Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Geir Falkum

Saltvann nybegynner

Recommended Posts

Hei

Jeg har tidligere kjørt ferskvann, men har nå lyst til å prøve meg på saltvann. Har da en vag plan framover, setter pris på input i forhold til dette.

Har da et nytt juwel vision 450 L. Dette ble kjøpt før vi bestemte oss for saltvann. Derfor har vi nå byttet ut Led lysrørene med juwel sine egne som er beregnet på saltvann. Ser at de fleste med saltvann har åpen tank med overhengende armatur. Men tenkte at vi kan ta bort lukene i toppen av akvariet og at dette vil være tilstrekkelig.

Ellers kommer vi ikke til å ha sump. Akvariet står i 2.etasje, og er i utgangspunktet bekymret nok for vekten egentlig. I tillegg har jeg lite lyst til å bore hull i glasset.

Jeg tenkte å beholde det innvendige filteret, bare ta bort de elementene som ikke er egnet for saltvann. I tillegg har jeg et eheim eksternt filter fra et tidligere 240 l akvarie som jeg vil bruke. Men vet ikke hva slags medie jeg skal bruke.

Fikk tak i en brukt quantum skummer som skal stå inne i tanken. Fikk også ca 50 kg død stein fra en butikk som skal slutte. Steinene har vært levende en gang. De sa da at jeg kan gjøre den levende igjen ved å ta de oppi et nett og senke ned i sjøen og la være der en ukes tid. Skal gjøre det med noen av steinene.

Har bestilt hvit sand, mest Fiji hvit sand, og noe såkalt levende sand som skal mikses sammen.

Har også to vawemakere som jeg tenkte å ha i hvert sitt hjørne.

Skal bruke vann fra springen og tilsette havsalt.

Planen i korte trekk er å få i sanden, samt stein, fylle med vann. Sette i gang filter, skummer og vawemakere. Deretter blir det vel å følge med på verdier til det er bra nok til å skaffe fisk. Vi har da tenkt å kjøpe et klovnefisk par og anemone til å begynne med.

Hvordan høres dette ut?

Hei Geir.

Velkommen!

Jeg har ikke erfaring med Juvel kar, så her kommer litt "synsing" basert på egne erfaringer.

Det anbefales fra min side på det varmeste å ha en sump, fordi man da kan få gjemt unna alt utstyret mye bedre. Det anbefales å ha en skummer, disse kommer både som frittstående, i sump og en som kan henge på kanten av karet hvis du ikke vil ha sump. Bøttefiltrene er ikke så veldig effektive i saltvannsverdenen. Det lureste er kanskje å finne noen i nærområdet som også har saltvann, og se på deres oppsett og lytte til "erfarne fjellfolk". Etter et kjapt googlesøk mistenker jeg at du holder til i Lyngdal, og da vet jeg om tre personer i området (Sikkert flere også som jeg ikke vet om...)

Jeg har et 2000 liters kar stående i stua med sump i kjelleren (Mandal).

Ramboroy og StevenH holder til i Eiken og har veldig fine akvarier:

https://www.facebook.com/profile.php?id=557220779&ref=br_rs

https://www.facebook.com/steven.handeland.5

https://www.facebook.com/GauteG

Hei Gaute

Takker så mye for tilbakemelding. 

Jeg har nå på nytt gått i tenkeboksen angående sump, vurderer da å ha en relativt liten sump som passer i et av underskapene. Selv om den blir liten, så er det vel gjerne bedre enn ingen sump. Tenker da å kjøre med overflow boks, siden jeg har en liten sperre mot å bore hull i glasset - selv om jeg vet at det er det beste. Har lyst til å få tatt en tur og sett på noen andre som driver med dette, ser veldig fint ut det alle dere har :) 

Skummer har jeg, fikk kjøpt en brukt en av de karene i Grimstad som dreiv med saltvann, men som jeg forstod skulle slutte med det. Det er en frittstående en, og den kan jeg vel plassere i sumpen eventuelt.

Hei, 

Velkommen til vår salte verden.

Om du har valget mellom med og uten sump så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å ha sump. Trenger ikke være stor. jo større jo bedre osv. men får du plass til skummer, varmekolbe, returpumpe og kanskje plass til filter/reaktorer så er det alt du trenger, i tillegg til boblefeller for å ikke få microbobler i dispaykar.
Åpen topp er nok mest med temperatur å gjøre. Vi vil nødig ha noe mer enn 28-29 grader i karrene.
Jeg ville startet med å bygge revet med steinene, så når du er fornøyd limt, stripset eller festet dem skikkelig i hverandre før, sand og vann. Dermed står steinene best og mest stabilt til fremtiden. Det gir deg også muligheten til å bygge revet utenfor karret, og så løfte inn større deler etter å ha limt/festet dem i hverandre utenfor karret.
Oppstarten av systemet vil gi en del alger, så ett tips er å investere i en del snegler, erimittkreps, sjøstjerner, algespisende fisk og lignende i starten, når verdier og forhold er tilstede for dette.
La meg komme med ett par tanker til overflow.
2 etg sier du og overflow box - jeg kjenner jeg grøsser litt :)  (mest spøk, men vann som ikke kan kontrolleres er dømt til å renne der det ikke skal)
Jeg kan forstå din respekt for å borre i glass, men da har jeg ett helt klart tips som å få noen til å gjøre det eller selg karret og skaff ett som er borret.
2 eller 3 hull,hvor 2 av dem er vann ned i sump og vann tilbake i display går via 3. hullet eller utvendig over kanten. Da vil du i minst mulig grad risikere at ting renner over og ut av systemet om owerflow skulle stoppe f eks. Du kan selvfølgelig ha en nivåbryter på karret i displaykar som stopper returpumpe opp fra sump, men min erfaring er at pumper og elektronikk vil svikte en eller annen gang. 

