Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Magk

Nytt akvarium

Recommended Posts

Hei, 

Driver å tegner akvarierom og har noen spm. jeg håper dere kan hjelpe meg med. 

Rommet vil være 220x350 og akvariet som er 80cm dypt vil være plassert i langveggen. Med mindre kar og utstyr på veggen vis-a-vis akvariet vil jeg effektivt ha 100-110cm å bevege meg på (dvs. Ca. 100x350cm fri gulvplass). Er dette nok for alt som skal utføres av vannbytte osv.  

Planen er å ha sumpen under hovedkaret, avhengig av hva jeg velger som akvariestand så vil det være mellom 40 og 50 cm plass over sumpen og jeg vil ha 60 cm plass mellom hovedkaret og taket. Hovedkaret vil stå 1m over gulvet og er 80cm i både høyde og dybde. Sumpen blir 50cm høy og 60 cm dyp. Vil jeg ha god nok plass til å enkelt utføre vedlikehold?

Til dere som har akvarierom og  akvariet montert i veggen, hvordan har dere løst dette ift. fukt? Nå har jeg planer om dekkglass på både hovedkar og sump men dette vil jo ikke dekke 100% så jeg regner med at det likevel må bli noe fukt... hvilke materialer har dere brukt? Regner med at gips ikke er aktuelt på vegg?

På gulv inne i akvarierommet tenkte jeg å smøre membran men jeg har ikke sluk. Det er derimot sluk på naborommet for vannbytter men i tilfelle lekkasje vil ikke dette ta unna noe vann.

Høres dette greit ut eller har dere noen kommentarer?

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Jeg tror det fort blir trangt mellom akvariene,  og da spesielt når du skal ned i sumpen. Du har ikke mulighet til å ha sumpen på kortveggen, slik at i hver fall de delene som trenger tilsyn oftest er lettere tilgjengelig. 

I tillegg så kommer  det sikkert til mer utstyr etterhvert, så om du planlegger et rom som er fullt, så har du ikke noe å vokse med.