, sump osv. Så det er ikke den diskusjonen jeg er ute etter. Jeg lurer bare på om noen får dette til å fungere i litt større skala.

Litersyken har tatt meg for lengst, så er i gang med planleggingen av neste tank. Øker forsiktig, og tenker rundt 100 liter +- på neste prosjekt, mest pga mangel på plass. Men det blir litt opp og fram. Tenker å ha den i tillegg til den jeg allerede har. Så bruker jeg den gamle til «backup».

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Jeg har hatt 350 L som jeg kjørte uten skummer og sump. Det er ikke noe problem å gjøre det men du er da nødt ( uten unntak) til å bytte 15-20% vann i uka. Og jeg hadde også et bøtte filter som jeg kjørte biopellets og kull i. Jeg hadde lest meg opp på en som hadde et fantastisk kar i utlandet. Og han kjørte på denne måten. Husker ikke hva den heter nå men Louise reef eller noe... Det eneste jeg sleit litt med var å ha sps. Og å få finn farge på de. Alt annet blomstret og vokste. Du burde også ha en pumpe som tar overflate hinna. Jeg brukte en Ehim skim 350. https://www.zoopermarked.no/eheim-skim-350

• 0

Jeg har hatt noen slike prosjekter, dette var det første hvor jeg brukte omvendt bunnfilter og korallsand i et bøttefilter:

Den gang fantes ikke LS, men det ble nok en biologisk filtrering vha bakterier i bunnlaget og i bøttefilteret.

I 1986-87 startet jeg opp et 150 liter med LS og bøttefilter, hyppige vannskift, karet ble supplert med en AJ Nilsen luftdrevet skummer i 88. Fungerte egentlig veldig bra både før og etter skummer pga minimal fiskebestand og dertil lite fóring.

Så hadde jeg en 60 liter jeg kjørte noen måneder kun med LS og sirkulasjon i 2006. Dette karet var mer et lite teknisk testprosjekt, så koblet til en liten sump og en hangon skummer litt senere.

Basert på dette og hvordan jeg tenker nå så bør det gå fint i kortere eller lengre perioder å kjøre kun LS som eneste filtrering. Et absolutt must er at næring tilført er mindre eller lik næring filtrert bort i LS. Mao. Ikke mer fór enn et minimalt antall fisk spiser opp. Og vannskift er også viktig, og jo mer du skifter jo bedre, viktigere nesten med volum enn hyppighet...

Ellers er jo ikke fisk et absolutt must i et kar heller, uten bør det absolutt være mulig å drifte over lang tid.