Det finnes mange fallgruver, men trøst deg med at vi andre har tråkket i dem alle sammen. Spør oss derfor om du lurer på noe. Det finnes ikke dumme spørsmål :)
Lykke til med prosjektet. Håper du vil trives med saltvann i stua - det gjør hvertfall vi ! 

Se om du får noen tips i tråden min: 

Velkommen hit Geir.

Håper du vil få hjelp her og umiddelbart vil jeg sterkt anbefale deg å følge Gautes forslag om å ta kontakt med de lokale kapasitetene. Alle tre er meget dyktige og har lang erfaring. Det å treffes face to face er kjempebra når man er ny i faget og spørsmålene strømmer på i strie strømmer.

Om du bruker litt tid i forumets kategori Medlemmers akvarium kan du finne flere tråder som omhandler saltvann i Juwel akvarier både med og uten sump.

https://saltvannsforum.no/forum/38-medlemmers-akvarium/

Om du, som jeg ser du vurderer, får til en sump så er det mange fordeler; volumet blir større og ikke minst får du skjult teknisk utstyr som jo ikke er det blikkfanget vi ønsker å se på i et akvarium.

Overrenningsboks kan fungere fint, men bør følges med. Jeg brukte selv en Tunze sådan for endel år siden på et lite oppsett jeg hadde da. Opplevde at det dannet seg luft i overrenningsrøret som til sist stoppet flowen. Jeg klarte å fjerne denne risiko vha en liten powerhead som jo ofte har et luftinnsug. en slange mellom overflowrøret akkurat i toppen/bøyen koblet til powerhead sugde ut all luft som ble dannet. Slik kunne det gå i månedsvis uten innvirken.

https://www.tunze.com/DE/en/details/1074_2-overflow-box.html

Ser du skriver Quantum skummer, er dette en Nyos? Hvis ja skal det være gode skummere som får bra omtale, jeg kjenner ikke fabrikatet selv, så viktig er å tenke på om den er dimensjonert så den får plass, og at den har nødvendig effekt i forhold til akvariets volum og belastning av fisk og annen moro.

Skummer er uansett etter min mening det viktigste tekniske hjelpemiddelet for å oppnå gode vilkår. Har du sump, velg en skummer du får plass til i sumpen, slike er selvsugende og trenger som regel bare den pumpen som inngår. 

Ta bort det indre filteret slik du selv foreslår, og vil du bruke et eksternt bøttefilter er mitt forslag å vente med dette til karet er innkjørt, 6-8 måneder, fylle det så med et porøst materiale som kan fungere biologisk, f.eks. Siporax er utmerket for formålet. NB! Bruk i så fall et forfilmer på innsuget slik at alt partikulært tas bort før det kommer inn i hovedfilteret. Forfilter blir dermed et mekanisk partikkelfilter mens bøttefilteret med en moderat flow kan fungere i laaang tid som biologisk filter.

Takker for gode og utfyllende tilbakemeldinger. Mye god hjelp her, og jeg kommer nok til å kontakte disse lokale akvaristene for å se litt på deres oppsett osv. 

Nå blir det sump, jeg bestilte en ferdiglaget en som passer perfekt i det største skapet, det er da 85 liter. Bedre enn ingenting. Jeg sjekket også at skummer passer oppi der, samt handlet returpumpe og varmekolber. 

Nå er jeg i den situasjonen at kona har gått med på å ha akvarie så lenge selve møbelet og akvariet er fint. Det vil si at det var hun som ville ha juwel Rio pga buet front. Jeg vurderte på nytt å få boret hull, og nevnte det for henne. Ble ikke noe på meg den kvelden for å si det slik 😋 så da blir det overreningsboks. Googlet opp den som virket tryggest og best i følge tester og brukeranmeldelser, cpr 102 heter den. Får heller følge ekstra nøye med og være nøye med renhold og sånn. 

Men til den boksen anbefales det å ha en slik liten vakuumpumpe tror jeg, som duger ut luften fra en nippel slik jeg forstår det. Ligner på de små pumpene man bruker til å lage bobler. Noen som vet om slike for saltvann? Helst som ikke bråker så mye. 

Har revet ut den interne filterboksen, og har tenkt å hoppe over bøttefilter ideen. Heller se om jeg klarer meg med sump. Hva bør jeg ha oppi der for filtrering? 

WAF er ekstremt viktig hvis man skal få lov til å utvikle og dyrke sine lidenskaper😎.

En helt standard liten intern sirkulasjonspumpe med en liten nippel for luftinnsug vil gjøre nytten for kontroll på luft i overrenningen, f.eks. denne: https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/pumps/powerhead

Koble en luftslange mellom overrenningen og den nippelen du ser en slangestuss på i bildelinken så er du ajour, jeg har brukt mye Eheim i mine salte kar uten noen problemer.

Filtrering i saltvann er et stoooort tema, mange løsninger, mange meninger og erfaringer. Min personlige er å redusere filtere til det du absolutt må ha og evt. på sikt supplere med hva som kan optimalisere ditt akvarium dit du selv ønsker.

Trenden i hobbyen nå er å ikke fylle opp altfor mye levende sten i selve akvariet slik at inntrykket blir litt mer luftig og plass til koraller og annet snadder. Da kan ledig plass i en sump være et fint sted å ha levende sten for maksimal biologisk filtrering.

Mekanisk partikkelfiltrering er generelt kun nødvendig hvis det fòres mye eller det skulle være annet partikulært som havner i sump. Samtidig er partikkelfiltrering en potensiell nitratfelle hvis man ikke har et nitidig og grundig/hyppig renhold. Kan nevne at jeg selv trodde jeg hadde et bra biologisk filter med en beholder fylt med siporax, et porøst materiale som i teorien skal gi stor overflate for vekst av nyttige bakterier. Satte inn dette for ca 2 år siden, og "har glemt det deretter", i høst har nitratverdiene økt med påfølgende algetilvekst. For en uke siden tok jeg bort siporaxen, og i kveld er det knapt alger igjen i karet.

Mitt forslag: Begynn med skummer og intet annet, kanskje en filtersokk på nedrenningen til sumpen som fjerner partikler kan være OK. NB! filtersokker krever jevnlig rens, og/ellervask.

Om det på sikt skulle være behov for filter for å holde f.eks. fosfat under kontroll, så er et mediefilter med Rowaphos materiale en sikker vinner.

Her svarer du akkurat det jeg håpte 🙂 jeg vil da sette i gang med skummer, og filtersokk til sumpen. 

Så må jeg spørre et dumt spørsmål. Levende stein. Planen er jo å legge død stein i sjøen en stund for å gjøre den levende igjen. Men må jeg da oppbevare disse i saltvann etterpå for at de skal forbli levende? Jeg tenker jo å lime disse til formasjoner og putte i karet først. Så fylle vann fra springen og salte opp med marine salt. Hva tåler disse steinene før de "dør"? 

Her svarer du akkurat det jeg håpte 🙂 jeg vil da sette i gang med skummer, og filtersokk til sumpen. 

Så må jeg spørre et dumt spørsmål. Levende stein. Planen er jo å legge død stein i sjøen en stund for å gjøre den levende igjen. Men må jeg da oppbevare disse i saltvann etterpå for at de skal forbli levende? Jeg tenker jo å lime disse til formasjoner og putte i karet først. Så fylle vann fra springen og salte opp med marine salt. Hva tåler disse steinene før de "dør"? 

Angående sirkulasjonspumpe, så så den eheim saken veldig kjekk ut. Har god erfaring med eheim fra min tid med ferskvann i "gamle" dager. 

Har da i tillegg to stk jebao wavemakers som skal stå på hver sin side. Disse tenkte jeg da å kjøre i random mode, sånn at strømmene varierer og dekker mest mulig av karet 

11 timer siden, Geir Falkum skrev:

Levende sten kalles levende fordi det i realiteten er gamle døde korallformasjoner, altså rester av revbyggende koraller, som inneholder mye levende mikroliv, bakterier, smådyr etc.. Dette består i all hovedsak av porøse materialer hvor kalsium/magnesiumbaserte forbindelser utgjør hovedmateriale, vi kaller det gjerne aragonitt. Betegnelsen levende gis fordi materialets porositet gir stor overflate pr volum. Ser du har ca 50 kg død levende sten, det er altså levende sten brukt i akvarium, så tatt ut og tørket. Jeg pleier å kalle dette gammel moro, fordi steinen kan inneholde relativt mye dødt biologiske rester av bakterier, mindre organismer osv. Når du blir anbefalt å legge dette i sjøen så er dette hovedsaklig for å få skylt ut eller vasket ut endel av dette materialet. 1 uke er neppe nok, jeg har ingen personlig erfaring med slik kurering, men har sett de som har benyttet metoden i alle fall latt stenen ligge i sjøen noen måneder.

Om du gjør dette er det viktig å beholde saltholdighet og fuktighet i stenen. Altså flytte stenen fra sjøen til akvariet eller til en mellomlagring med saltvann.

Om du bruker denne metoden vil jeg uansett anbefale deg å kjøpe noen få kilo "fersk og viril" sten i en butikk slik at du får tilført en god startkultur bakterier som kan smitte til din gamle sten.

Oppsummert: Når stenen er ferdig kurert i sjø eller i annet saltvann, la den fortsatt være fuktig av saltvann, du kan lime/stripse sten fuktig, plasser så stenen i akvariet hvor du allerede har fylt opp med ferdig laget saltvann og riktig temperert.